Inn imellom føler jeg at hjernen min ikke fungerer så bra - husker dårlig - litt sliten i hodet.
Jeg lurer iblant på om hjernen får tilførsel nok på en diet med lite karbo - den trenger vel noen karbo for å fungere - eller hva ?
Noen som har lignende erfaring?
du spiser jo noen karber på lavkarbo..
Og hjernen din er mer avhengig av fettsyrer for å fungere enn av karbo:)
Pøs på med noe omegaer og sånn og for all del, pass på å spise de karbene du skal
normalt trenger hjernen ca 20% av totalt energibehov i kroppen. Om du spiser 2000kCal betyr dette 400kcal eller nesten 100g blodsukker.
Men hjernen kan gå på alt fra 20-100% blodsukker og resterende fra fettsyrer, dvs at i ketose er behovet faktisk nede i bare 20g karbo. Nå er det et par funksjoner til i kroppen som må gå på blodsukker så det samlede behovet er kanskje 30-40g.
Kroppen kan også omsette protein til blodsukker slik at det går helt fint å ikke spise et gram karbo og likevel tenke klart da kroppen lager blodsukker selv.
Lavkarbo kan forårsake endringer i energinivå og hormonbalanser, noen får mer energi raskt, noen bruker tid på en omlegging.
men dette med 30-40 g khd er bra for hjernen har jeg ikke hørt før, så oss som e studenter burde ligge høyere ?
mulig jeg mistolket deg litt nå ... ikke meninge :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.