< Tilbake til oversikten

Kan jeg spise balsamico-eddikk på ketolyse?

Superslimithink sa for siden:

ha dette over salaten? Er det karbo i den?

Lykkelig sa for siden:

Ja det lurer jeg også på!

nattfrue sa for siden:

Ifølge Matvareguiden er det 17 gram karbohydrater per 100 gram balsamicoeddik. Men dette ser ut til å være litt generisk informasjon - det finnes jo veldig mange typer balsamico. Kjøp en med næringsdeklarasjon, så slipper du å lure :)

Lykkelig sa for siden:

Problemet med balsamico er jo at de som er gode ALDRI er norske.... Ergo har de ikke innholdsfortegnelse heller. Jeg må innrømme at jeg har dryppet litt over salaten og håpet på det beste. Har gått bra til nå i allefall.

danish sa for siden:

Hei.

Balsamico-eddik de Modena (mesteparten av balsamico-eddiken i Norge) inneholder 2,6 g sukker per spiseskje. Husk at balsamico er eddik, og eddik er laget av alkohol.

Runegutt sa for siden:

Eddik av alkohol?????
Lenge siden jeg hadde organisk kjemi, men det stemmer da ikke helt. Eddik lages vel av eddiksyrebakterie. Bakterien finner du i lufta, og på bananfluer.
Den siste er et problem hvis man setter vin.

Alkohol kan omdannes til flerverdige alkoholforbindelser, som samlet kalles fusel. Rein alkohol kan ikke uten videre omdannes til eddik, så vidt jeg vet.

PS har ikke alltid rett, men tar aldri feil:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.