< Tilbake til oversikten

Student/økonomi

Nola sa for siden:

skal snart flytte ut og lurer litt på hvor mye penger dere bruker på mat i uka bare til dere selv og hva dere pleier å kjøpe. og vis noen kjøper noe spesielt for å spare peng hadde d vert kjekt å vite:)

fant ingen tråd om dette, mn syns d er litt vanskeli å søke....

Heksehilda sa for siden:

Jeg prøver å velge billige alternativ der det finnes.

First Price laksekoteletter koster kr. 16 for 500 gram, det er en middag til 18-åringen og meg, eller 2 middager til meg.

Laksefilet fra samme koster kr. 37. Like mange middager.

First Price bacon koster kr 37 for 3x150 gram, handler du på Rema1000 får du 400 gram bacon for kr 32,50, 400 gram kjøttdeig for kr 32 og 400 gram karbonadedeig for kr 39.

Grønnsaker kjøper jeg uansett pris, men velger First Price løk og sjampinjonger, her skiller prisen litt.

Jeg har oppdaget at det er billigere (for meg) å spise lavkarbo, fordi jeg bruker så undelig mye mindre penger på snop, is og ferdigmat.

Nola sa for siden:

å takk for raskt svar:)
ja, bruker mye mindre på godis nå:) spiser mindre og mn trodde at så mye kjøtt var så dyrt...
har noen smakt kyllingfileene fra first price?

Photobscura sa for siden:

Når det gjelder kjøttvarer så går jeg for det samme som Heksehilda. Ellers er first price sine kyllingfileter utrolig billige, og gode er de også :) Tror det er to kg for 150 kr omtrent.
Alt av grønnsaker kjøper jeg på innvandrerbutikk. Det er mye billigere, og stort sett er kvavliteten en del bedre, også. Og på Sultan (tyrkisk frukt og grøntbutikk rett ved der jeg bor) har de tretti egg til femti kr! Store egg, med skikkelig gul plomme :)
Så om du har en sånn butikk i nærheten av der du bor, så er det et must! De har dessuten mye spennende krydder og billig boksmat som regel også :)

Jeg og samboer bruker mellom 500 og 700 kr i uka på mat, det synes jeg er veldig lite, men jeg handler inn en gang i uka, og tar en runde for å handle inn der det er billigst :)

vilya sa for siden:

Jeg kjøper inn det jeg kan av first price. Vet mange er skeptiske til sånne billigmerker når det gjelder mat, men det er ingen grunn til å være det.

Også har jeg tatt bort "nei takk"-klistremerket på postkassa mi, slik at jeg får med meg tilbudene på de forskjellige butikkene. Kjøpte meg også en fryser da jeg flyttet for meg selv, slik at jeg kan kjøpe en del på tilbud, fryse det ned og bare ta det ut etter hvert som jeg trenger det.

Elastica sa for siden:

kyllingfiletene til first price er nydelige

Kitt sa for siden:

Fryser er et must!:p Julepresang?
I dag har jeg kjøpt lammelår i skiver, entrecote og kjøttdeig til halv pris på Rema. Bare fordi det går ut på dato i morgen!:eek:

Rett hjem og i fryseren, så holder det jo hvor lenge som helst! Nesten, da!

Kjøpte så mye lammekjøtt at jeg malte opp 2,2kg til kjøttdeig!:D

2mmelit1 sa for siden:

koteletter har jeg spist en del av å det her helt greit grisebillig! får vel en pakke til 30-40kr å det holder da til 3-4 middager:) så det koster jo ikke stort ihvertfall, både svine og okse er billig! å godt, bacon er heller ikke så dyrt om man ikke kjøper den dyreste varianten;) 1 pakke bacon holder jo nesten ei uke:P hehe

2mmelit1 sa for siden:

sliter litt med å finne den her i kongsberg jeg! har vært innom 2 kiwi butikker i byen å ingen av dem hadde frosen kylling fillet av noen typer:(

dissident sa for siden:

18 pakke med first price egg og 2x 500g eldorado frossen brokkoli.. 51,50,- tror jeg det ble sist jeg kjøpte på kiwi og det er 4 middager.. er som oftest det det går i når pengene kniper.. som de som oftest gjør

vilya sa for siden:

Hva med Meny? De bruker ofte å ha litt større utvalg der.

Du kan jo be dem om å ta inn? Jeg kan ikke tro du er den eneste som ville vært interessert i billige og gode kylingfileter, akkurat :)
Ellers har vel Rema noen ganske billige også, men ikke like store pakker.

Har de First Price på Meny?

dissident sa for siden:

har kjøpt first price kylling på meny før iallefall
men tror de har et annet merke av billig produkt ellers
de har iallefall ikke first price egg på meny butikken jeg handler på

vilya sa for siden:

Jepp. Men ikke like stort utvalg som Kiwi og Spar.

2mmelit1 sa for siden:

haha, det går kanskje ann, med tanke på at jeg er god venn med begge de butikksjefene;)
på den ene remabutikken i byen så har de kalkun fillet frosen, men fant ikke kylling fillet der heller! kanskje det er øya mine det er noe galt med? hehe

å ja de har first price på meny:)

Heksehilda sa for siden:

Jeg har Meny som min nærbutikk, og finner i hvert fall:

• FirstPrice egg
  • FirstPrice bacon
  • FirstPrice sei
  • FirstPrice laks i to varianter
  • FirstPrice sjampinjong - både hermetisk og frisk
  • FirstPrice stekemargarin
  • FirstPrice halvstekte baguetter
  • FirstPrice loff og kneip
  • FirstPrice smøreøst
    Og enda flere matvarer, samt en del andre produkter innen rengjøring, kattemat, hygiene osv.

mofe sa for siden:

Dytter litt på denne, jeg :)

screwball sa for siden:

Prixen i nærheten av oss har også XP ost til 52,-/kg, ellers kjøper vi mange kilo ost når det er tilbud på f.eks Norvegia til 49,90.
Prix har også XP kyllingfiléter til 168,- for 2kg.
Coop svinekjøttdeig til 19,90,- dette kjøper vi mye av, jeg liker smaken på dette bedre enn de andre kjøttdeigene.

Kyllingkjøttdeig ser udelikat ut, men koster 20 på Rema. Har også kjøpt kyllinglår til en billig penge på Rema.

Mitt store problem er at blomkålen som jeg omtrent er avhengig av til middag koster omtrent 30,-! Tenk, den kostet 10,- når jeg begynte på lavkarbo for 3/4år siden. Lurer på hva som er skjedd...
Kjøper endel grønnsaksblanding fra XP med gulrot, blomkål og broccoli, så peller jeg ut gulroten og gir denne til junior.

Om man er så heldig å ha en frukt- og grøntsjappe i nærheten (populært kalt innvandrersjappe :p), så er det gull! De kan kutte momsen så mye de vil på Kiwi, de kommer aldri opp til kvaliteten og prisen til f.eks Sultan her på Grünerløkka (enn om kvalteteten har gått litt ned på grunn av at huseierene har presset opp leia, så overgår de lett de fleste dagligvarehandler).
Jeg får stadig litt sånn bakoversveis, når jeg nesten fyller to bæreposer med grønnsaker og hermetikk for en hundrelapp eller to, selv om jeg har handla der i årevis :)
Og et brett med ca tredve egg for femti kroner, og vi snakker STORE egg med flott gule plommer, det skal man heller ikke kimse av :D

froken sa for siden:

Eller for oss som ikke bor midt i en by, sjekk opp og det er noen i nærheten som har egne høner og som selger egg. De er som regel MYE billigere :)
Jeg har et hønseri i nærheten, der får jeg kjøpt store egg til 30kr pr brett(30egg) :D:D

Carisma sa for siden:

1 kylling fileet til 14,90 på Kiwi i helga :)
De nye God helg-tilbudene de har begynt med er geniale!

Ellers kjøper jeg alltid tokilosposer med kyllingfileter fra First Price. Koster kanskje hundre og femti spenn, og er porsjonsfryste :)
Gode er de også, bedre enn Prior sine, som jeg synes er fulle av trevler.

Aphrodithe sa for siden:

Men sånn egentlig... Iallefall disse kyllingfileetene, er jo mye dyrere enn feks Prior sine 4-pakninger. 4 fra Kiwi blir jo 60 kr. De pakkene med 4 koster vel en 40-50 kr. Tenkte på det i går kveld da jeg planla hamstring i dag, hehe. Ble med tanken ;)
Ellers har de andre tilbudene deres vært greie med indrefilet osv, det blir jo mye billigere :)

Carisma sa for siden:

Hvor finner du det? De 4 pakkene jeg har sett koster som regel mellom 65 og 95 litt errersom butikk. 2 stk koster rundt 44-45 kr.

mofe sa for siden:

Åh, har de begynt med det? Når starter helga da.. fredag kl. ? eller er det bare lørdager?

Carisma sa for siden:

Hele fredag og hele lørdag tror jeg

blåbær sa for siden:

Jeg har kjøpt tre stykker i dag :)
Blir ca. halv pris av prior sine 2-pakninger, så jeg syns det var et godt kjøp. Har ikke nok fryseplass til å kjøpe first price sine, dessverre.

Aphrodithe sa for siden:

Vet du....:rolleyes: :liste::liste: Det er bare jeg som surrer litt her altså... Selvsagt er det 2-pk som koster 40-50... :rolleyes: Jaja, kanksje de har flere igjen enda? hehe.

Val sa for siden:

Jeg er også student og jeg synes det er vanskelig å finne "riktig" mat som ikke sprenger budsjettet. Egentlig er ikke økonomien noe problem men jeg synes det er fælt å bruke MASSE penger på mat. For meg har det blitt dyrere siden jeg begynnte på lavkarbo (selv om det er kort tid siden, kanskje jeg blir flinkere etter hvert:)). MEN hvis det er noe der er verd å bruke penger på så er det vel bedre helse og velvære :D

IsBjorn sa for siden:

Etter litt innkjøring, så går matbudsjettet på lavkarbo ned.. jeg er og fattig student.. men tror ikke jeg bruker noe spessielt mye mere på mat nå enn før.. før ble d jo ofte en baguette i kantina noen gangen i uka.. og ut å spise en hamburger eller en pizza av og til.. og DA går det mye penge da! :)

Charl8 sa for siden:

Jeg fant disse tipsene på lavkarbo.blogg.no

Et optimalt lavkarbokosthold er faktisk ikke så dyrt som man i første omgang tror, og her er hvorfor...

• Jeg spiser mye egg, og kjøper medium egg, da det ikke er store forskjellen mellom plommene, men i eggehviten, dvs proteinet i eggene som utgjør forskjellen. Handler du dem på OBS, ja så koster de kr 1,- pr stk, på Lidl 1,32 pr stk og på Prix 1,36 pr stk.

• Jeg kaster ikke eggehvitene, de bruker jeg i delfiakaka, kokospannekakene eller jeg bruker dem til mine to små...

• Du kan bruker Lindbergbrød, og tynne skiver... så et brød vil vare ca en uke før du må kjøpe nytt..

• Jeg spiser mye meierismør, og det koster noe sånt som 34,- pr kilo, noe som ikke er så dyrt.

• Peanøttsmør lager jeg selv av en pose Polly peanøtter som jeg har i en bolle sammen med litt fett, og moser det med stavmikseren til det er skikkelig crunchy... sabla godt og billig...og uten druesukker, dårlige oljer og E- stoffer er det og...

• Jeg bruker mere Creme Fraiche enn rømme, og sparer ca 3,- pr beger jeg bruker.

• Jeg kjøper stor pakning med fløte, og heller restene på isposer når det nærmer seg forbruksdato... fløtebitene passer utmerket i supper og sauser, og tilsvarer ca 1 - 1,5 ss pr terning... økonomisk når man må tenke på forbruket. Jeg bruker å lukke posene med klips, for da kan jeg bare helle i mere neste gang jeg får fløte til overs før den går ut på dato....

• Du kan bruke grønnsaker som du er vant til, men i litt mindre kvanta... vi spiser ikke 1 kilo frukt om dagen, da DET er sviindyrt det!!!

• Ofte bruker jeg gul løk (mye billigere enn rødløk) surret i mye smør med krydder som tilbehør... ikke akkurat dyrt det heller vil jeg si...

• Kjøper du fryste svinekoteletter eller nakkekoteletter, ja så koster det deg 29,90 pr kilo på Rema og de andre lavprisbutikkene... og med det rette tilbehøret, jha så varer det lenge.... husk du blir mett som bare f... på fettet, og klarer ikke lenger å stappe innpå med kotelett etter kotelett...

• Kjøttdeig til 57 kr kiloen bruker vi også en del som hamburgere, kebabkjøtt, taco etc... det er bare å bruke litt mere creme fraiche, rømme, ost ol for å få opp fettinntaket...

• Familieribbe og tynribbe til 29,90 kan skjæres opp i tynne skiver og brukes som grillribbe i stekepanna...mmm

• På Rema har de bacon i biter fra en dansk produsent, Tulip, i ett- kilospakninger i frysedisken til kr 79,- pr kilo. Har disse i en Ziplock pose, og tar et par never (80-100 gr) som jeg bruner i panna sammen med en 30 gram smør før jeg har i 1 helt egg + 1 eggeplomme. Alt dette har jeg over ei skive OE brød med smør... det er en mettende frokost det... og rask å lage!!! (du kan evt bruke Lindbergbrød om du ikke vil bake OE brød selv...)

• Og så kan du lage "medisterkaker" av familiedeig, som ikke koster mer enn vanlig kjøttdeig på Rema...

• Har du problemer med å spise fettranden på kotelettene, ja så velg nakkekoteletter, da disse er skikkeling marmorisert med fettet slik at du ikke merker det, men smaken....ja...

• For ikke snakk om sausen du lager av sjyen fra panna og Creme fraiche, salt, pepper og noen få oppdelte sjampinjonger som trekker til seg smaken.... helt konge... spør du meg...

• Ost på OBS koster rundt 40,- pr kilo, så man kan nesten spise 2 kilo for prisen av 1 kilo Norvegia fra Rema..

• Vi drikker vann, kaffe og te til det meste, og litt brus i helgene... ofte bruker jeg en del kremfløte i kaffen og teen for å få opp fettandelen...

• Snacks er peanøtter i skall, delfiakake, ost, 70% sjokolade, baconcrisp med rømmedipp, hjemmelaget osv...

Krøllerellerei sa for siden:

Dette var en fin tråd! (Det jeg ser selv er at jeg bruker mindre penger på chips, øl, sjokolade og brus slik at jeg har faktisk mer penger å handle for.)

VesleKAri sa for siden:

Ja kyllingfileene er gode, det er også kyllinglårene. Kyllinglårene er også biligere og mer feite synes jeg.:)

Tidl. medlem sa for siden:

Hva slags fett bruker du? og bruker du salte peanøtter fra polly?

lillemeg88 sa for siden:

hvordan smaker laksekotelettene fra first price? :)

Bindi sa for siden:

2500kr cirka (flere av varene har jeg over lengre tid).

...må bare nevne at jeg hadde mer penger som student enn hva jeg har nå i full jobb...

Sbond sa for siden:

2500,- i UKA? :eek: Og dette er bare til deg selv? Hørtes ganske mye ut spør du meg, da hadde jeg som student vært ruinert..

nellie sa for siden:

Detta lurer jeg på også:p
Hørtes drøyt mye ut for 1 person.. Eller til og med for 2-3..

Sikkert i måneden..

Bindi sa for siden:

Selvsagt i måneden!

Styx sa for siden:

Men 2500 er mye i måneden også det... Jeg må ha det ned på 2000... og kan ikke spise first-price-kylling, det er så mye annet enn kylling i den... :confused: Tåler lite...

Det blir fort ensidig å leve billig på lavkarbo... bacon og egg i mange varianter, kylling og grønnsaker, kjøtt og grønnsaker, fisk og grønnsaker.. :S Kjedelige greier..

Noen tips til billige sauser eller noe slikt?

Jeg tåler ikke melk eller mel...

lillemeg88 sa for siden:

jeg har heller ikke mer enn MAKS 2000 kr i bruke på mat i mnd. et godt tips er å følge med på tilbudsaviser! :) og så vet jeg at meny pleier ha 400 gram kyllingkjøttdeig til 20 kr, bunnpris har et fast tilbud hver ukedag (blandt annet mandag = 400 gram laks for 30 kr tror jeg, onsdag = strimlet svinekjøtt til 30 kr, fredag = 400 gram kjøttdeig = 20 kr). også går det mye i firstprice sin ost og smørost og bacon! firstprice har mange gode produkter selvom det er myye billigere :D

lillemeg88 sa for siden:

et tips til, som jeg liker å benytte meg av! hvis du bor i nærheten av familie - stikk en tur hjemmom og gå igjennom kjøleskap/fryser/kjøkkenskap :D

Hva annet enn kylling er det i kyllingen til First Price? Om det er snakk om filetene, så er det da bare fileter.

Carisma sa for siden:

Er ikke den som svenskefiletene? Full av vann og salt og fyllstoff

Jeg mener bestemt at det ikke lov å etterfylle særlig vann/lake i kylling i Norge på grunn av salmonella.
Det er 10 prosent vann og i FP sin kyllingfilet, kontra 25/30 i svenske fileter.

Kanutten sa for siden:

Nåhh, det er en sannhet med modifikasjoner.

Jaha? Har du noe som understøtter det, eller? Jeg har bare forholdt meg til det som står på pakka i det jeg skriver om akkurat disse filetene. Har du mer utfyllende og håndfast info enn det, så fortell gjerne!

Cherry sa for siden:

Som nevnt, innvandersjappa!!! Har nettopp oppdaga den og fy flate det er mye å spare på grønnersaker, linser og bønner, ja til og med ris. Betaler sånn 30 kroner for en ukes forsyning av grønnsaker. Bare blomkålhodet på rema koster det!

Tror også du kommer billigere unna både md kjøtt og fisk der, kanskje litt dårlig med svinekjøtt, men det overlever man :P. Husker vi betalte rundt 200 kroner for 3-4 bæreposer med MASSE i på den innvandrersjappa lengre bort ved gunerius i oslo, rett ved siden av 7eleven. Åh, dere i Oslo vet hva jeg mener :P

Landlord, firstprice, eldorado, tilbudsaviser og havregrøt er gode venner å ha.

Rin sa for siden:

Høhø, kjøtt handler jeg IKKE fra innvandrersjappene. Jevnt de fleste av dem får anmerkninger for frysediskforholdene sine når det er mattilsyn-kontroller rundtomkring. :cool: Skjønt, noen av slakterne er nok helt ok.

Innvandrersjapper rocks!
Mange har sogar brett med tredve egg til 50 kroner. De kjøper dem (hvert fall de på Sultan) direkte fra gårder utenfor byen. Gull! Gode er de egga også!

Carisma sa for siden:

Slakteren på Grønland er veldig bra. Men den ved gunerius vile jeg ikke handlet hos! Det var der de slaktet sau selv i kjelleren. :D de har vel vært stengt åtte-ti ganger av Mattilsynet.....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.