Jeg har kjøpt meg ismaskin og måtte prøve den ut. Jeg ble litt inspirert av en oppskrift på aspargessorbet med kesam (:eek:) og tenkte at blåbær sikkert var mye bedre. Oppskriften under gir to store posjoner.
75g sukrin
2dl vann
1 vaniljestang
ca 100-150g blåbær
ca 150-175g kesam
Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Kok opp sukring og vann og ha i både vaniljefrøene og stangen. La det fosskoke i noen minutter. Ta ut vaniljestanga og hell blandingen over blåbærene rett fra fryseren slik at disse tiner og sukrin-blandingen blir kald. Hvis du bruker ferske blåbær må du først avkjøle sukrin-blandingen. Bruk en stavmikser for å knuse bærene. Sil blandingen for å fjerne skall og frø som ikke blir most av mikseren. Smak til med kesam. Hell blandingen over i ismaskinen. Min ismaskin ble omtrent halvfull, dvs ca 0,5l, og det tok ca 20min før den var ferdig.
Jeg glemte kanskje å skrive det... Det ble veldig godt :) Har ikke sjekket karboinnholdet, men jeg har en følelse av at det ble litt med så mye blåbær i, men det er jo uansett ikke værre enn en smoothie eller lignende
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.