< Tilbake til oversikten

Er alltid i ketose, går litt opp. Går det an å spise for lite karb?

tonemor sa for siden:

Hei,
har gått på ketolysekuren i 1,5 uke nå, ca 3kg ned. Men de siste 3-4 dagene har jeg gått EN HALV KILO OPP!! Jeg har vært i ketose hele tiden, (mener jeg heller spiser for lite karbohydrater enn for mye)
Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre?

Gerd sa for siden:

Spiser du for lite karber, kan kroppen gå i sparebluss :ja: Så hold deg i vertfall over 15 karber daglig :ja:

Drew sa for siden:

Jeg opplevde at jeg hadde bedre vektnedgang en uke hvor jeg følte at jeg tøyde strikken litt, og spiste litt mer karbs enn jeg hadde gjort. :) Ellers tror jeg kanskje at vekta kan variere litt med et halvkilo opp eller ned på noen dager, uten at det behøver å bety at man gjør noe galt?

Kitt sa for siden:

Mensen, eggløsning, litt ekstra salt mat, lenge siden siste toalettbesøk.......
Vekten varierer med mange faktorer. Det er derfor det kan være lurt å bare ha en fast veiedag i uka.
For meg vil det si at jeg veier meg nesten hver dag, men kun vekten på torsdagene blir skrevet ned og er offesiell. Det er også den dagen i uka jeg måler meg. Målebåndet kan nemlig vise at du blir mindre selv om vekten ikke går ned.

smilefjes sa for siden:

For min del er det slik at med mye stress så er det ikke mulig å gå ned. Da må man tenke at med karbomat hadde det vært masse opp isteden - og det vil vi jaffal ikke.

Ellers er en halv kilo som de andre sier her ikke mer enn at det er naturlig variasjoner. Litt mye salt i går, litt mindre kaffe e.l. så er det en halv kilo ekstra vann med en gang.

Skippy sa for siden:

Bare slapp av, vekta svinger mye. Vann i kroppen av forskjellige grunner, mye å velge i her som du ser. Har opplevd at vekta steg og steg i noen dager, for så å droppe ned under start bare sånn over natta. Rare greier, men jeg stoler litt på disse folka her i at dette er normalt. Tror vi alle opplever litt av dette.

tonemor sa for siden:

Drikker 1-1,5 l Cola light pr.dag, kan det være grunnen? Er jo ikke karbohydrater i den, men kunstig søtning stagnerer sikkert også vekttapet?

SusieBlues sa for siden:

Ja, det er en del som stagnerer pga kunstig søtning i brus.
Hvordan klarer du å få i deg nok vann (2-3 liter) når du drikker så mye brus?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.