Cho sa for siden:
...............
Cho sa for siden:
...............
Runegutt sa for siden:
Skjønner ikke spørsmålet helt.
Mener du hvem har lavest GI?
Hvem gir mest fiber?
Hvem gir mest dunk i magen?
Flest vitaminer, mineraler etc?
I tillegg er det endel forskjell på bønner og bønner. Forskjellige typer hvite bønner har forskjellig GI.
Tror jeg har testa det meste, og stort sett funnet ut at "Store lyse" har litt høyere GI enn små og mørke.
Erter har generelt lav GI.
Men.....
Du kan spise usannsynlig svære mengder utav alt dette, før du får noe som helst problemer av det
energibunten sa for siden:
litt av hvert, nok av alt er sunnest
Photobscura sa for siden:
Kikerter er visst en næringsbombe, samt at den har lav Gi (8, om jeg ikke husker feil ) og massevis av bruksområder.
Ellers kjører jeg vel litt på samme tankegang som Energibunten. I løpet av en uke så spiser jeg sikkert like mye bønner (stort sett røde/brune/kidney eller hva man skal kalle dem), kikerter og røde linser.
Men, en bønnetype jeg lurer litt på er butter beans. De har bare 8 gr kh pr 100 gram, men en GI på 31. Er det lite eller mye? Jeg har et blodsukker jeg må være ytterst forsiktig med, derfor er det greit å vite om denne bønnetypen er ok? Bare at det heter butter beans er i seg selv meget tiltalende :D
Photobscura sa for siden:
Og mens denne tråden først er opprettet, hvorfor er karbohydratnivået som er oppnevnt på tørkede belgefrukter så mye høyere enn de som er hermetiserte? Beats me... Har det kanskje noe med væskemengden å gjøre, og/eller skjer det noe spesielt med dem når man bløtlegger og mørkoker dem?
Runegutt sa for siden:
Smørbønnene, er jeg forsiktig med. Ser ut som tommelfingerregeln i bønneverden er: Store lyse, gir litt mye blodsukker.
Karbo:
Boksbønner har fått brutt ned endel karbo. Hva det blir av det aner jeg ikke.
I tillegg, er jo veskenivået en smule forskjellig.
Må prøve kikkerter en dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.