Jeg har nå valgt å gå over fra ketolyse til fedon. Jeg føler ikke at jeg har motivasjonen lengre til å følge ketolyse (selv om jeg går ned i vekt) men jeg spiser mer og mer karbohydrater, og blandet med fett, så er ikke det en bra ting. I fedon er man litt friere til å spise forskjellig mat, men allikevel unngår man karbsene.... (etter hva jeg har forstått)
Men! Når jeg leser i fedon boka, så leser jeg at man skal helst ha 10 kilo å gå ned for å gå på fedon, men jeg var under inntrykket om at fedon var en kostholdendring, eller en livsstil? Er ikke dette riktig allikevel? Jeg har ikke 10 kilo å gå ned, tvert imot har jeg nå gått ned 12 kilo, og har 4 kilo igjen før jeg kan kalle meg fornøyd, så jeg syntes det blir dumt å gi opp liksom, bare fordi jeg ikke klarer å holde meg unna det søte? Jeg har prøvd å spise som vanlig igjen, men har da bare opplevd å bli veldig oppblåst og gått opp en kilo, så derfor vil jeg holde meg unna karbs.
Jeg trodde også at fedon var en form for "livsstil", da det anbefales å gå over til fedon hvis man har nådd vektmålet sitt.. (fra ketolyse/atkins). Jeg syntes at lindberg hørres perfekt ut som en livsstil! Men for å gå ned de siste (vanskelige) kiloene, anbefales opptrapping av mosjon. Det som har fungert for mange ivertfall :)
Foreløpig går jeg på ketolyse, men når jeg nærmer meg målet mitt ønsker jeg å gå over til fedon. Jeg må nok ha litt mer karbs i livet mitt for å fungere normalt tilslutt :)
Men jeg forstår ikke helt hvorfor ketolyse sier man (så og si) kan spise hva fett man vil, mens lindberg sier sunt fett. Jeg personlig tror at alt fett er sunt i sine mengder! Men påvirkes vekta om man spiser mer karbs (lindberg) og usunt fett?
Jeg tror at når målet mitt er nådd, ønsker jeg å ha som livsstil en ketolyse møter lindberg holdning...
Når jeg har sett og sammenlignet bøkene til fedon og keto, ser jeg at det er store forskjeller på hva man skal spise. Blant annet mer meieriprodukter, og mer karbs... Og som du sier er jeg også enig i at man skal helst finne den perfekte balansen på spisingen... (Dette hadde jeg faktisk da jeg gikk på Grete Roede, men naturligvis var det mye mer karbs der, og derfor kan jeg ikke gå tilbake igjen, pga oppblåsheten).
Men jeg er fornøyd, jeg syntes bare det blir så selvmotsigende fra fedon å si at "alle burde velge en livsstil som er minst mulig karb-fri. Selv barna burde holde seg unna slikt" (eller noe i nærheten) og så si at man ikke skal gå på fedon med mindre man har 10 kilo eller mer å gå ned. Derfor er jeg litt forvirret! Finnes det en slanke-fedon, og en hold-vekten fedeon?
Må også få sagt at med mye pensum og lesing har jeg ikke fått lest detaljert hva som står i fedon, men regner med å få satt meg i det i løpet av neste uke....
Jeg tror kanskje det som menes, er at om du har 10 kg eller mer i overvekt, vil du gå ned i vekt på Fedon. Om du har mindre og er ganske nær målvekt, vil Fedon virke mer som vedlikehold.
De siste kg er jo de vangsliste å bli kvitt, så da må man knipe inn litt på matmengde (evt. ikke spise på kvelden) samt trimme litt mer.
Det med sunt fett... Fedon har vel blitt litt mer dus med mettet fett, men transfettet er jo det man skal holde seg unna. Grunnen til at det er mer fett på ketogene dietter er fordi det er så lite karbohydrater, det er jo kombinasjonen som kan være farlig og vektøkende.
Jeg er mer på en Fedon-vibb nå, spiser fortsatt fet mat, men ikke på samme måte som på ketogen kost, tilfører ikke maten så mye fett utenfra lenger, bruker ikke mer smør enn som er nødvendig for å steke etc. Men jeg spiser vel såvidt jeg har forstått bare b-mat (altså, ikke frukt, noe form for korn, og heller ikke meieriprodukter).
Hmmm... jeg mener det er den første boken jeg leser, uten å huske selve navnet. Men den har iallfall vært ute en stund. (Jeg er ikke hjemme nå, så jeg får ikke sjekket det opp)
Det virker som om det er mye mer å sette seg inn i fedon enn med ketolyse, så jeg får ta meg en god kveld etter alle prøvene mine og lese nøe gjennom boken!
Den nyeste heter Fedons Metode. Det er vel den som er mest oppdatert ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.