(Har skrevet dette innlegget i bloggen min også)
Snakka med fastlegen min i dag når eg fikk ny sykemelding og nye tabletter etter mandeloperasjon og nå fikk eg vite at det dårlige kolesterolet mitt nå ligger på 4,5. Og det er jo ikke bra etter det eg skjønner, helheten var bra, men ho ønsker at vi følger opp dette.
Kjente eg ble litt redd og så tenkte eg at eg måtte spørre dere her inne som har så mye kunnskap. Er det andre som har opplevd at det har økt og så blitt bedre senere?
Usikker på om eg bør fortsette på ketolyse nå, fikk litt hetta. Eneste eg vil er jo å fortsette med det...
Hva mener dere folkens?
Eg er ikke her så masse nå for tida, men kommer sterkere tilbake i morra og det hadde vært så kjekt å høre hva dere mener?
ironisk nok så er far min STOR og ELSKER fet mat (og mat generelt), mens muttern er tynn og spiser mer nomalt, allikevel er det mor mi som har høyt kolesterol og far min har normale verdier.
Så muttern begynte med masse light produkter for å unngå fett, og dette hjalp ikke i det hele tatt... hun måtte begynne med tabletter.
Nå vet jeg ikke akkuratt hva dette betyr, men kanskje det beviser at den nyere forskningen er rett: mindre karbo, mer fett?
Muttern kan jo også ha vært uheldig, evt arvet det (mener jeg har hørt at det er normalt..)
Min mor(71) er tynn som en flis, trener mase og spiser sunt.
Likevel har hun høyt kolesterol og det kommer av at hun har arvelig tendens til det.
Jeg er adoptert, har alltid vært stor, elsker fet met og hadde en periode så lavt kolesterol at legen var bekymret for det. Selv etter 8 måneder med lav karbo/høy fett har ikke kolesterolet mitt steget nevneverdig.Nyere forskning sier at noe forhøyet kolesterol ikke er så farlig som man har trodd. Alle er ikke enige i det og så lenge det er forskjeller på det genetiske plan, bør man nok være litt forsiktig om det blir for høyt.
Men igjen, hva som er høyt er jo også et definisjonsspørsmål. Min mors lege sier at så lenge hun har flott blodtrykk, er frisk og aktiv er det ingen grunn til å sette henne på diett eller medisinere henne.
Takk folkens :)
Det totale kolestorelt mitt har gått ned, og blodtrykket mitt er helt supert, dessuten har eg aldri følt meg bedre. Skal ta meg en tur til legen i november og sjekke igjen tenker eg, må bare komme igang med ketolyse igjen når halsen er klar for det. Er fremdeles for vondt å spise endel ting og eg orker rett og slett ikke planlegge mat eller noe. Matlysten er ikkje så høy for tida nei. Men mandlene er borte og eg er snart tilbake :)
Nå har eg vært hos legen igjen og både det totale kolesterolet og det dårlige har økt, så er stille fortvila her eg sitter.
Lurer på om eg spiser FOR lite fett liksom??
Spør hva slags LDL-type det er. Er den "fluffete", eller er den tettbygd?
Kolesterol er ufarlig så lenge det ikke går gjennom oksidasjon. Det siste skjer gjerne med LDL, men mest med tettbygd LDL. Vitamin E og (antagelig) aspirin hjelper. Å redusere mengden flerumettet fett hjelper også.
Fastlegen min valgte bevist å ikke måle kolesterolet nå mens jeg går på Ketolysekuren, siden resultatet ikke ville være representativ når en er på et ketogent kosthold. Han ville vente til jeg er over på et mer ordinært lavkarbo-kosthold.
Interessant folkens, dette skal eg tenke på.
Viste ikke at det var flere typer. Men skal virkelig tenke over det dere har skrevet. Tusen takk :) Nå er det mulig at helga blir redda alikevel ;)
Grunnideèn er at LDL (tette, små) er slemt og HDL (romslige, store) snillt. I tillegg kan LDL være VLDL (veldig tett LDL), IDL (mellomting mellom VLDL og LDL) og dessuten være romslig, store LDL (som er sunt). Nu er det slik at mettet fett øker mengden romslig LDL. Forskere er litt gale, og kommer fram til latterlige konklusjoner som: "Usunt mettet fett øker mengden av det sunne (romslige) usunne LDL-kolesterolet."
10 uker på ketolyse og totalkolestorolet mitt ble redusert med 7% (HDL uendret, LDL ned 7%). Triglyseridnivået datt med hele 37%. Jeg var innenfor normalen før oppstart, men det er morsomt å se at mitt fettholdige kosthold ikke har hatt noen negativ effekt. Snarere tvert om. :)
LDL står for low density... og VLDL står for very low density... men ellers er jeg helt enig. Jeg har forstått det slik at det er VLDL som er mest i aksjon når man har fett fra høyt blodsukker i blodet og transport av dette til lagring. Så da er det ikke fettinntaket som er skyldig, men karboinntaket...
Men kolesterol er ikke farlig så sant det ikke blir redusert/harskner. Da forandrer det seg nok til å være usunt for kroppen.
Kolesterol kan reagerer uønsket i kroppen. Jo høyere blodsukker og insulin og jo mer frie radikaler i kroppen, jo høyere grad av kolesterol reagerer. Dette blir da kolesterol som vi helst ikke vil ha i kroppen lenger. Så kolesterolet er egentlig ikke banditten, det er høy grade av raske karbo og drittmat som er grunnen. Derfor anbefaler jeg lavkarbo og ren naturlig mat.
Det er også andre naturlige stoffer i kroppen som blir offer for drittmat.
Mat er helse fordi rett sunn mat påvirker kroppen positivt og drittmat negativt.
Antioksidanter gjør man mer motstandskraftig mot drittmat, men det enkleste er jo å spise bedre.
Men selv spiser eg ren og naturlig mat, har gått på ketolyse siden mai utenom to opphold pga operasjon og ferie.
Men fikk svar fra Torkil på mailen eg sendte han om at eg må øke fettmengden. Spiser nok altfor lite fett vil eg tro.
Vi må også se på mengden essensielle fettsyrer i LDL-kolesterolet. Vi vet at vitamin E (ingen andre "antioksidanter" så vidt jeg vet) delvis forhindrer harskning av disse. Dessuten gjør sukker (sammelignet med stivelse) at VLDL inneholder mer palmitinsyre (som er stabilt), fremfor linolsyre (som er ustabilt). Det virker meget fordelaktige å kutte ut planteoljer og endog tran.
Hehe. Lett å falle av i svingene, med alle disse begrepene.
Ja, jeg mistenker det. Tran har gunstige verdier med A og D3 (som er meget viktige for nordmenns benhelse), samt vitamin E (som er viktig for å senke harskning av flerumettet fett, bl. a. Omega-3). Men, få studier støtter at Omega-3 er sunt eller viktig. Mange sier faktisk det motsatte (flere omtales her; denne innledningen er også interessant). "Essensielle" fettsyrer er basert på en voksende kropps behov for vekst. En voksen har et helt annet behov.
Dessuten: Q: How do they damage the immune system? Vegetable oil is recognized as a drug for knocking out the immune system. Vegetable oil emulsions were used to nourish cancer patients, but it was discovered that the unsaturated oils were suppressing their immune systems. The same products, in which vegetable oil is emulsified with water for intravenous injection, are now marketed specifically for the purpose of suppressing immunity in patients who have had organ transplants. Using the oils in foods has the same harmful effect on the immune system. [E. A. Mascioli, et al.,Lipids 22(6) 421, 1987.] Unsaturated fats directly kill white blood cells. [C. J. Meade and J. Martin, Adv. Lipid Res., 127, 1978.]
Jeg er ikke ekspert, men jeg ser mer og mer som tyder på at flerumettet fett er ugunstig. Det er jo kjemisk ustabilt, og harskner fort. Denne studien viser at en mann fôret på et fettfritt kosthold med bl. a. skummet melk, potetstivelse o. l. Han ble langt friskere enda han fikk mye lavere blodverdier for "essensielle" fettsyrer.
Da skal eg kutte tranen, er jo verdt ett forsøk iallefall og i dag har eg fått i meg mer fett enn på lenge så er fornøyd med det :)
Tusen takk for at du svarer :)
Hmm, dette med tran var fryktelig nytt for meg. Omega 3 har også andre virkninger og har lest plenty om god virkning på feks hjerne og psyke. Jeg ville ha beholdt tranen ens stund til og latt danish ta en ekstra research før man kutter den.
Men interessant var det danish
Møllers tran inneholder ikke vitaminene i sin naturlige form, de er ødelagt av oppvarmingen tranen går gjennom for å bli ren for alle giftstoffene den inneholder, så vitaminene er tilsatt syntetisk etterpå. Festlig. Jeg drikker ikke tran, for å si det sånn. Men jeg tar omega 3 (Pikasol) som ikke er produsert av lever.
søren, takk for tipset. Da er vel D_vitaminen i tran bare crap da ? Er det den syntetiske da ?
Men jeg ble rett og slett forvirra nå. What to do ? Jeg trodde omega 3 var viktig jeg ?
Jeg har sett på endel research. Det er lite overbevisende om Omega-3s gunstige effekter. F. eks. så jeg en liten studie hvor de konkluderte med at "mødre som får tran under svangerskapet, får smartere unger." Greit nok. Hva fikk den andre gruppen mødre? Maisolje, som er nesten 60 % flerumettet fett. De har sikkert raffinert bort nesten all vitamin E òg. Jeg mistenker frie radikaler og DNA-ødeleggelser. Her dør Omega-3-musene lenge før Omega-6-musene. Jeg antar at, siden Omega-3 er anti-inflammatorisk (demper immunreaksjoner), så blir ikke feil i kroppen rettet opp. Interessant å se på. Kan hende at jeg vil forske på dette når jeg blir ferdig med videregående.
Ferdig med videregående... Oki.. Hva vil du bli da Danish??:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.