< Tilbake til oversikten

Jeg har så lyst på fårikål!

kokopeli sa for siden:

Hmm....
Hode kål har jo høy karbsinnhold - 5,2 pr 100 gram.
100 gram koktkål ser jeg for meg som veldig lite, ikke sant?

Men ser at det også i matvaretabellen stå 2,6 i kostfiber, mener å ha lest noe her innom at kostfiber kan trekkes fra ?

Prøver å høre litt med dere om det er så, eller om jeg er på bærtur :confused:

Hadde vært så deilig å lagt seg fårikål til middag i morra ja :)
Kjenner lukta fra nabohuset her nå og det piper og skriker i magen :(

.kokopeli.

Gerd sa for siden:

Kostfiber er allerede trukket fra.
Spis heller mere kjøtt :ja: og litt kål

JenJen sa for siden:

Signerer Gerd :ja: Og kokt blomkål i stedet for poteter :)
Ikke noe problem ;)

Tundeh sa for siden:

Eg har også lyst på :D

fett-nok sa for siden:

Helt ærlig!!!

Når det gjelder grønnsaker så står jeg ikke å veier.
Jeg hadde fårikål 3 dager på rappen og spiste akkurat det jeg ønsker og gikk ned, uka etter(forrige uke) som jeg ble mer nøye igjen gikk jeg opp.
Spis fårikål, skulle du gå over grensen er dette pga grønnsaker for en dag..........husk å ikke bli så opphengt i grammene at man ikke kan nyte verden:).....og maten:)

kokopeli sa for siden:

Hehe sant det - man må jo kunne nyte litt også selv om man er på et sunnere-livstil valg.

Jeg hadde fårikål i går - og det var helt herlig :)
Men jeg veide opp kålet for å se hvor mye det ca var, tok nok litt mer enn 100 gram men var veldig fornøyd med mengden av kål jeg fikk :) og forskynte meg rikelig av kjøttet.

Etter på dro jeg på skauen for å klyve ved og hadde i tillegg jobba ute hele dagen med å demontere store jernstillase rund huset. Så for å si det sånn tror jeg at jeg fikk nok trim for å brenne bort "kålen"(jeg vet det ikke er helt snakk om å brenne bort karbo på den måten da) hihi..

Det var i hvertfall snadder :D

fett-nok sa for siden:

Denne måten har jeg mer sansen for, fårikål er gjerne bare en gang i året, den skal NYTES......
Og man går IKKE opp 12 kilo av 100 g for mye kål en dag, hehe!

Det blir litt som julaften, da er det ribbe, surkål, poteter og riskrem okke som.
Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår man legger på seg av, det er det mellom nyttår og jul som er synderen.......men ikke pga litt mye kål en dag.
Hehe, prøvd å skrive dette på en humoristisk måte, men når jeg leser igjennom høres det ut som det værste hurpe-innlegget, haha!
Lar det stå jeg, thihi, føler meg litt hurpe i dag, godt det også:):)

sirimor sa for siden:

Synes du svarte bra jeg:)

kokopeli sa for siden:

hehe no hard feelings - følte det ikke noe negativt måten du skrev på :D

Men grunnen til at jeg er så forsiktig nå - er fordi jeg drasser på en del kilo for mye og har alltid vært overvektig. Prøvd så mye forskjellig slanke(pine)metoder som har gitt lite utslag, og nå med ketolyse så har jeg kvitta meg med 9,6 kilo på 3 uker -som føles helt fantastisk!!

Derfor blir jeg kanskje litt overforsiktig og redd for å ødelegge for ketosen enda i hvertfall (selv om jeg enda drømmer fælt om en stor kebabmiddag med masse pommes og kjøtt :o og som en gang skal være grunnen til at jeg sprekker hihi).

Men fårikål var nesten bedre enn den kebabmiddagen jeg drømmer om ;)

Ha en strålende dag alle lesere !

.kokopeli.

Tundeh sa for siden:

Tja.. blei ikke kjøpt noe forikålkjøtt igår. Istedet havnet ei oksestek i kjøla. Må vel først fortære denne før man går løs på lammekjøtt.
Så til helga ska man ikke se bortfra at man fyller opp kjelen med forikålkjøtt :)

valleygirl sa for siden:

Laget meg fårikål i forgårs. Eller rettere sagt fårmedkål. Kokte kjøttet først og la oppi 200 g kål mot slutten. Liker ikke ihjelkokt kål. Salte, pepre masse. Deilig! Selv uten poteter til! Det blir tross alt bare 10 karber og det er det vel verdt.:) Ketosen tok ikke skade av det!

scartz sa for siden:

hmm jeg spiste fårrikål idag uten å tenke på hvor mye karbs det er i kålen... MEN, det gidder jeg ikke å bry meg så mye om heller, GRØNNSAKER er GRØNNSAKER, det er mitt motto ;P Den dagen jeg har dårlig samvittighet pga at jeg spiser grønnsaker er jeg ikke mye frisk :P
Pluss, stixsen er enda rosa :) (med mindre utslaget viser om noen dager.. har ikke helt forstått det der enda.)

fett-nok sa for siden:

HURRA FOR DEG!!!

Jeg er så redd for å få igjen en eller annen type spisefortyrrelse at å regne karboer i grønnsaker teller ikke her hos meg lenger(men holder meg unna de som vokser under jorden)........normalt forhold til mat i tillegg til sunn fornuft.
Har ei venninne på ketose, hun spiser uendelig med lovlige grønnsaker i tillegg til vanlig mat, men havner aldri utenfor ketose pga grønnsaker, da handler det om andre ting.

scartz sa for siden:

Skal vel litt til for å få spiseforstyrrelse av telling... Men nå vet ikke jeg. Alt blir så strengt og stress om man teller karbs ! Så lenge jeg går ned i vekt av å få ett (u)visst antall karbs i meg gjennom grønnsaker, så mener jeg det er bra.

Som deg så holder jeg meg unna de "verste" grønnsakene. Men ellers spises alt med god samvittighet. Til og med Bacongullet spiser jeg med god samvittighet! (personlig tror jeg ikke det er så bra, men... jaja, lev livet :P )

fett-nok sa for siden:

Hehe, nei jeg tror ikke jeg heller at man får spiseforyrrelse av telling, men når man har hatt spiseforstyrrelse tidligere så holder jeg meg unna.
Lettere panikk hvis jeg hadde oversteget 400 kalorier.
Da blir telling helt feil.(men jeg tar en kontrollsjekk nå og da)
Samtidig mener jeg at dette er en livsstil, er det da noe man IKKE skal se på som ett problem er at man spiser for mye kål, da bør man heller se på andre ting.

Jeg vet om mange med denne livstilen som aldri teller grønnsakene i det hele tatt innenfor de 15 grammene karboer.
Altså 15 g karbo pr dag, men grønnsakene er ikke innenfor der, de blir regnet som 0 hos dem.

OG FOLKENS!!!! Fårikål skal nytes, nam-nam!!!

scartz sa for siden:

Åja, ja hvis du har slitt med en slik sykdom før (evt enda), kan jeg fatte at det er vanskelig. Min personlige erfaring er at om man teller blir man tilslutt KOKO, pga at man er drittlei av både telling og dårlig samvittighet.

Jeg har lagt merke til at jeg reagerer på forskjellige karbs også. Jeg kan spise ubegrenset med grønnsaker virker det som, tviler på at jeg er innenfor 15 karbs per dag. Koser meg også med posesaus uten å reagere. Unnet meg kaffe latte (h-melk, fløte og sirup) igår, og stixsen var fortsatt lys rosa. Men når jeg var på kinarestaurant, DA stoppet forbrenninga! Jeg bytta risen med en bolle salat, så må ha vært chop suey sausen jeg reagerte på (spiste kun sausen som var PÅ grønnsakene, det overflødige la jeg igjen..) Etter en halvtime var jeg dautrøtt, vond i hodet og fikk masse luft i magen :O Lite behagelig når jeg satt på kinoen :P

Så det der er litt merkelig! Kanskje det er mer "raske" karbs i kinamat enn i fet melk? Jeg vet ikke.. Men så lenge jeg kan ha latte'n min i fred og med god samvittigheten, er verden et bedre sted å bo :rolleyes:

Antoinette6 sa for siden:

Evt.: 'Det er ikke pølsa man blir tjukk av, - det er sausen.' ;)

fett-nok sa for siden:

Da er du nok veldig lik meg, og lavkarbo handler jo også om å finne ut hva man tåler(altså etter endt kur).
Brød er helt FEIL for meg, men fullkornspasta og fullkornsris i små mengder er ikke ett problem.
Melk reagerer jeg dårligere på enn hvis jeg spiser sjokolade en kveld.

Jeg får ikke målt det med stiks, de har aldri utslag hos meg, hvis jeg da ikke drikker mindre, eneste måten å sjekke om jeg er på rett vei er å kutte ut et par liter om dagen, da kan jeg få resultater på stiksen. Men jeg gidder ikke gå å være tørst(og jeg tørster HELE tiden), derfor blåser jeg i stiksen.
Har testet det på dager med lite drikke å teste posesauser, 0 problem, men tar jeg en brødskive med grovt brød, glem det.......

Jeg har jo vært så heldig at jeg gikk ned mye på lavkarbo og holdt vekten etterpå i 2 år, med unntak av 2-3 kg opp og ned, inntil medisinene gjorde sitt til at det raste opp fra dag en i våres.
I og med at jeg har vært igjennom dette og så har jeg kunnet teste ut mye rart da jeg nådde den vekten jeg ville den gangen.

scartz sa for siden:

Det er jo ganske greit, at du vet hva du tåler eller ikke. Jeg er enda i teste fasen.. Brød, pasta, ris å poteter klarer jeg meg fint uten. Men Kaffe Latte.... der har jeg problemer :P
Eneste grunn til at brød hadde vært greit til tider er fordi det er så lettvint ha å med seg..

fett-nok sa for siden:

Jeg også synes brød er det greieste, men flere av brødoppskriftene her inne kommer godt med..........nam!

Tundeh sa for siden:

hmmmm kjøttet ER nå i GRYTA!!! Gleder seeeeeeeeeeeeeeeg!!!!! :D

Tundeh sa for siden:

Å du bedre meg. Det var KANON godt! :)

Runegutt sa for siden:

Nettopp fått to lam i frysern. Starta med lammekjøtt i fjord, da jeg nettopp hadde fått diagnosen. Funker kjempefint, så lenge man holder seg unna poteter, og er kjempeforsiktig med kålrotstappe til saltkjøtt.

Måtte prøvesmake ei lammeribbe på lørdag. Suuuupert.

LilleM0r sa for siden:

Hei

Lager fårikål med spisskål jeg - og da bør en jo kunne spise godt:-)
Og jeg kjenner ikke forskjell på smaken - bare pass på å ikke ha kålen i før på slutten av koketiden.

Utrolig godt - men som en fjellets rype, så savner jeg flatbrød og tyttebær - noe skal det jo alltid være:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.