< Tilbake til oversikten

Av-ise fryseren..noen tips?

wollafruen sa for siden:

Her kommer mine ringe husmorkunnskaper til kort...kan jeg skylde på at jeg "bare" er 24 år? :rolleyes: blunke blunke

Neida...spøk til side.. gangen i dette blir....? Jeg har ikke gjort det før, og nå er det nok is i fryseren til å hjelpe de smeltende breene rundt om tilbake til sine glansdager.

Må jo selvfølgelig fjerne alt av frossen mat, noen sier jeg skal koke vann og sette inn i der, hvor lang tid tar det før det er smeltet? Regner med at fryseren skal skrus av når jeg holder på, sant?

Runegutt sa for siden:

Ja, skru av frysern.
Hårføner eller viftovn/kupévarmer er fine ting.

Har satt kupevarmern på en krakk midt i frysern, og det funka supert.

Ellers praktism med fryser med tappeplugg når man skal ha ut alt vannet.

wollafruen sa for siden:

Søren...hva med all maten i kjøleskapet?? (har kombiskap, kjøl OG frys)..

Runegutt sa for siden:

Har du ikke to kompressorer? (Mulighet for å regulere temp på frsys og kjøl hver for seg??

Kitt sa for siden:

Dersom du ikke åpner døra til kjøleskapet mer enn høyst nødvendig, skulle det gå bra!
Holder seg kaldt ganske lenge!
Selv fryser jeg bare av om vinteren sånn at jeg kan sette alt ut så lenge!:)

Gerd sa for siden:

Slå v kjøleskap/ fryser.

Legg frosne og kjølevarer om hverandre i en balje (eller to ;)) Sett det så kjølig som mulig.
Ta ut alle deler, så vasker du og tørker du de godt, og vasker kjøleskapet imens avrimingen pågår. Da går tiden fortere ;)
Fyll ei bøtte eller stor kjele med kokende vann. Sett inni fryseboksen og lukk døra. Sjekk av og til om vannet er varmt, skiftes et par ganger. Kan også bruke ei isskrape i plast å skrape bort is med :ja:

wollafruen sa for siden:

Nope, hele kombisaken går på en kompressor.

Takker for alle svar! Da setter jeg i gang prosjekt avising i morgen :)

Runegutt sa for siden:

Hørtes ut some t skap fra Elektropusk.

Løvetann sa for siden:

:eek: :lol:

Jeg synes min metode er raskere og gir mindre søl:
Vri opp store håndklær i varmt vann og legg utenpå "isbreenes tunger". Etter noen få gjentakelser løsner isen i hele, store, tjukke flak som kan løftes over i vasken. Av og til må jeg hjelpe til å løsne flakene med en sløv kniv/stekespade el.l.. (Bruk butte gjenstander for å ikke skade fryserveggen.)

Et annet triks som gjør hele prosessen lettvint er å avtale en arbeidsfordeling med gubben. Han vet ikke hvor lettvint det er å avrime fryseren. :D Så det går nesten av seg selv å få avtalt at han tømmer fryseren og pakker aviser og ulltepper rundt maten. Så avrimer jeg … :D Og så legger han alt tilbake etterpå. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.