< Tilbake til oversikten

"Slankesukker" kan være fetende (fruktose)

Pearl sa for siden:

Takk for tips :)

energibunten sa for siden:

Fint. Stemmer med det jeg har lest om fruktose lenge. Fruktosen må nedbrytes i levra og dette gjøres før nedbrytning av glukose. Så ved tilstedeværelse av både glukose og fruktose kan glukosen stå i kø og drive både insulin og blodsukkerverdier i været, med påfølgende stor konvertering til fett.
Det kan nok hende at fruktose alene kan ha en slik virkning Lindberg sier, men sammen med glukose/vanlig sukker ser virkningen ut til å bli noe negativ.

Runegutt sa for siden:

Tror ikke på noen "vidundermiddel."

Tror vi er konstruert for naturlige søte ting. Sjøl bruker jeg splenda når søtsuget er for stort. Dør sikkert av det en gang, men diabetesen min takler det på kort sikt.

HFCS - High Fructose Corn Syrup er brukt masse av i brus, iallefall i USA. Lages billig av mais. Dette er ansett som den viktigste årsaken til fedme og metabolske problemer som Dia 2 i USA. Dette sier ikke at fruktose direkte er skadelig slik, men i store mengder og i vekselvirkning med annen mat er det ille for helsen.

Runegutt sa for siden:

Blir mere og mere overbevist om at Fedon, skaldemann og div. andre fra Steinalderkost til Atkins, er inne på noe rett. Fedons bruk av fruktose er i ekstremt små mengder.

smilefjes sa for siden:

Jeg tåler iallefall ikke fruktose nå lenger - da går vekten til himmels.

Men i starten da jeg veide nesten 150 kg, så var det å bytte fra sukker til fruktose den ene tingen som plukket av meg de første ti kiloene.

MHM sa for siden:

Men high fructose corn syrup er en blanding av fruktose og glukose, i et forhold 55/45 omtrent. Og brukes i brus i USA.

Mulig at frutose alene er bedre enn sammen med glukose ja, men jeg vil si at det er glukose som er problemet, ikke fruktose. Dog: Fruktose er fortsatt et hvitt sukker uten noen næring/verdi. Spørsmålet er om det kan være bedre å søte yoghurten sin og havregrøten med dette for folk flest? Jeg vil si ja mtp GI = 25 og mer tannvennlig, samt at det er søtere.

scartz sa for siden:

Hvilket søtningsstoff anbefaler dere? Jeg bruker fruktose, men har hørt så mye negativt om det.. har ikke fått testet om det påvirker ketosen min.

Kjøpte Sukrin da alle sa at det var "tingen", men det smaker jo INGENTING! (og jeg er helt seriøs...)

MHM, korrekt at HFCS 55 som brukes i brus er 55% fruktose, men det er forskjell på sucrose og HFCS. Forsåvidt like mengder fruktose og glucose, men HFCS har ikke bindingen mellom de 2 slik at opptaket i blodet kan øke. Uansett er det fruktosens virkning på blodsukkeret sammen med glucosen jeg er opptatt av. Fruktose for seg isolert har liten virkning på blodsukkeret, men fruktosen går foran all annen karbo i kroppen i levra slik at et inntak av fruktose gjør at glucose i blodet må "vente" litt med å bli lagret unna slik at konsentrasjonen øker på kort sikt.

David sa for siden:

Men uansett spiser vi vel ikke mye fruktose? Fedon anbefaler vel kun en halv teskje om dagen, om jeg ikke husker feil.
Selv bruker jeg kun en halv teskje når jeg lager tomatsaus, og litt på frokostpannekaka. Vi har en sånn 500-grams boks kjempelenge...

Tone-G sa for siden:

Er det ikke like mye karber i fruktose som i vanlig sukker?

scartz sa for siden:

Jo det er like mange karbs, men det fordøyes anderledes, og øker ikke blodsukkeret like mye som vanlig sukker gjør.

scartz sa for siden:

Åj, fant ut idag at jeg datt ut av ketose pga teen min igår, søtet med fruktose :(
Jeg som har vært så frustrert i det siste over at jeg faller inn å ut flere ganger i uken. Først trodde jeg det var for mye rømme, så latte, så for mye paprika.. så er det pokker meg den domme fruktosen! :P
Kan jeg bruke suketter i teen min?

nattfrue sa for siden:

Ja :)

scartz sa for siden:

Fine! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.