fett-nok sa for siden:
Lollipopbrød med vri
I fare for at det er andre som har gjort dette før meg, men orker ikke gå igjennom alle trådene.
Jeg synes lillypopbrødet er godt, men jeg er ikke overbegeistret for sesamfrø og heller ikke den tørre kruskaklien.
Så jeg gjorde et eksperement, og det blir nok mye bakt her ja.
Grunnoppskriften er jo lollypop-brød, men med litt utskifninger.
3 dl cottage cheese ---> 4,5 g
7 egg ---> 3.5 g(hvert egg veier ca 50g)
1/2 ts salt
100 g hvetekim ---> 22 g
100 g solsikkekjerner ---> 17 g
200 g linfrø ---> 0 g(vært endel diskusjon om dette, men på min står det 0)
1/2 dl matolje
Kjør egg og CC helt klumpfritt og ha i oljen.
Jeg legger ikke linfrø i vann, men jeg kjører det nesten til mel sammen med solsikkefrø med håndmikser.
Bland alle ingredisenser til en deig, stekes på 190 grader i 1,5 time, men etter en time legger jeg et stekepapir over slik at det ikke blir tørt og brent på toppen, la hvile på rist i mange timer eller gjerne under ett kjøkkenhåndkle på rist natten over.
Tilsammen utgjør brødet 47 karbo totalt
(hvetekim inneholder litt mer enn kruskakli, selv om de påstår at det er det samme, hvetekimen er heller ikke like tørr, derfor synes jeg denne er bedre)
Jeg får 20 skiver ut av brødet, og dette hever en del, pr skive får jeg da 2,3 g karbo. Jeg spiser derfor mer forsiktig av dette en det opprinnelige lollipopbrødet.
PS! Skal prøve neste gang med færre egg, synes ikke det smaker veldig egg av det, men vet heller ikke om det er nødvendig med så mye.......kommer tilbake når jeg har prøvd det, enten så spises det eller så går det i søpla.