< Tilbake til oversikten

Klarer ikke holde meg i ketose når jeg er syk

Skippy sa for siden:

Jeg klarer ikke holde meg i ketose når jeg blir syk. Alle høstsnuer/influensaer og annen dritt har bestemt seg for å besøke meg denne høsten. Når jeg er syk spiser jeg nesten samme kosten som når jeg er frisk. Nesten, fordi "sykekosten" blir litt magrere og med færre måltider. Stixen får også null utslag, og der bruker jeg å ha godt utslag. Tror den manglende ketosen er årsaken til at vekta stagnerer, eller stiger. Hva kan jeg gjøre?

Fungirl sa for siden:

Hvis du spiser det samme enten du er syk eller frisk så burde jo det ikke ha noe å si på utslaget liksom. Kan det være ting du spiser når du er syk som du ikke tenker over at du har spist liksom? Når man er i ketose forbrenner man jo fett og da går man normalt sett raskere ned i vekt enn ved en blandingsforbrenning som er det som de fleste har.
Kanskje du skal legge ut alt du spiser i løpet av en dag når du er syk så er det lettere å se om det kan være noe som gjør at du ikke er i ketose?
Ønsker deg riktig god bedring :)

Skippy sa for siden:

Har ikke helt nøyaktig oversikt over kosten, men frokost har vært CC med seterrømme og Heistad syltetøy. Middag noe kjøtt eller fisk med grønnsaker, mest brokkoli og blomkål. Kvelds sammes om frokost eller lapper. Kan det være slik at det blir for mye karbo her i forhold til nedsatt forbrenning, ligger jo paddeflat på sofaen hele dagen.

Fungirl sa for siden:

Er man i ketose skal man forbrenne likt uavhengig av hvor aktiv man er, så forbrenningen tror jeg ikke det skal være. Men mulig kroppen din samler både vann og mat nå når du er syk for at man skal bli frisk igjen..

beths sa for siden:

Hmmm, nei... det blir jo sagt at de som trener mye kan tåle mer karbs, så lite aktivitet kan nok spille inn. Nå er vel kroppen også litt i ubalanse når man er syk så trenger ikke være bare aktiviteten som er avgjørende

Fungirl sa for siden:

Ja mulig man tåler mer karbs når man trener mye, men da er man vel heller ikke i ketose heller, som igjen betyr fettforbrenning og ikke blandingsforbrenning som er det de fleste lever i...

Skippy sa for siden:

Ikke sikkert det er noen klare svar på dette. Ser at jeg må lavere i karbs pr dag når jeg er syk enn ellers. Takk for engasjementet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.