< Tilbake til oversikten

Po cha (te med smør)

danish sa for siden:

I Tibet er de kjent for å drikke endel po cha, som er te med smør. Det høres slemt ut, men er ganske godt. Det er flott til (som?) frokost.

Kok opp ca. 3 desiliter vann i en gryte. Tilsett en eller to poser sort te. Jeg bruker krydret chai (Yogi Tea Organic Black Chai). La den trekke i syv-otte minutter. Tilsett alt fra to til seks spiseskjeèr TineSmør. Gjerne to-tre spiseskjeèr kremfløte òg. Varm opp teèn igjen. Kjør i blender eller med stavmikser til smøret ikke skiller seg mer. Fortsetter du lenge nok, vil du få et deilig, velsmakende skum.

Edit: Jeg la ved et bilde av den herlige drikken.

Pearl sa for siden:

Klarer ikke helt å forestille meg dette her. Det høres ikke godt ut, men bør kanskje prøves.

quebec sa for siden:

URK, hørtes ikke godt ut :)

Bamse sa for siden:

Vel det er vel en av de tingene man må prøve først. Hvordan smaker det? Er det smøraktig i smak eller konsistens?

Zooki sa for siden:

Herreminhatt, denne gikk rett hjem :D

Tusen takk for godt tips!

Rin sa for siden:

Oi, dette høres ut som noe i min gate. Skal prøves!

kennygirl sa for siden:

Oi! Dette må prøves... Høres egentlig ikke så godt ut, men jeg er villig til å gi det en sjanse...

lille_trille sa for siden:

Dette hørtes deilig ut. Skal prøve. Drikker ellers tea med cocosa i til frokost :)

Rin sa for siden:

Drikker min første kopp med po cha nå. :) Jeg var litt forsiktig og brukte ca 15 gram smør og 1 ss kremfløte - tror trygt det kan has mer smør oppi, dette var kjempegodt! (Skjønt, jeg søtet med 2-3 små dråper vanilje-stevia)

Cyan sa for siden:

Bruker dere vanlig meierismør eller usaltet smør?

Rin sa for siden:

Jeg brukte vanlig smør - har ingen klager på smaken. :)

Cyan sa for siden:

Ok, tror jeg må prøve denne :)

Eris sa for siden:

Interessant!

Jeg leste ikke så nøye hvor mye en skulle bruke, så jeg varmet vann, helte i 3/4 kopp, helte det i en bolle med smør og fløte. Rørte. Men jeg hadde to gode skjeer med smør og kanskje 5 ss fløte, så tror det ble akkurat litt for mye. Orket ikke drikke opp, ble mett.

Godt var det, må bare skaffe meg noen bedre tetyper, var ikke så mye å velge mellom i skapet.

Red: Jeg syns ikke konsistensen var så veldig smøraktig med den mengden jeg brukte, tror det blir enda mer diskret med mindre.

Rin sa for siden:

Dette ble definitivt best med en godt krydret te - prøvde med plain svart, og da smakte det litt dølt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.