< Tilbake til oversikten

Forvirret ang karbinnhold i bringebær

valleygirl sa for siden:

Kjære lavkarbeksperter, kan dere hjelpe meg?
På matvaretabellen står det: kcal 29, protein 1.1, fett 0.4, karb 3.2,
Mono- og disakkarider 3.2, kostfiber 4.3

Men på pakken med ICAs frosne bringebær står det:
kcal 30, protein 1, fett 0.5, karb 6 hvorav 3,5 sukkerarter, kostfiber 4.

Kan noen hjelpe meg til å se hva som er korrekt, 3 eller 6 karbs pr 100 g? Dette er viktig, for bringebær er min venn i nøden!:confused:

nattfrue sa for siden:

Jeg er ikke helt sikker, men tror muligens det kan være litt tilsatt sukker i frosne bær - det i matvaretabellen gjelder vel friske? Uansett bør du stole på det som står på pakka.

valleygirl sa for siden:

I innholdfortegnelsen står det at det kun er bringebær, altså ikke sukker tilsatt, så ikke vet jeg...

Gerd sa for siden:

Jeg har alltid tatt utgangspunkt i 3,2 karber pr. 100g

Står det her også: matvareguiden.no/matvare5442.asp

Det ser ut for meg som at kostfiberet er regna med i den Ica posen. I norske varer skal det være trukket fra ( EU regel) Spørst kanskje hvor de er fremstilt/pakka...

Gerd sa for siden:

Og jeg har en pose fryste bringebær, kjøpt på Rema 1000. Der står det 3,2 karbohydrater pr 100gram
:)

eriksen sa for siden:

Variasjonen skyldes jo rett og slett forskjellig beregningsgrunnlag.
I begge tilfeller er det et gjennomsnitt av analyseutvalget som er oppgitt. To bringebær har aldri likt næringsinnhold, dette varierer etter årstid, jordsmonn, modning, lagring osv... På Eldorados frosne bringebær står det f.eks 21 kcal/100 gram, mens den svenske matvaretabellen oppgir 34 kcal...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.