Har en liten diskusjon på gang med ei venninne.
Hun mener at det er best å dele opp styrketreninga i overkropp/underkropp og fordele det over 2 dager, fordi man ikke greier å yte maks på begge deler dersom man trener begge på samme dag. Hun mener også at det holder å trene styrketrening på hvert område en gang i uka, altså overkropp hver onsdag og underkropp hver torsdag. Ikke noe styrketrening utenom de dagene, kun kondisjon (til nød).
Og jeg har lyst til å kjøre styrke på hele kroppen to dager i uka, uten å dele opp. Eks: mandag styrke, tirsdag og onsdag kondisjon, torsdag styrke, fredag og lørdag kondisjon(søndag er hviledag). Jeg har litt å stramme opp, og jeg vil gjerne se fremgang :p
Så.. Har det noe for seg å trene hele kroppen to ganger i uka, eller har hun rett i at jeg ikke greier å kjøre maks på hele kroppen iløpet av en treningsøkt? Sånn rent fysisk?
Noen som har noen tanker..?
Vel, den gangen jeg trente aktivt på helsestudio med trener etc, fikk jeg ikke lov til å kjøre alle muskelgruppene på en gang. Kan bare ikke helt huske hvorfor.
Vet i hvert fall at det skal gå minst 36 timer mellom hver gang man trener samme muskelgruppe. Dette for at muskelen skal få tid til å restituere seg ordentlig mellom hver økt.
Trener man hver dag, vil det da være naturlig å ikke trene alle gruppene samme dag.
Når du legger opp til å trene styrke 2 ganger pr uke vil jo ikke dette være aktuelt. Kommer nok an på om du orker, tenker jeg. Begynner du med litt lav belastning, så kan du jo bare øke etter som....
Det er ingenting i veien for å trene hele kroppen 2, 3, eller flere i uka, så lenge treningsmengden står i forhold. Se f.eks Waterbury's tbt: www.t-nation.com/readArticle.do?id=508031
Nå er ikke jeg så veldig inne på terminologien i trening :p men jeg gjør øvelsene så tunge at jeg ikke greier mer enn 3*12. Etter det har jeg rett og slett ikke mer å gå på når det gjelder akkurat den muskelgruppen :o Men kroppen henter seg fort inn igjen, så etter 3 dager er jeg som regel fit for fight igjen :D
Det jeg tror hun mener er at kroppen bruker opp energien, og at jeg derfor ikke greier å trene så bra om jeg tar hele kroppen på en økt.
Ok, jeg skjønner. Hun har til en viss grad rett, men det går på innhentingsevne, ikke energi som sådan. Det er et omfattende tema, og jeg er ikke flink til å forklare, så jeg overlater jobben til CT: :lol:
Veldig interessant lesning :ja:
Tror jeg skal prøve eget opplegg fra neste uke av, og kjenne etter hva kroppen sier. Kan jo sammenligne med resultatene fra denne uka.
Vanskelig det her altså, vil jo gjøre alt rett :o
Men noe jeg reagerte på forrige gang jeg var innlagt på kurbadet var at de var gått bort fra 3*12 osv, man fikk mye mer ut av(selv om d er vanskelig å tro) å ha så tunge vekter at du aldri klarte den 5. Klarte jeg den 5. satte de opp vekten på et høyere nivå........
Kan noen forklare den?
Hehe! Takk!
Jeg klikket meg inn, så bare engelsk og da gir jeg opp......
....kan prate engelsk greit, men å lese det samtidig som jeg skal prøve å huske hva jeg har lest.....hehe, funkar inte!
De sier at de som er glad i språk missliker gjerne matte og omvendt, det stemmer i alle fall på meg.
M på US og 5 på VG i matte
Ng på US og 2 på VG i engelsk.......
Har lest det nå ;)
Tror jeg skal prøve det ut, selv om det kanskje blir litt i letteste laget i begynnelsen. Jeg er vant med "kill the muscle"-trening (som det sto så elegant formulert i ene artikkelen over her :p), men det kan være gøy å prøve noe nytt.
Og begynner jeg nå, så er jeg jo typ superwoman til jul :D (nesten i allefall...)
Arnoldpress er selvfølgelig oppkaldt etter alle kroppsbyggeres store helt, Mr Guvernør Arnold.
Øvelsene han har funnet opp, er effektiva, ja.
Jenjen, det er rimelig bra tegning på øveøsene på Ryp-vedlegget.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.