< Tilbake til oversikten

Alle de kiloene ... Hvordan klarer dere det?!

Kattabom sa for siden:

Jeg ser hvor ufattelig mye dere har gått ned i vekt, og det er forferdelig imponerende! Jeg òg vil! Hvordan klarer dere det?
Men fare for å få fyrstikken slukket med vannkanon.
Jeg er ny her. Jeg begynte å slanke meg i februar d.å, da vi solgte bilen og bestemte oss for å klare oss uten og tilogmed gå ned i vekt og bli spreke.
Jeg trodde faktisk at bare overgangen til ALL DEN GÅINGEN OG SYKLINGEN vi har begynt med etter at vi kvittet oss med bilen, pluss å kutte ned på godteriet, ville få oss ned i vekt, men jeg har bare gått ned tre-fire kilo. Min mann omtrent det samme. Siden februar!
Selvfølgelig er det kommet på en del muskelmasse som veier en del og sånn, men klærne er fortsatt like trange...
Er så drittlei av å være overvektig! :eek:
Jeg skulle gjerne lagt om til Fedon, men det har jeg rett og slett ikke råd til! Problemet er at vi må kjøre samme kosthold på alle i huset, og min mann tåler ikke fet fisk og skalldyr, og han liker ikke tanken på å spise mer enn ett egg i uken. Han kan heller ikke tenke seg et liv uten brød... :nei:
Hva svarten skal jeg gjøre?

smådesperat, innrømmer det...!

nattfrue sa for siden:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke har råd til å spise Fedon-mat? Jeg mener - det dreier seg jo om ganske vanlige matvarer, bare et litt annet utvalg. Ser ikke helt hvordan det blir så veldig mye dyrere enn annen mat, sånn bortsett fra "studentklassikere" som nudler og frossenpizza, da - men jeg regner med dere spiser litt annet enn det? :) I mitt hode er det i alle fall en myte at lavkarbomat er noe særlig dyrere enn annen mat - søker du i forumet her, finner du også sparetips for lavkarbere med trange budsjetter. Det lar seg helt fint gjennomføre! Fedon-mat er jo en kostholdsfilosofi som er sunn for de fleste, så den burde passe fint for hele familien. Og man spiser vel litt brød på Fedon, om enn ikke akkurat loff og kneipp, så mannen din kan da få brød... Hvorfor vil han ikke spise mer enn 1 egg i uken, forresten?

Poenget mitt er: kostholdsomlegging, uansett hvordan man velger å gjøre det, betyr at man ofrer noe for å oppnå noe annet. Hvis man ikke er innstilt på dét, så kommer man antakelig ikke så langt før det krasjer. Jeg mener ikke å høres negativ ut, vil bare understreke at det aller viktigste for å kunne gjennomføre en hvilken som helst livsendring er det mentale. Er man ikke motivert og innstilt på å endre gamle vaner, så faller det fort i fisk. Jeg er helt sikker på at dere kan gjennomføre en eller annen form for (moderat) lavkarbo for hele familien, og klare det greit økonomisk uten å øke utgiftene, men da er det viktig å dra i samme retning. Håper du kan overbevise mannen din om at det er et lurt valg, ønsker deg lykke til :)

Veggpryd sa for siden:

Det faktisk veldig lett å gå ned i vekt med lavkarbokosthold! :) Jeg vil anbefale deg å lese litt om de ulike kostholdsfilosofiene (selv om de fleste går ut på det samme), så forstår du sikkert bedre hvorfor vi går ned i vekt uten å anstrenge oss.

Lavkarbo er ikke bare for å gå ned i vekt, men også for å få bedre helse. Hvis du ikke har råd til å kjøpe bøker, kan du låne på biblioteket. En veldig bra bok er "Bedre uten brød" av Lutz. Den er veldig forklarende på hvorfor man bør velge lavkarbo for vektnedgang og bedre helse. Det finnes mange andre også - bare spør på biblioteket.

Her er en kjapp innføring i lavkarbokostholdet. Skriv den ut - brett og gi den til mannen din, så kanskje han endrer seg med dette ene egget i uka. :)

Når dere har begynt på lavkarbokosthold, finner dere sikkert ut at dere ikke bruker så mye penger på mat likevel? Lykke til med endring av kosthold! :blomster:

Miffy sa for siden:

Hmmm.... Du kan jo vanskelig slanke mannen din - det må han klare selv.... Jeg spiser samme mat som de andre i familien, bare med litt justeringer slik at det skal passe med et kosthold på Fedons prinsipper:

Feks dersom vi har spagetti med kjøttsaus, så spiser jeg kikerter istedenfor pasta og har litt salat til.

Når de andre spiser brød med "vanlig pålegg", spiser jeg feks Rugsprø med makrell i tomat/hardkokt egg/leverpostei og masse grønnsaker (tomat, agurk, paprika).

Spiser de andre fruktyoghurt, så spiser jeg cottage cheese med litt banan og masse kanel.

Til fisk har vi sluttet med potet, men har tilbehør som broccoli, kikerter som er surret i olje sammen med hvitløk og chili.

Men jeg skjønner argumentet ditt om pris: Jeg spiser masse nøtter, tørket aprikos, cottage cheese, egg etc og det koster jo litt. Men det kan gjøres billigere ved å feks kjøpe tørkede kikerter/bønner/linser som du koker selv. Ellers gjelder det jo å hamstre når det er tilbud på kyllingfilet, grønnsaker, avocado etc.

Photobscura sa for siden:

Jeg handler mat til to personer, setter opp middagsplaner og handler en gang i uka for å spare tid. Da pleier jeg å handle for 500-700 kr, og det synes jeg er mer enn overlevelig.
Stort sett er det snakk om grønsaker, salatgrønnsaker, kjøttdeig, fisk, kyllingfileter og belgefrukt, samt litt nøtter og oliven.
Jeg prøver å være veldig obs på tilbud (eksempelvis handler jeg inn alle grønnsaker på innvandrerbutikker, ellers en del fra First Price o.l.).

Georgine sa for siden:

Jeg lager ikke egen middag til meg, men i steden for pasta, potet osv som ungene vil ha så har jeg rå grønnsaker. Kjøttkaker, kyllingfilet osv kan fint serveres alle. Det er ikke nødvendig å ha to typer kosthold, men man må lære seg å tenke lurt og finne alternativer til sauser osv.

Kattabom sa for siden:

Tusen takk for svar, alle sammen :)
Det er mange grunner til at vi ikke får dette til, hovedgrunnen er nok at vi ikke er strukturerte nok. Jeg jobber en del ettermiddag-kveld, så de flotte ukeplanene går som regel i vasken.
Jeg leste den kjappe innføringen i lavkarbo: Kan jeg ikke spise gulrøtter....???
Fikk så dilla på det da jeg var gravid, og det har bare hengt ved siden. Gulrøtter og selleri med tzatziki...?
Mannen min er overbevist om at kolesterol i blodet og eggehvitestoffer i urinen har sammenheng med å spise egg, derfor vil han ikke spise mer enn ett egg i uken. Han ble skremt til å tro slikt av sesjonslegen for snart tjue år siden...

Jeg kan jo i slengen nevne at legen min ville sette meg på Xenical (riktig skrevet?), slankepiller som gir deg alvorlig diarè hvis du spiser fett, og da jeg takket nei til denne bombesikre veien til diabetes, skrev hun ut en resept på Reductil, som bare tuller med hodet ditt sånn at du ikke får lyst på mat (eller noen ting annet...)
Jeg kjøpte èn pakke, men den ligger fortsatt uåpnet på kjøkkenhyllen til skrekk og advarsel, hehe.

Veggpryd sa for siden:

Håper virkelig dere klarer å prøve i allefall. :) Gi det 14 dager, og se hva det gjør med formen deres. Det er det virkelig verdt - kors på halsen! :D

Det er helt forferdelig at man deler ut slike piller du nevner ved legekontorene. Fett gjør deg ikke fet - det er sukker og stivelse som sørger for det. Å gi deg en slags antabus for fett høres ut som en veldig plagsom og kort vei til dårlig helse. Naturlig fett er vår viktigste energikilde og kilde til alle vitaminer kroppen har behov for i riktig mengde.

Piller for mindre matlyst høres heller ikke særlig bra ut. Å sulte seg slank har aldri virket på noen med god effekt, og ihvertfall ikke helseeffekt. Det er viktig å kunne spise seg god og mett, men på riktig mat! Med et fettrikt kosthold holder du deg mett lenge og du mister den konstante sultfølelsen og matsuget. Det høres utrolig ut, men det er faktisk sånn. :ja: :)

Antoinette6 sa for siden:

DU kan jo spise ketosekost, f. eks. en uke, og så vise resultatet til din mann...? ;)

Runegutt sa for siden:

Økonomi. praktiske ting og Fedonismen.

Fedon kan koste skjorta. Blir billigere hvis man planlegger, og har faste innkjøpsruiner.
Det praktiske er noe av samme greia.
Rugbrød i moderate mengden fungerer som brød.

Jeg har diabetes, og vi har brukt endel tid på å unngå matsplitt. Spiser det samme alle, bortsett fra tilbehøret.
Jeg rører ikke potedes,gulrot og kålrabies.(sykdom)

Det viktigste er å skjønne prinsippene.
Deretter sette seg opp en ukemeny med alle måltidene.
Gjennomføre uke en.
Revidere menyen.
osv.
Etterhvert vet du ca. hva du må handle, og hva du kan spise.

Kattabom sa for siden:

;) Nemlig :) Og takk for støtte alle sammen!

beths sa for siden:

Synes jeg leste at : "Det er faktisk veldig lett å gå ned i vekt med lavkarbokosthold!"

...vel vel... noen av oss stopper litt opp etter hvert så VELDIG lett er det nok ikke alltid for alle :) Kan kreve en god del prøving og feiling for mange, så det kreves viljestyrke på dette kostholdet også! :)

Marita sa for siden:

Jeg lever lavkarbo og jeg er student med under 3000kr som skal dekke alt etter husleie er betalt... og jeg klarer meg helt fint?
Det handler egentlig mest om å ikke overtenke filosofien for mye - jo mer avansert og jo fler alternativer du vil ha, jo dyrere.. Sier ikke at man ikke skal variere, men man sparer faktisk mye på å ikke kjøpe inn 1000 ting. F.eks så kjøper jeg bare så jeg har 2-3 påleggssorter av gangen - har jeg fler, rekker jeg ikke å spise de opp før de går ut på dato, og da ender jeg jo med å kaste mat, ikke sant? :)

Ellers er kostholdet i grove trekk sånn her for min del

• Dagens eneste måltid med korn i er til frokost.. 2-3 knekkebrød avhengig av sort med pålegg
  • Frukt/yoghurt og nøtter til mellommåltid
  • Middag av rent kjøtt/fisk med uansett hvilke grønnsaker jeg vil ha (ikke potet/pasta)
  • Kveldsmat er to frukter oppskjært med yoghurt på :)

Har lagt inn en karbedag i uka, som er lørdager for min del... :)

Runegutt sa for siden:

Bare 4 måltider?
Dør du ikke av sult?
Hvor har du gjort av alle eggene, og den fete fisken. Jeg greier meg ikke uten.

Karbosara sa for siden:

Jeg har nå gått ned i underkant av 10 kg på snart ett år. For noen her inne oppleves det som treg vektnedgang, noe jeg også var enig i da jeg startet på ketolysekuren i november i fjor.

Men: etterhvert som jeg har fulgt kuren, har jeg opplevd noe rart: Jeg har fåt senket det dårlige kolesterolet fra 6 til 3,8 på et halvt år, jeg har så og si ikke problemer med allergien min, og jeg har kuttet ned på astmamedisinen min. jeg har også fått mykere hud, knuppene på overarmen er så og si borte, og jeg blør ikke lenger i tannkjøttet når jeg pusser tenner...

Jeg føler meg utrolig vel, og har det veldig godt, både humørmessig og formmessig, noe jeg ikke kan påstå at jeg gjorde for et år siden.

Jeg startet kuren for å slanke meg, men jeg har endt opp med et kosthold jeg aldri vil slutte med, om jeg skulle nå ønsket vekttap. Det gjelder ikke kun for vektnedgang lenger, det gjelder for helsa mi nå, først og fremst...vektnedgangen er blitt en bonus.

På den måten depper jeg ikke heller når vektnedgangen ikke er så rask som hos enkelte andre her inne.

:)Lykke til!

Fungirl sa for siden:

Spiser kun to ganger for dagen eg da:) Og ikkje så masse egg at det gjør noe :)
Forresten er heller ikke sulten...

Karbosara sa for siden:

Får man i seg fet nok mat, orker man ikke så mye, og man blir ikke så fort sulten...
det er for mye av karbene som gjør at man blir fortere sulten...

Runegutt sa for siden:

Fedon var det vel?
Bør være 5-6 måltider da.

Marita sa for siden:

Spiser 4 om dagen og det er MYE til å være meg! :p Tvinger megselv til 1 mm om dagen, selv om jeg ikke er sulten.. Spiser mye fet fisk både som pålegg(makrell) og middag (laks) men eggene uteblir nok en stund til... gikk noen måneder på ketolyse først, så nå er jeg litt sånn anti visse ting jeg spist meg superlei på :p

beths sa for siden:

Høres ut som en sunn innstilling ;)

Veggpryd sa for siden:

Mellommåltid er for sukkerspisere :p :lol:

Det er ikke alle som kan spise Lindberg-kost. Selv må jeg holde meg til streng lavkarbo/mye fett for å beholde helse og humør. Blir så forferdelig sulten og fysen hvis jeg spiser brødmat og frukt. Dessuten legger jeg på meg også.

Runegutt sa for siden:

Nuh well.
Man kan leve svært nært atkins på Fedon da.

Yoghurt naturell+bær+splenda er fin mat.
Funlight+ Kesam1% er godt.

Karbosara sa for siden:

Funlight+kesam? Hvorfor ikke seterrømme eller creme fraiche?
Blir ikke så skarp smak da...

Anitra sa for siden:

Vi er en familie på 4 hvor mor er på ketolyse kur. Jeg lager middag til alle, og det er stort sett det samme nå som før, bare at jeg ikke lengre spiser alt som de spiser. I går fikset mannen middag til seg og barna, jeg hadde en dårlig dag. Da spiste de spaghetti ala capri, og jeg lagde meg noe annet senere. Vi pleier ikke ha brus/snop i huset annet enn i helgene,s å det er ikke noe problem for noen av oss. Mann og barn spiser brød og annet som vanlig, jeg bare holder meg til lavkarbo og trives med det.

David sa for siden:

Synes mange har svart veldig godt her. Det handler egentlig bare om å finne erstatninger for poteter/pasta/ris og brød. Poteter/pasta/ris erstatter vi hjemme hos meg med grønnsaker, det hender sambo (som ikke trenger gå ned mer i vekt) spiser litt pasta. Brokkoli og blomkål fungerer utmerka som erstatning, og innimellom spiser vi kikerter eller linser.

Til frokost spiser jeg stort sett egg og bacon. Enten steker jeg egget på vanlig vis, eller jeg lager eggerøre evt en liten omelett. Tar ikke lang tid. Når jeg er lei av egg (merkelig nok blir jeg aldri lei av bacon :D ), spiser jeg enten kun bacon, eller jeg spiser fiberknekkebrød med LK-leverpostei.

Lunsj er som regel salat, evt rester fra gårsdagens middag.

Kvelds blir gjerne en frokostpannekake (søk!).

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid er like kreativ, men så lenge jeg har kylling, kjøttdeig, fisk, koteletter, grønnsaker, rømme og fløte i fryser og kjøleskap, og masse forskjellig krydder, blir det alltid en råd med middag.

Og jeg savner egentlig ikke det tidligere kostholdet. Jeg tillater meg å skeie ut av og til, men gjør ingen vane ut av det.

Jeg har gått ned 27 kilo på dette - først 20 for tre år siden, gikk opp ti kilo de neste 2 årene, og nå 17 kilo siden mai. Denne gangen har jeg tenkt å gjøre kostomlegginen permanent, men da må jeg tillate med å ikke være for streng - dvs noen planlagte utskeielser av og til. Jeg spiser f. eks. taco med både skjell og tortillas hver lørdag.

scartz sa for siden:

Til alle som har gått på lavkarbo en god stund og tatt av en del kg: Hvor ofte "sprakk" dere iløpet av denne tiden? Eller har det vært lett å IKKE sprekke?

Bortsett fra et kontollert forsøk med karboloading i påsken i år som jeg trodde skulle påvirke vekta positivt (men som i stedet ødela masse), så har jeg aldri sprukket.

scartz sa for siden:

WOW, det er bra gjort!! (eller er det bare jeg som er svak? ;P )

Fungirl sa for siden:

Har vel og merke kun gått siden mai, men har ikke sprukket ennå. Måtte karbe opp når eg skulle fjerne mandlene for noen uker siden, er igang igjen på ketolyse, men skal leve generell lavkarbo når eg drar til tyrkia om litt over en uke.
Anser ikke noe av dette som sprekker, men som planlagte pauser i slankingen :)

scartz sa for siden:

Ok, jeg er svak...

Men nå har jeg planlagt å ikke innta noe alkohol på en god periode, da skal det bli lettere :)

Kitt sa for siden:

Du er ikke svak!
Du er menneskelig!
Det som er viktig, er å ikke gi opp selv om man har "gjort noe galt"!
Man må bare komme tilbake i rett spor igjen så fort som mulig og tenke at "gjort er gjort og spist er spist"!:eek:

Karbosara sa for siden:

Har ikke sprukket siden november i fjor...med unntak av 2.nyttårsdag...da ropte kong Haakon på meg fra kontoret, og vi hadde et kort, men instenst eventyr et par timer den kvelden...det var en så lite hyggelig opplevelse etterpå. Å sitte på do hele neste dag, med knip og oppblåst mage, kombinert med løøøs mage...har gjort det lett å ikke sprekke.

Utover det opplever jeg det lett å ikke gi etter for sug...har jeg sug...spiser jeg noe ost med meierismør...og så gir det seg...

scartz sa for siden:

hehe, jepp!! Så sant, så sant :)

Hovedsaklig er det alkoholen som har stoppet opp vekta, drukket 2 helger på rad. Er så lite som skjer for tiden at jeg benytter de helger der det skjer noe. Men nå er det ingen fester i horisonten før om en måned (og da skal jeg bare drikke sprit og funlight :D) og dermed gleeeder jeg meg til en lettere måned!! :D :D :D

Tror ikke det har noe med sterk/svak å gjøre, men å bare ta en avgjørelse, og ta farvel med gamle vaner.
Jeg har i grunn ikke vært så opptatt av mat sånn sett, kanskje det har noe med skam å gjøre, fordi jeg har vært overvektig stort sett hele livet, og har blitt forsøkt slanket veldig ivrig av leger, og ikke fullt så ivrig, men ganske pliktskyldig av mine foreldre?
Dessuten har jeg aldri prøvd å slanke meg selv! Etter all den tvangsslankinga i barndommen så har jeg tatt total avstand fra det. Jeg har jo hatt det i bakhodet, men det har aldri blitt noe av, før jeg plutselig sto ovenfor et valg høsten 2006 med skyhøye insulinverdier og andre verdier som var litt ute av kontroll, og med et løfte fra legen min om dia2 innen kort tid, MED MINDRE jeg la om kostholdet.
Og så var det bare det. Jeg har jo spist mørk sjokolade, og drukket rødvin, sånne ting, men det anser jeg ikke som sprekk.
For meg, når det kommer til mat, så er det tydeligvis bare å bestemme meg, og så gjør jeg det. Men så fokuserer jeg ikke på det jeg ikke bør spise heller da.
Og jeg tenker heller ikke på "får lov" eller "får ikke lov". Det er ikke noe jeg ikke får lov til å spise, men jeg vet jeg ikke bør, og da gjør jeg det heller ikke.
Kan ikke forklare det bedre :o
Kanskje du tenker for mye på det du ikke kan tillate deg? Kanskje du trenger å endre noen holdninger til hva det innebærer å "unne seg" eller "kose seg"?
Jeg har tillagt de begrepene andre betydninger. Å unne seg noe, kan være å ha en litt mer luksuriøs middag, eller å unne seg en tur på kino, en konsert, en litt dyrere flaske rødvin til festen.
Å kose seg kan være å se en bra film, å lese en fengslende bok, å kikke på gamle bilder, gå en tur med fin musikk på ørene, og så videre.

Karbosara sa for siden:

Jeg har gått hele livet med sug etter noe...dette noe ble gjerne godteri...og da jeg gikk på GR var det verre enn noensinne. Da levde jeg for kosemerkene mine, og ikke sjalden "sprakk" jeg og spiste kosmerkene to tre ganger i uka...noe som medførte at jeg trodde jeg ikke eide karakter, og anså meg selv som svak og viljeløs...men nå, når jeg er på lavkarbomat, spiser minimalt med karbohydrater, opplever jeg å ha kontroll...og jeg har ikke svak karakter likevel. Jeg tenker bare ikke på mat og godteri hele tden lenger, og den eneste forsndringen jeg har gjort det siste året, er at karbomengden en gått drastisk ned, og fettmengden er gått opp...jeg fyse helt ærlig utrolig sjelden! Hvis jeg gjør det, er det uten unntak, fordi jeg ikke har fått i meg fet nok mat på en stund...

Jeg er fremdeles overveldet over at jeg, som ikke hadde evnen til å si nei til karber og godteri, nå faktisk ikke har problemer med dette i det hele tatt. Maten forteller meg ikke lenger at jeg skal spise den, jeg bestemmer over den selv.

Jeg er ganske overbevist om at karber som kommer inn i min kropp, gjør noe med meg psykisk, og trigger suget mitt...

scartz sa for siden:

Vel, kanskje jeg er litt streng med meg selv. Uansett hva jeg har spist som har ført til at jeg detter ut av ketose, ser jeg som en sprekk. Da føler jeg meg "svak", spesielt siden dette er en diett/livsstil som skal være så lett å følge!

Hovedsaklig har jeg komt ut av ketose pga småting som en kaffe latte, litt for mye saus til middag (dressing, saus fra butikken). Så ut i fra det du sa, så er kanskje ikke dette en direkte sprekk. Men selv når jeg planlegger en sprekk (å drikke en lørdag; da planlegger jeg salt chips for å sprekke bare den ene dagen) så får jeg utrolig dårlig samvittighet. Jeg føler meg teit som preker til andre om at "nå blir det andre boller!" så rikker ikke vekta seg på 2 uker :P

Men merkelig nok, de personene jeg har fortalt om lavkarbo til, forventer jo at jeg skal rase med min. 5 kg per uke. Og skuffa blir de når jeg forteller at jeg "bare" har gått ned 0,5 kg. Rare greier..

Kanskje jeg forventer for mye av meg selv :o

Fungirl sa for siden:

Når du skal ut i helgene så er det jo lurt å drikke sprit, det går du ikke ut av ketose av. Har du prøbd baconkrisp istedenfor potetgull? Da vil du ikke gå ut av ketose siden det ikke er karbs i noen av delene :)

Nå er ikke jeg i målbar ketose lenger, men jeg skjønner ikke hvorfor du spiser chips, liksom :o
Det er ikke bra for kroppen å få den ut av ketose med den type mat, om du beveger deg litt ut av ketose på grunn av litt for mye av de tingene du i følge filosofien din kan spise, så synes jeg du bare skal blåse idet. Faktisk vil jeg anbefale deg å slutte å måle ketoner en stund, og rett og slett gi eff i chips og ting som ikke er bra for noe!
En annen ting jeg har erfart er at det er lite eller ingen vits i spise når man ikke er sulten! Man trenger det ikke, og man bare lurer seg selv ved å kalle det kos :o, ikke meninga å være streng, men jeg har liksom ikke skjønt hvorfor man "bare må ha" ting man vet ikke er bra :o
Jeg har drukket fra ett til et x antall glass rødvin nesten hver dag denne uka, og har likevel gått ned over en kg. Men vi er jo forskjellige, og jeg har ingen ketose jeg tar hensyn til.
Ikke at jeg oppfordrer til noen rødvinsdiett, altså!

Hørtes jeg litt dobbeltmoralistisk ut der eller? :lol:
Jeg har ikke for vane å drikke rødvin hver dag, altså. Det ble sånn nå.

scartz sa for siden:

Første helga drakk jeg sprit med funlight, og samtidig gumlet jeg bacongull. Og jeg datt ikke ut av ketose (selv om jeg spiste et stort kakestykke, var i bursdag:P) , men vekta stoppet jo litt opp pga alkoholen.
Personlig så kan jeg si at jeg ikke koste meg mye med funlighten.. Mitt motto har alltid vært "skal man drikke, skal man drikke godt". Har så mange alkoholiserte venner som hiver i seg ren sprit ol kun for å bli drita.. Det blir liksom feil for meg. Men funlight å sprit er jo bare et luksusproblem da, det smaker jo ok! Om ca en måned skal jeg atter igjen drikke, og da planlegger jeg "lovlig" alkohol og blandevann :)

Bacongull har reddet livet mitt mens jeg har gått på ketolyse, da jeg ELSKER potetgull. Men når jeg i helga planla å drikke søt hvitvin, tenkte jeg "jaja, når jeg først sprekker er det best å utnytte det.." og heiv på en pose fra kims med potetgull. Var UENDELIG godt! Men ikke verdt det. Kom i ketose igjen igår(ons). Ble noen dager for mye uten forbrenning, spør du meg..

Men, man lærer på veien! Nå er jeg veldig inspirert til å holde meg fra alkohol i en måned (det er et stort steg for festglade meg), og samtidig spise rett! Jeg ønsker gode resultater denne måneden :)

Liker du ikke rødvin?
Finnes en del veldig gode hvitviner som er fruktige, og ikke direkte søte, men med lavt restsukkerinnhold.
Nå er jeg ikke en hvitvinsperson, så jeg har ikke stort peiling, men jeg drakk en innmari god en i sommer som jeg dessverre ikke husker navnet på :(

scartz sa for siden:

Ikke i målbar ketose? Hva vil det si?
Hvorfor jeg spiser chips? :P For det er så UENDELIG GODT!!! og ja, super duper usunt.. men sukk så godt.... sugle

Er intet problem for meg å ikke spise når jeg ikke er sulten :) Litt usikker på hvorfor du tok det opp, sa jeg noe om det tidligere? :confused:
Nei men jeg spiser når jeg er sulten, og ikke mer :) Har jo merket at det er MYE som ikke lenger frister. Men de få tingene jeg FORGUDET tidligere er vanskeligere å skyve vekk, som kaffe latten og potetgullet... Kaffe latten har jeg testet, den tåler jeg noen dager, og noen dager ikke. (aner ikke hvorfor). Potetgullet smakte nydelig i helga, men som sagt, det var ikke verdt det. Så bacongull all the way :P Men må nesten prøve å kutte ned på det også.. Selv om der ikker er karbs, er ikke chips sunt i noen former..

scartz sa for siden:

Naah, ikke favoritt drikken min.. er mer hvitvinsperson. Og jeg er veldig glad i søte viner, har ikke smaken for tørre... Men jeg liker øl bedre enn vin! Men den der red light beer finner jeg ikke NOEN plass.. Har vært på alle dagligvarebutikkene i mitt område.. :( Noen som har smakt den btw? Smaker den ok? Jeg liker veldg godt tuborg lite, men vet at der e for mye karbs der også..

Synes ikke de lavkarboølene er noe særlig, men så liker jeg mer mørkt øl :D

Nei, jeg vet ikke, men for min egen del så vet jeg at aldri spiste potetgull fordi jeg var sulten :o En tanke bare :)

David sa for siden:

Min første LK-runde var for tre år siden, og da føyk jeg tilbake til gamle vaner etter et halvt år. Da var jeg superstreng mot meg selv hele tida. Nå forsøker jeg heller å ha et kosthold jeg vet jeg kan leve med. Da må det bety noen kontrollerte sprekker av og til. Dette er ikke en diett for meg, det er en permanent kostholdsendring. Det er jo ingen hensikt i å gå tilbake til gamle vaner når jeg har nådd vektmålet - da fyker jeg jo bare rett opp igjen.

Lørdager er jeg ikke så streng, da spiser jeg det jeg vil på kvelden. det er alltid en eller annen tacovariant, og noen ganger potetgull eller sjokkis. Men det må bli med denne ene kvelden, ellers glir det fort ut.

Det er viktig å finne sin egen måte å holde motivasjonen oppe på, slik at dette blir en permanent endring, ikke en diett som skal vare så og så lenge. Slik tenker i hvertfall jeg...

Helt enig, David! Vi må alle finne det som funker for oss. For meg funker det ikke å spise noe som er høykarbo, jeg blir faktisk fysisk dårlig av det :o Og ønsket om å føle meg vel er større enn ønsket om å spise høykarbomat.

scartz sa for siden:

Ja det er noe i det du sier. Men akkuratt nå er jeg i startfasen, og ønsker å ta av mest mulig kilo i begynnelsen. få en god start! :) Er nå rundt 90tallet, når jeg er nærmere 80tallet har jeg bevist til meg selv at "dette klarer jeg!", og jeg vil føle meg mer vel. Begynner nok å slappe litt mer av da.

David sa for siden:

Forståelig! ;)
Men siden motivasjonen sannsynligvis er på topp, er det bare å kjøre på :p
Hva med å spise lavkarbo en måned? Så får du et hint om hvor raskt kroppen responderer, og så kan du sette deg noen oppnåelige mål?

Potetgull...det er min store last. Jeg kan ikke åpne en pose, da spiser jeg hele. Samme hvor stor den er. Så det forsøker jeg å meg unna. Jeg har ingen andre tips der... baconcrisp er jo en erstatning, og jeg har spist myyye av det. Og det har ikke hatt noe å si for min vektnedgang. Men det er klart, da sitter jeg jo og dytter i meg noe foran tv'n, og det er en dårlig vane jeg prøver å kvitte meg med...:(

Runegutt sa for siden:

Peanøtter, lassevis av peanøtter. Tror jeg kan spise ubegrensa av dem, uten at vekta får hikke. Sundt? overhode ikke når de er ristet og salta. Har kjørt på med endel ubehandla peanøtter fra invandrern, og rista dem sjøl. Fungerer greit, men må innimellom skeie ut med ordentlige greier, fulle av livsfarlige fettstoffer og salt.

Veggpryd sa for siden:

Jeg har lurt litt på dette med bacongull; Det er jo stekt i vegetabilsk olje - og det er jo slett ikke sunt. Vegetabilsk olje er noe fabrikkfremstilt søl som ikke er ment for folk i det hele tatt, og her om dagen mens jeg var halveis nedi en gullpose fra Kims slo det meg at det kanskje ikke er så veldig smart å dytte i meg alt dette bacongullet? Bruker rømmedip da... :D

Litt off topic det her, men er det noen som har greie på hva slags fett de steker bacongull i?

David sa for siden:

Bacongull fra Kims? Inneholder ikke det 60 karber??? Eller har jeg oversett noe? Jeg holder meg til baconcrispet til Maarud, har ikke sett noe annet som kan matche det...?

Veggpryd sa for siden:

Husker ikke om det heter gull, crisp eller svor? Jeg mener iallefall ikke de mais-greiene med baconsmak, altså. :)

Goggens hjemmeside har en god oversikt over de fleste på markedet. Det er den gullposen som er min favoritt.

Her er bilde. :D

Karbosara sa for siden:

Den som heter Bacongull er fra Maarud og har 2,5gk

Den som heter Baconsvor er fra Maarud og har 0,5gk

Den som heter Baconsnacks er fra Kims og har 1,6 gk

Og så er det den over her...

Er det flere enn dem og?

De skulle hatt med kyllingkryddersmak...

scartz sa for siden:

Vel, idag hadde jeg en isfrappe (ca latte..), og venter spent på om den gjorde utslag. Om den gjorde det, så er det bye-bye latte! :(
Nå er jeg forberedt på en måned med lavkarbo, da jeg vet at neste fest ikke er før om noen helger! :) Så jeg gleder meg veldig til å se resultatene =) Ingen sprekker nå nei!

Potetgull er også min store last... Heldigvis smaker bacongullet til maarud nyydeligt, så det er en 80% god erstatning! :P Og slik som med deg, så påvirker den ikke vekta mi. Dårlig vane å bytte ut en type chips med en annen bare pga karbsinnhold men.. En plass må man starte ;)

Marita sa for siden:

vil bare skyte inn en ting til scartz.. du får en mye mer spennende drink om du blander sprit, fun light saft og SPRITE zero! Da får drinken litt fuzz og blir litt mer morro synes jaffal jeg.. hehe.. kommer også litt an på hvilken fun light saft man tar.. sist var det den tropiske og da slapp jeg oppi en sitron og en appelsinbåt også :)

scartz sa for siden:

Haha, må bare kommentere, at jeg først leste "jeg vil bare skyte scartz.."! Jeg bare "åj, her er det noen som ikke liker kommenterene mine" :P hehe

Men ja, tilbake til saken. Jo, planen er å variere med sprit, funligth og vann, evt sprite zero. Men jeg har egentlig aldri vært glad i sprudlende drinker. De går ann, men appelsinjuice er mye bedre :) elsker eksotiske, søte drinker!
Men jeg kjenner at jeg er så motivert til lavkarbo en god tid fremover nå, så jeg skal lett klare å holde meg på funlight, bacongull og annet! :D Dette skal jeg klare!

Desverre måler jeg med ketostixs min. 1 gang til dagen (jeg vet jeg vet, jeg burde ikke gjøre det men...) Og ifølge stixsene så virker det som at jeg faller inn og ut av ketose iløpet av en dag! :confused: Jeg VET jeg spiser alt rett... Men men. PitteLITE utslag, er utslag!! :D

oooh, det hørtes godt ut! Tropisk med fruktpynt i! :spent: Nam, nam! LETT at jeg skal prøve det! :sikle:

Bulldog sa for siden:

Kroppen vil skille ut varierende mengder med ketoner i løpet av en dag. Ikke noe å bry seg om. Kast målepinnene og konsentrer deg om å spise ren og bra mat i stedet ;)

scartz sa for siden:

Ålrait!! :D Men jeg klarer ikke å hive stixsene... my babies... vekta er min baby nr 2... :p

Kitt sa for siden:

Stiksene skal brukes om kvelden, minimum et par timer etter siste måltid!:)
Måler du utenom dette, vil du nok få en masse rare "verdier". Som det ble sagt her, kroppen finner på mye rart i løpet av dagen!:confused:

scartz sa for siden:

Åh, det var greit å vite!! For det faktisk om kvelden jeg alltid har mørk lilla utslag... Før kveldsmaten ser jeg hele spekteret!

Kitt sa for siden:

Husk at dersom du får veldig mørkt utslag, kan det bety at du drikker for lite!:eek:
Fargen har jo egentlig ikke noe å si, utsalg er utslag,fettforbrenning på gang!:heia:

Anitra sa for siden:

Hehe, ang stix. Jeg pøsa innpå 1 liter vann i løpet av kort tid i går ettermiddag, og stixen bla...ja lys!!

scartz sa for siden:

Jeg er ikke flink til å drikke vann :( Så det påvirker nok ikke mine stix veldig mye. Igår var jeg i forbrenning, så hadde jeg taco (med vanlig krydder og rømme), og datt ut på kvelden :( Men idag er jeg back in business, mørke lilla :D

Karbosara sa for siden:

Hvis du leser i boka til Torkil, han som har skrevet "slank med ketolysekuren", får du masse god info om de stixene der...:ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.