< Tilbake til oversikten

Hummus (kikertpuré)

Photobscura sa for siden:

[url="http://forum.lavkarbo.no/blog.php?u=1734"][/url]
Hummus (kikertpuré) (6 porsjoner)

Du trenger:
4 dl tørre kikerter
vann + 1 grønnsaksbuljongterning
1 1/2 dl olivenolje
2 hvitløksbåter
1/2 rød chili
1/2 potte koriander ev 3 ss tørket
Salt og pepper

Legg kikertene i vann natten over.
Kok dem møre i vann eller kraft.
(Ertene blir best hvis de kokes i kraft av vann og buljong.)
Når ertene er møre helles kraften over i en bolle.
Tilsett olje, og mos ertene med en stavmikser.
Blir mosen for tykk spe med kraften du har til overs.
Tilsett finhakket eller presset hvitløk, chili og hakket koriander (eventuelt tørket), og smak til med salt og pepper.

Pearl sa for siden:

Vet du hvor mye karbohydrater det er her? :)

Aaaaner ikke, men GIen på kikerter er kun åtte :)

Grovsnus sa for siden:

Ååååååååååå, Hummus er så godt. Har holdt meg unna, men nå gir jeg blaffen i det.
Mvh Grovsnus
ha en fin dag

Ja, Grovsnus! Du har jo skaldemannet ganske lenge, har du ikke? Kanskje på tide å snuse litt på GI-filosofiene?
Ha en fin dag (eller kveld) selv :)

Iset sa for siden:

Åååh jeg elsker hummus! Lager det ofte, men det blir ikke helt det samme uten tahini (evt. litt peanøttsmør til nøds), bruker du ikke det?

Pearl sa for siden:

Ååååå. Da kan jeg kanskje også prøve meg da. :me like:

Hmmm. Neeei? Dette er en oppskrift jeg fant på nettet en gang. Hva er tahini?

Iset sa for siden:

Det er sesampasta. Det blir opprinnelig brukt i alle originale hummusoppskrifter, jeg tror aldri jeg har sett en oppskrift uten dette, så jeg ble bare litt nysgjerrig hehe. Peanøttsmør kan brukes i stedet, men helst i nøden, for det smaker litt annerledes. Jeg MÅ ha tahini i, men det blir jo godt uten også, men ikke "autentisk".

www.nrk.no/programmer/tv/yumyum/1.4989048

Ah! Takk! Sesampasta, ja. Husker jeg brukte det i hin tid som peanøttsmørerstatning på brødskive sammen med nugatti fordi jeg ikke tålte nøtter før (selv om peanøtter er belgefrukt så er det vel en kryssallergi)... :rolleyes: ...Det var den gang :geip:
Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg spiste ordentslig hummus (må ha vært på Habibi), så dette må jeg teste! Takker :)

Må nesten prøve meg litt fram (har fortsatt en tupperware-boks full av hummus, utrolig hvor lenge den varer i kjøleskapet, altså), må vel bli omtrent 3 ss sesampasta, da. Og sitron, det sto jo heller ikke i oppskrifta mi, eller persille :)
Redigerer oppskrifta når jeg får testa ut!

Iset sa for siden:

Ja, jeg har laget hummus uten tahini og sitron før (hadde ikke), og det er ikke det samme, det mangler liksom noe vesentlig. Jeg laget hjemmelagde falafler og hummus i dåpen til minsten, de forsvant fort gitt. Smaskens gode!! :D

Mmmm! Falafel! En av mine evige favoritter fra veggis-tiden.
MEN finnes det en måte å lage falafal på uten å fritere dem? (Husker at jeg stekte dem i en fingerbredd med olje... Kremt, det var vel solsikke- eller soyaolje det den gangen... Host kremt...)

scartz sa for siden:

dumt spørsmål her, men hva er hummus ? :P og hva er det godt til?

Googla det og såg på noen bilder, så ut som rømmegrøt møter kolerabistuing! mente jeg leste at det skulle være godt til hamburgere her en plass... skeptisk

Ehm... Vet ikke helt hva jeg skal svare på det, egentlig. Hummus er jo bare det det er, kikertpuré, om du leser oppskrifta liksom. Godt til mye, libanesisk siderett. Hva er kolerabistuing?

scartz sa for siden:

Kolerabistuing er det samme som kolerabistappe... kolerabi most sammen med gulrot tilsatt med noe ekstra greier jeg ikke har peiling på. Spises ofte vedsiden av pinnekjøtt!

nattfrue sa for siden:

Jeg regner med hun mener kålrabi :)

Huldr sa for siden:

Tror faktisk begge deler er greit å si. Det er tysk :)

På godt norsk: kålrot! :)

nattfrue sa for siden:

Jeg tror alle tre variantene bør være greie å forstå - men det er bare "kålrabi" og "kålrot" som er korrekt bokmål :)

Huldr sa for siden:

Sant nok, men uten å gjøre denne tråden til en språdstrid :o, så mistet jeg helt respekten for bokmålsordboka da jeg fant ut nylig at det ikke er lov å skrive "sogar", man må skrive "sågar". Det blir så underlig bastardaktig for meg. Jeg synes man må få lov til å skrive ord slik de opprinnelig skrives i det språket de kommer fra.

Når det er sagt, så er hummus veldig godt, og smaker slett ikke som kålrabistappe! :rolleyes:

nattfrue sa for siden:

Enig :) (Og nå skal jeg slutte å være off-topic. Hummus er godt!)

Ah! Jeg la trykket heeelt feil jeg, kol-É-rabi, leste jeg :lol: Nå er jeg med veitu, kålrabi vet jeg godt hva er, mmm!

Sågar i stedet for sogar blir for meg som å skrive dåg i stedet for dog, liksom, enn om det for meg blir vel bakvendt å være uenig med bokmålsordboka nå jeg er korrekturleser! Men jeg er helt enig Frøy!

Hummus er vidunderlig, og det blir sikkert enda bedre med Isets tips!

Åh! Fine kikerten :hearts:

scartz sa for siden:

aaah, KÅLrabi! :P hehe, jeg satt ett par sekunder forlenge med ordet kålrabi når jeg skulle skrive det, ble veldig usikker... pluss til tider sniker dialekten min seg inn uten at jeg merker det.

Eg e fra sandnes vettu, bler møyje dialektskriving på msn te tide då ;)

Iset sa for siden:

Haha, jeg er fra Stavanger (bor i Sandnes) men skjønte heller ikke helt den der "kolrabi" før etter et par minutter. :lol: Jeg sier jo "kålerabi", det er vel egentlig det som er dialekten vår? Vent litt ... Kålerabi, kolerabi... Kollerabi. Nei nå blir jeg helt usikker her. Tror kanskje vi sier kolerabi? Nei jeg sier kålerabi. Kåålerabiii ... Herregud jeg vet fader ikke hva jeg sier jo! Sandnesdialekten er jo bittelitt bredere enn Siddis-dialekten.

Jo, kolerabi sier jeg! Nei? Jo! KOLERABI. Kolerabistappa.

scartz sa for siden:

HAHA skambra ! :P Vel, når du påpekte det ble jeg litt usikker... har smakt på ordet i noen minutter, og har bestemt meg for at jeg sier kOÅlerabi. En god blanding! :P Dialekten min er litt fucka, da begge foreldrene mine snakker veldig pent (oslo-ish). Så jeg blir godt mobba når jeg spør etter en POSE eller SKIVE istedet for påse og sjeva :P

Men Iset! Lurer fortsatt på dette jeg da :D

Huldr sa for siden:

Da jeg lagde falafel i sin tid, tror jeg at jeg bare stekte dem, jeg ...

Iset sa for siden:

Jeg har pleid å steke dem ja. Eller ... Nei, jeg pleier å en mellomting mellom å steke og fritere. Jeg har ganske mye olje (1-2 cm?) i en panne og så lar jeg bollene frese i oljen. Ikke akkurat sunt, men det er så sjelden jeg lager det.

Akkurat som jeg gjorde, ja! Men, jeg tror jeg skal ha en oppskrift på falaffelburgere et sted. Om man gjør dem flatere, og steker dem fort på høy varme, så kan det jo hende det funker fett!

Huldr sa for siden:

Når jeg tenker meg om gjorde jeg nok sånn som dere, ja ...

Men hvis man steker først kan man kanskje ettersteke dem i ovnen, for å få dem gjennomvarmet?

Lurt! :)
Tenkte det var digg å ha som en sidedish ved siden av maten, eller som noe man kan ta med seg som en rask matbit! (De er jo også gode når de er kalde :ja:).

quebec sa for siden:

nam, høres veldig godt ut både med hummus og falafel, skal se om det ikke kan prøves ut i uka:)

blåbær sa for siden:

Har kjøpt en ferdig hummus, og lurer fremdeles litt hva jeg kan servere den til ... Har faktisk også kjøpt tahini, uten at jeg kunne huske å sett noe om det her inne. Står på boksen at den inneholder 0 karbohydrater, men på diett.no står det 23 gram på sesamfrø (var flere varianter, så jeg tok bare den første på norsk) og 26 gram på tahini.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.