< Tilbake til oversikten

Kanskje ketolyse ikke er noe for meg likevel?

Lille-Lulle sa for siden:

Har vært i ketose 1 måned nå. Synes effekten generelt er veldig god. Nå er ikke mitt formål å gå ned i vekt, men jeg føler at velværet er jevnt godt etter at jeg begynte med denne dietten. Velværet for mitt vedkommende handler om mindre sug på godterier, jevnere og bedre humør, god følelse av metthet gjennom dagen osv.

Jeg utøver ingen hard fysisk trening, men er glad i å gå turer med hunden. Så er ute i ulendt terreng minst en time hver dag.

Men, jeg opplever en usigelig tung følelse i beina på disse turene. Får litt sånn melkesyrefølelse på en måte..Føler meg usigelig treeeeg og tung oppover bakkene, om dere forstår. Går som ei gammel kjerring nesten :o

Jeg har daglig tilførsel av ekstra magnesium + en del andre kosttilskudd som hører til ketolysen. Men den tunge beinfølelsen er ikke blitt bedre, men snarere verre. Det er som om "noe" mangler på et slags vis.. Regner derfor med at ren fettforbrenning er litt for treig i forhold til å tilfredsstille energibehovet på disse turene jeg er så avhengig av. Vi går i all hovedsak langturer midt på dagen, eller aftenen.

Så nå har jeg tenkt litt på om jeg kanskje ville fungere mer optimalt på et kosthold med litt mer karbo enn hva ketolysen tillater.

Har imidlertid lyst å leve på så lite karbo som mulig, men hva slags karbo burde jeg prioritere? Og, på hvilken tid av døgnet burde jeg legge inn karbo i måltidene mine?

Annebe sa for siden:

Hvorfor ketolysekur hvis du ikke skal gå ned i vekt?

Pearl sa for siden:

Jeg tror kanskje Lindberg er bedre for deg hvis du ikke skal ned i vekt, men fokusere på et godt kosthold som "bare" gir god helse.

nøtta sa for siden:

det tenkte jeg også, lavkarbo for helsa , ketolyse for vekta ! sånn tenker jeg , øk litt på karbene og følg med på vekta. Når du ikke går opp men heller ikke ned har du funnet din komfort sone =)

Her inne på forumet kan du lese litt om de ulike lavkarbo retningene.
Lykke til !

Godt spørsmål ;)

Jeg er "allergisk" mot alt som smaker av måling og veiing av mat og vil ha en kostholdsfilosofi med enkle regler. Og stor enklere enn ketolyse kommer man vel ikke?

Tenkte vel litt i retning å kanskje gjøre min egenkomponerte greie. Spise som på Ketolyse men med ett måltid med litt ekstra karbo i køpet av dagen.

Og da var spørsmålet: hva slags karbo, og hvilket måltid bør inneholde karbo for at det skal komme meg tilgode på turene mine utpå dagen/ettermiddagen?

Runegutt sa for siden:

Tror du skal være forsiktig med å komponere så mye på egenhånd.
For deg ville jeg absolutt anbefale Fedon.
Ikkenoe veiing der, bare venne seg til hva et måltid skal innholde.

JenJen sa for siden:

Det der høres litt ut sånn som jeg gjør det, Lille-Lulle ;)
Jeg spiser litt frukt innimellom, sammen med nøtter. Og etter et måltid, sånn at blodsukkeret ikke stiger så voldsomt.

Veggpryd sa for siden:

Passer du på å få i deg nok fett? Mange sliter med fettet i begynnelsen, og det er jo ikke så rart siden vi er blitt opplært til at fett er fæle greier. Det er noen som misforstår lavkarbo med at det bare er å kutte karbene og glemmer/vil ikke spise fett.

The Cat sa for siden:

Jeg om Mannen har akkurat snakket om det at vi føler oss "tunge i bena"!!! Jeg hadde kjent på det en stund før jeg sa noe, og så hadde han det akkurat på samme måte. Jeg ble bare glad jeg, for da regner jeg med at det har noe med kuren å gjøre...

Ja, jeg vil påstå at jeg er flink til å tenke masse fett. Basis mat hos meg er egg, avocado og fett kjøtt. Feiter opp magre ting med fløte og rømme og olje.

Men er kanskje ikke så flink til å drikke nok vann. Mulig jeg kan gjøre en liten forberdring på den fronten:)

Ellers tenker jeg å sette meg litt mer inn i det Lutzke kostholdet. Har boka "Bedre uten brød" og der anbefaler de å ikke overstige 76g karbo. Litt mer karbo tillatt enn på ketolyse, men likevel meget begrenset.

Veggpryd sa for siden:

Lutz er bra! :) Man trenger jo ikke kutte karbohydrater fullstendig for å beholde helsen, noe som også nevnes i boken "Bedre uten Brød". Tror det er 72 gram som er maksgrensen, men da må vi telle igjen. Tror den tellinga er rimelig greit å venne seg til.

Mener jeg har lest flere steder at fysisk aktivitet er forferdelig vanskelig den første tiden på lavkarbo, og at det kan ta opptil to-tre måneder før kroppen har vennet seg til annen energi enn karbohydrater og industrielt fremstilte matoljer.

Håper du finner en løsning. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.