Hjelp, hvordan hadde dere det.? Sluttet for 3,5 uke siden og sliter på den måten at jeg syntes det blir værre og værre for hver dag. men det må vel gi seg snart, ihvertfall ikke bli værre mener jeg. Er temmelig sta så foreløpig så har jeg holdt meg unna, men det er utrolig hvor hodet på en måte prøver og lure en til å ta en røyk.
Har dere noen gode råd og komme med? Kiloene er også kommet på så blir nok litt smådeprimert av heile greia. uansett så er vel røyken farligere enn noen kilo ekstra.
Så flink du er! :blomster: Du har holdt ut lenge synes jeg, så du må ikke gi opp nå. :)
Har du laget deg strategier? Når har du pleid å røyke? Hvilket behov dekket det? Hva kan du gjøre istedet for å dekke de behovene? Hvilke fallgruver er det? Hvilken strategi skal du følge om du kommer til en fallgruve?
Drikk mye vann - det hjelper! Det blir bedre og bedre for hver uke som går. Tenk på at røykeslutt sannsynligvis er den enkeltstående handlingen som har mest å si for din helse.
Prøv å innbille deg at du har et distansert forhold til røyksuget. Observer det uten å foreta deg noe. Når du kjenner etter, er det egentlig så fælt? Tenk heller at du klarer å "ta imot" mye mer enn dette! Etter en stund kan du fortelle deg selv at "disse ukene uten røyk er jo helt bortkastet hvis jeg begynner igjen nå."
Jeg røkte tidligere ca 60 sigaretter daglig, og har vært røykfri i snart fire år. Jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg klarte å opparbeide nok motivasjon til å slutte. Jeg hadde flere alvorlige men mislykkede forsøk bak meg. På den annen side har jeg vokst på erfaringen. Da jeg la om kostholdet for et par år siden, var jeg ikke det minste i tvil om jeg evnet å gjennomføre det. Hvis jeg hadde klart å slutte å røyke, var kostomlegging kun en tur i parken!
Man kan faktisk få i både pose og sekk her, slank og røykfri :).
Jeg anbefaler "endelig ikkerøyker" av Allan Carr, den hjalp meg veldig.
-Ellers er det greit å pusse tennene hver gang man blir røyksugen, da har man stort sett hverken lyst på røyk eller mat etterpå.
-Ikke erstatt røyken med noe spiselig, da har du ikke sluttet oppi hodet ditt.
-Tygg på en tannstikke hvis du må ha noe i munnen.
-Vær bevisst på endringene av (røyke-)vanene dine. Gå aktivt inn for å gjøre noe annet i de situasjonene du før røkte.
Dette klarer du!!! Du har vært kjempeflink, synes jeg!
Jeg sluttet å røyke 5.januar i år. Det som hjalp meg var
1. minne meg selv på hvorfor jeg sluttet 2. minne meg selv på at det KUN er meg selv jeg lurer hvis jeg tar en røyk 3. trene masse - gå turer eller kjøre en tur til treningstudio når jeg sitter og holder på å gå på veggene .. 4. la meg veldig tidlig de første ukene så jeg skulle slippe være våken så lenge 5. være sta på at jeg ikke vil være en av de 90%`ene som begynner igjen innen et år! - ikke kult å bare være en i mengden; bedre å være sjelden 6. tenke på hvor vondt de fleste som røyker faktisk lukter (har du lagt merke til det?! - jeg ble helt sjokkert selv over hvor ekkelt de lukta alle mann!) 7. lot det gå litt sport i å lage meg en nyere og sunnere livsstil - og prøver enda å "finne meg selv" som ikke-røyker. (det er på en måte en stor del av hele din identitet du legger på hylla føler jeg...) 8. OG jeg gikk ned et par kilo da jeg sluttet fordi jeg ble så nedfor. hadde ikke lyst på middag lenger fordi jeg ikke kunne ha etter-middag-røyken. (så det var jo et pluss i alt minuset.. :p)
+++
men jeg kjenner det ofte. og spesielt i tunge perioder, eller perioder med ekstra press og stress at det er ingenting jeg heller kunne tenke meg enn å ta meg en røyk... samtidig så har jeg perioder hvor jeg kan gå en hel dag uten å ha lyst på røyken.. men det går gjevnt over bedre nå etter 8mnd. enn det gjorde i starten.. - det blir litt sånn at nå har jeg klart det så lenge at det hadde vert FLAUT å begynne igjen. så bare hold ut!
..de sier at alle har en tre-ukers krise
etter det får de en tre-månederskrise...
og hvis det finnes, så er jeg nok i snart-et-år-krisen for tiden... :p
men lykke til - det blir bedre - men jeg tror aldri det blir helt bra, he he...
Tusen takk. Da har jeg nok tre ukers krisa nå. i tilegg til mens og små influensa. tårene triller. ikkeno artig ta her. men ska holde ut.. nekte å gi meg. har liksom gått så bra heilt til no liksom..
Hold ut. Dette er noe av det viktigste du kan gjøre for deg selv og helsen din. Jeg sluttet å røyke for ca. 15 år siden etter å ha vært storrøyker 30-40 til dagen) i 23 år. Første året etter jeg sluttet å røyke var jeg ganske mye syk i luftveiene. Fikk flere bronkitter og hadde også lungebetennelse. Vet ikke om det var en påkjenning for kroppen og rense ut all skiten? Etter det første året har jeg nesten aldri vært syk.
Belive me: Røykesuget vil avta og etterhvert bli helt borte. Det blir gradvis lettere. Så da blir det jo ikke verre enn det du har nå og det er vel overkommelig?
Du er kjempeflink!! Ikke fall for fristelsen å ta "bare en røyk", for det blir sjelden med bare den ene.. Jeg slutta i november i fjor, og var røykfri helt til eldstemann havna på sykehus i våres.. Da falt jeg for fristelsen og kjøpte meg røyk.. og siden har jeg røyka.. :(
Champix, Champix, Champix
Nicotintyggegummi,plaster etc. all nødhjelp er tillatt når suget er der.
Har nettopp hoppa av tablettene, går forbausende bra.
Har ett og anna kicket, men det løses foreløpig med Nicotintyggis.
Skal være helt nicotinfri til nyttår.
Ja, og skal sette inn røkepenger på mandag. 100% Egokonto til bare meg. Skal sette inn pengene for 3 pakker gulmix/uke minst et år fremover. Blir gøyere med røykeslutten da.
Tror du har det verst nå. Hver gang du tenker på røyk så trekk pusten og hold den så lenge du klarer.
I dag har jeg vært røykfri i 1 år og 1 dag:stortsmil
[color=#006400][/color]
Var oppe i 30-40 sigaretter pr dag, hadde forsøkt å slutte på egen hånd, med tabletter og til slutt gikk jeg på kurs med jobben. Mannen min sluttet samtidig.
[color=#006400][/color]
Jeg virkelig hater røyk:mad:
[color=#006400][/color]
Bestemte meg i fjor høst da jeg en tidlig morgen på jobben tømte veska på hodet, men hadde glemt å ta med røyk!!! Og alt var stengt!! Og jeg var nesten hysterisk.
[color=#006400][/color]
Jeg har vært innrøykt i nesten 30 år, og drømmer fortsatt at jeg røyker av og til. Men det bare ler jeg av når jeg er våken.
Tusen takk alle sammen. kjempeglad i dere alle mann(og damer)hehe.
Holder ut ennå jeg. på onsdag så er det gått en måned. har ikke brukt tb eller noe denne gangen. har røyketyggis, men skal prøve og holde meg unna.
sliter litt med at jeg har blitt sjuk. influensa tror jeg. ihvertfall uggen i heie kroppen. svetter bare jeg går opp trappa. Kan jo være en reaksjon på røykeslutt også da, men, men. Blir nok bra til slutt dette her. Sliter nok også litt da jeg gikk fra å være storrøyker til treningsnarkoman, måtte ha noe å gjør på liksom, men burde nok tatt det litt roligere i starten.
Er det flere somlurer på og slutte så heng dere med på tråden her. kjempekjekt!!
Trening er eneste avreageringa som funker jo.
Den fluensaen er sikkert delvis sånn røykesluttkrøll. Man blir hyperlett smitta når man kutter. Skal vistnok bli bedre om et halvår.
Skal trene RYP i kveld, forhåpentligvis slite røyksuget ut av kroppen
PS, på pakkningsvedlegget står det at man IKKE skal benytte nicotinelle etc.
Jeg er av den formening at det viktigste er at røyken forsvinner, så få man trappe vekk nicotinellen etterhvert.
Har nu kutta tablettene, og spiser 2-3 nicotinelle/døgn.
Fra å røyke 3 pakker gulmix i uka mener jeg jeg er på rett veg.
Hverken sambo eller jeg brukte andre hjelpemidler enn champix, og det fungerte veldig greit.. sambo er fortsatt røykfri etter snart et år, mens jeg sprakk som sagt etter at jeg slutta med pillene og eldstemann havna på akutten på Ullevål.
Her er noe jeg skreiv i bloggen min mens jeg slutta:
16 dager uten røyk
og 1320,- kr rikere :o) Eller rikere..pengene er allerede brukt opp på andre ting. Men det er godt å slippe å bruke dem på røyk. Det går veldig greit å være ikke-røyker, med det drittværet vi har ute, frister det uansett ikke å gå ut for å ta en røyk.
Dagens oppgave i LifeReward er å skrive ned 3 tips jeg ville gitt til en røyker som ønsker å slutte.
Gå til legen å få resept på Champix. (Jeg ville ikke ha vært røykfri uten..)
Sett sluttedatoen senere enn 7 dager etter at du begynner med tablettene. Jeg valgte dag 11 og det var en fin dag å gjøre det på. Dag 7 var jeg absolutt ikke klar og dag 10 var jeg begynt å bli lei av å røyke.
Drikk masse vann, det hjelper på røuksuget.
Klarer jeg det, klarer alle det :o) Det er uansett verdt ett forsøk, det verste som kan skje er at man ikke klarer det, og fortsetter å røyke akkurat som før.
Da har jeg bestilt time hos lege for røykeslutt... Mann er medtvunget, stakkars, men jeg kommer ikke til å klare det alene, og vi skylder sønnen vår å slutte å røyke også. :(
Time til onsdag allerede, utrolig hvor kjapt jeg fikk time når det gjalt røykeslutt ja, ellers venter jeg jo i ukesvis :-D
Ja, ja, dere får bakke meg opp når den tid kommer...... :eek: :eek: :eek:
Ikke umulig at det er nikotinabstinens du opplever. Da jeg sluttet å røyke tygget jeg nikotintyggis i 4 år. :flau: Da jeg sluttet med nikotintyggisen våknet jeg og kaldsvettet hver time ca. 2 uker.
Var så motiverende og se tråden på førstesida så jeg dytter den litt opp..Hvordan går det med dere...
Har fremdeles de influensa lignende symptomene. håper det snart går over. er endel svimmel også, så mulig det faktisk er influensa. kjedelig da jeg ikke har energi til å trene. syntes det var så greit, når jeg ble for røyksjuk. Vel, nå er det akkurat 4 uka siden jeg sluttet.så flink atte.....og heregud hvor det stanker av de som røyker... får faktisk dårlig samvittighet når jeg tenker på at jeg som er sykepleier røykte på jobb før jeg gikk inn til pasientene...fyfy.Stakkars pasientene mine...
Stå på alle andre.kjekt og høre med dere andre hvordan det går.
:eek: Uff og ja.... I dag skal jeg til legen..... Nå går jeg forhåpentligvis snart inn i rekken som ikke røyker.... Får lyst på røyk bare av tanken..... Forbred dere på mye klaging fra denne kanten :o....... På forhånd unnskyld :rolleyes:
Dere som har prøvd pillene, fikk dere noen bivirkninger? Leste ett sted at 1 av 3 ble fryktelig kvalme.... I tillegg er jeg usikker på om jeg trenger piller, om BMS!mann slutter (HAN trenger pillene), har prøvd nikotintyggis før, det tok suget på røyk, men jeg fikk så voldsom hikke, og det taklet jeg dårlig......
Hmmm. det blir spennende og høre hva legen tenker om dette....
Nå har dere inspirert meg til å ta tak!:)
Skal snakke med legen om disse pillene når jeg skal dit i oktober.
Har tidligere brukt nikotinplaster når jeg har prøvd å slutte. Blir så dårlig i halsen av tyggisen, men med plaster slipper jeg å bli så innmari sinna og får ikke denne veldig-lyst-på-røyk-smaken i munnen.
når det står i pakningsvedlegget at man IKKE skal bruke nikotinerstatninger, så ville jeg for all del unngått det. Det er bare dumt å mate nikotin-monsteret (sier Allan carr)
Jeg sluttet å røyke i april, med hjelp av champix og "endelig ikke-røyker"-boka til Allan Carr.
Ikke bare plutselig slutt. bestem deg for en dato, og hold deg til den. Jeg tok to røyk på rappen som min siste, for å virkelig få nikotinsjokk og kjene hvor ekkelt det var. Så kasta jeg en hel uåpnet pakke som var igjen, og ALT av askebeger og lightere. ALLE lighterne, også de som lå i gamle vesker, jakker, you name it.
Så skrev jeg stooort på kjøleskapet "jeg er endelig ikke-røyker - er det ikke herlig?" med whiteboard penn. Og våknet opp som ikke-røyker neste dag. :D
Ble noe panikk de neste dagene, og jeg hadde stadig følelsen av at det var noe jeg kunne gjøre for å få tiden til å gå. Jeg husker jeg skulle ut en tur og tenkte; "ånei! jeg må jo gå til bilen! hva skal jeg gjøre mens jeg går!?!" Da måtte jeg bare si til meg selv at jeg faktisk ikke hadde mistet beina, og jeg klarte fint å spasere til bilen uten noe i hånda :p
Bivirkninger: Jeg fikk noe utslett på kroppen, røde nupper. Men hallo. Jeg er blitt ikke-røyker. Fullstending verdt det!
(damn. ex-røykere ER de verste ikke-røykerne. Beklager, jeg har bare sett lyset :))
Takk for svar!:)
Datoen er allerede satt.:eek: Leieboeren flytter ut 30. november og da har vi ikke råd til å røyke lengre!
Så fra og med 1. desember 2008 håper jeg å kunne betrakte meg, og ektemannen, som ikke- røykere!:confused:
Kjempekjekt at vi er flere i samme båt. Det jeg har lært meg denne gangen her(har jo flere røykeslutt episoder bak meg)
Det viktigste er at en må ville det selv.alle de andre gangene så har jeg hatt noen som liksom har masa på meg om at jeg må slutte.eks gubben, ungene osv.Nå er det helt og holdent min avgjørelse.Bestemt kun av meg. Virker som om det er lettere da.
I tilegg så bruker jeg ingen erstatningspreparat denne gangen. brukte plaster sist. Fungerte helt bra det helt til jeg sku slutte med det...hehe.Da startet jeg å røykeigjen.
Vel nå har jeg vært røykfri i 4 uker og spart 1400 kr jiiipi:rolleyes:Angrer litt på at jeg ikke har lagt av de pengene, men skal nok kjøpe meg noe fint når jeg får lønn.
BMS!mann og megselv har satt begynne på pillene 1.october. Jeg slutter så 10. october BMS!mann slutter 14.okt. tror jeg.....
Vi fikk ikke med oss all info, og dataprogram etc. så det kommer i posten.... Startsdato kan derfor bli forskjøvet om dette ikke kommer innen få dager.
Blir man fristet til å ta seg en røyk igjen så er det bare å tenke på hvor fælt det lukter og hvor lenge lukten sitter igjen etter man har tatt seg en.. Den tankten har holdt meg gående i lang tid nå etter jeg bestemte meg for å slutte.. Livet er mye "friskere" på alle måter uten røyk
Det som skremte meg skikkelig var at pusten ikke ble noe bedre etter at jeg slutta. Så leste jeg at det kunne ta opptil 9 (!) måneder før pusten ble bedre. Og jeg har astma i tilegg liksom.. Nei,begynne å røyke var ikke den lureste ideen min...
Da er det 4 dager siden jeg la røken på hylla igjen for andre gang..
Jeg sluttet å røyke 1 oktober 2006 og holdt opp helt til i mai i år da vi var på ferie på Gran Canaria:flau: Dumme meg!!Trodde jeg skulle klare slutte med en gang jeg kom hjem, men men..Nå er det iallefall stopp!:)
Det går greit men det er veldig tungt når di andre på jobb går ut for å ta seg ein røyk.Da får jeg skikkelig røykesug!
Men jeg SKAL klare å slutte igjen:heia:
Mystisk. Min kondis blei bedre fra November av. La om kosten rimelig drastisk, grunnet Diabetes, og starta med mosjon.
Eneste forskjellen etter at jeg slutta å røyke, er at jeg ikke får hostekuler.
Ja, har astma jeg også, men har nesten ikke merka noe til den, etter at blodsukkeret kom under kontroll.
Jeg hadde trent siden februar,også overdriver jeg nok litt. Jeg klarte å holde ut lengre etter er par måneder, men jeg gikk turer med faren min i sommer, og han var litt overrasket hvor dårlig pusten min var. Den begynner heldigvis å bli bedre nå, jeg har tilogmed JOGGET i opptil FLERE minutter!!
Men jeg blir skikkelig andpusten og tett i brystet om jeg spiser mye sukker.
Nei, har aldri hørt det om sukker og astma.. Men det høres jo riktig ut det.
Har ikke sjekka ut astmaen min på 10 år, og da var jeg 12, så ikke rart at jeg ikke husker så mye:o
Gerilja kardio? Jeg holder på med intervall trening nå som skl få meg til å løpe i 30 minutter innen jul :)
Har gjort underverker på de 3 ukene jeg har holdt på!
(www.djsteveboy.com/intervals.html)
Bare tenkte høyt jeg.
Har hatt astma i ca 20 år.
Har i same periode gått opp i vekt sakte men sikkert.
Vært forplaga med nyrebekkenbetennelse, såpass at jeg har norges best kontrollerte snurrebass med tilbehør.
Jeg fikk ei voldsom forbedring på astmaen når jeg fikk kontroll over blodsukkeret mitt.
Jeg går ut fra at jeg har vært insulinressistent ihvertfall i 20 år, derav de 10 sista sansynligvis vært diabetiker.
Å kysse en røyker er som å kysse et askebeger! Tenker på det hver gang jeg har lyst på røyk, valget mellom kjæresten og røyken er ikke veldig vanskelig. Selv om det hender at han taper en gang iblandt.... Har holdt meg røykfri i 14 år, bortsett fra på fest visst det er godt vær... Men ingen festrøyk de første 3 åra,torde ikke.
Lykke til som ikkerøykere.
Tid for oppdateringer folkens.. jippi 5 uker siden røykeslutt i dag.. føles litt lettere nå.håper jeg er over det værste. men er konstant sjuk, det skulle vel være endel av bivirkningene med røykekutt, men, men overlever nok det..
Gratulere alle sammen :) Dere er kjempeflinke
Har aldri vært fast røyker selv, røyker gjerne i ferier, på fester og sosiale sammenhenger. Men har av en eller annen grunn ikke noe problem med å glemme røyken dagen etterpå. Er nok en av de heldige her i verden på dette området.
Det frister ikke å røyke fast heller, lukta er jo helt grusom og tanken på alt det gjør med kroppen min er nok til å holde meg unna :)
Grunnen til at eg røyker på fest er nok sikkert vane, og det at eg drikker enda mer alkohol hvis eg ikke røyker. Har nemlig testa ;)
Men hurra for alle dere som har slutta :)
Hvordan går det med dere?? Nå har jeg vært uten røyk i hmmm, veit ikke faktisk 8 uka tror i. føler det går bedre for hver dag..Kanskje jeg er kommet over kneika. Likevell så har jeg veldig lyst på røyk av og til, men tenker på hvor grusomt det lukter og da mister jeg lysta. Artig å høre med dere andre.Det var vel noen av dere som skulle slutte også..
Synes du er kjempe flink :heia:
Har akkurat lest gjennom hele tråden og det var veldig spennende å lese hvordan dere har klart dere. Røyker ikke selv da, men vil gjerne være med å heie andre i "mål" :heia:
Slutta å snuse på mandag, og det er noe av det jævligste jeg har vært med på... Suget er ikke så ille, men de fysiske symptomene er helt bananas, og veldig annerledes enn de jeg hadde forventet... På mandag klarte jeg ikke å våkne, samme hvor mye kaffe jeg drakk. Gikk rundt i tåka, og klarte ikke å tenke en eneste brukbar tanke... Jeg hadde trodd jeg skulle bli rastløs og kanskje litt irritabel, så dette var veldig overraskende. Akkurat som om kroppen bare slo seg av uten nikotinet.
Har ikke sovet en sammenhengende natt siden mandag. I natt var den beste så langt, med 2,5 time sammenhengende, marerittbefengt søvn. Satser på at det blir bedre snart, for det er litt slitsomt å våkne vettskremt og klam flere ganger om natta.
Hvis jeg en dag skulle finne på å begynne med snus igjen, så blir det for resten av livet. Jeg gjør ikke dette flere ganger ;)
Bulldog, du har de samme symptomene som vi som kaster røyken. Det verste er at man etter å ha fått verste gifta ut av kroppen, fortsetter å tenke på røyk eller snus i en del vante situasjoner. For mitt vedkommende har jeg ikke fyrt en eneste primus etter at jeg kasta røyken. Båttur er nesten tortur. Å fiske uten min gamle venn Tiedemand, er for j....
Nå? hvordan står det til med dere andre som har sluttet. sluttet i begynnelsen av september og stor trives som røykfri....jippi. tenker veldig lite på røyk for tiden..dere andre da? har kommet på noen kilo, men de får vi ta av igjen...ikke så farlig det..
Holder meg fortsatt "rein". Har ikke hatt lyst på snus i noen særlig grad heller. Har fortsatt søvnproblemer, og har aldri vært så mye syk som jeg har vært denne vinteren. Vet ikke om det er noen direkte sammenheng, men det virker jo litt sånn.
Jeg slutta 1. januar i år, og tenker egentlig ikke så mye på det. Slutta 1. januar for to år siden også, men begynte igjen etter 6 måneder... :o Skakke byne igjen nå da... :lol:
Jeg slutta høsten 2007, bare for å se om jeg kunne. Det kunne jeg :D
Festrøyker da, og syns det funker kjempefint. Deilig, om enn litt uvant fortsatt(!) å være røykfri i hverdagen :ja:
Jeg og gubben sluttet å røyke den 23 Oktober i fjor og ingen av oss har sprekt :D
Før jeg sluttet var jeg konstant forkjølet og hostet sånn skikkelig vond hoste hele tiden, gubben pep hele natta og surklet på dagen.. etter at vi sluttet har ikke jeg hostet en eneste gang, kun hatt 1 forkjølelse som jeg stoppet kjapt med c vitaminer og gubben puster som normalt... penger har jeg spart og brukt :ja: men fortsatt har jeg noen tusenlapper godt gjemt :D sliter ikke lenger med røyksug eller noe annet,men vi gikk opp ca 10 kilo begge to :eek::stortsmil siden vi begge hadde litt ekstra fra før så havnet vi her og koser oss nå med lavkarbo mat :p
Så til alle sammen som vil slutte å røyke, kom igjen, dette klarer dere
Festrøyker høres veldig ok ut, for det er egentlig bare da jeg savner røyken. Men jeg VET at jeg kommer til å bli litt slakkere i strikken av det, og ta en røyk en gang iblandt, for "det klarer jeg jo så fint likevel" :rolleyes: Også baller det seg på.
Det er kjempedeilig å slippe det peset med å gå ut å røyke på jobb, gå tom for røyk, stanken av røyk av klærne, ånden og hele meg egentlig (for nå kjenner jeg hvordan det stinker av røykere), men på en annen side er det noe jeg har holdt på med siden jeg var 15 år, og det er liksom noe som er borte fra livet mitt.
Heisan! Så flinke dere er!!! :) kjempeflott!
Tre uker siden jeg og mannen kutta røyken.. Har kjent en snodig form for sorg(!?) litt sånn lei meg for noe som er forbi.. men nå begynner det å slippe taket, og jeg begynner å føle meg stolt over at jeg har kutta en dårlig vane som har vart altfor mange år!!!
Har 4 barn, og har slutta når jeg har vært gravid og amma, men gledd meg heeeele tiden til jeg er ferdig, og kan begynne igjen! Helt tullete å tenke på, men har ikke vært klar for å slutte før. Nå gleder jeg meg over at jeg lukter friskt, og føler meg sunnere alt. :D Har gått ned 9,5 kilo også! :D:D
Største sparket for røykekuttet her i huset var at sønnen vår på 7 fant en marihøne. Og da er det jo lov å ønske seg noe, og han ønska seg at pappa slutta å røyke. Fy å fy, da fikk vi en tankevekker. :(
Det er nok ganske vanlig å føle, om ikke akkurat sorg, så absolutt savn. Røyken er jo det man i årevis har støttet seg til når man er stresset, lei seg, alene, ensom osv og som i tillegg har vært fast følgesvenn i festlige lag, party party, drikking og gøy. Ikke rart at man savner det, da! Savnet det den første tiden, spesielt på fest og venninnekvelder. Men det går over for de fleste, med tiden. Nå kunne jeg aldri tenkt meg, overhode, å ta en sigarett igjen.
Du har nok veldig rett i det ja... Hadde besøk av ei venninne her i dag, og ho snakka mye om at ho også ville slutte å røyke. Og den eneste følelsen jeg satt med var "gud så glad jeg er for å ha kommet hit" Og ikke misunnelig på røyken hennes i det hele tatt!
Det kjenner jeg veldig godt igjen. Da jeg gjorde et forsøk på å slutte sist, hadde noe som rett og slett minnet om kjærlighetssorg. Et stort savn etter noe man ikke kan få - eller noe som er over.
Men denne gangen var jeg forberedt på det - og har ikke hatt noen form for kjærlighetssorg! :D
Kastet meg på pille-trille kur jeg og.. Hater røyk, men røyker.. Så nå har jeg fått zyban av legen, og skal snart slutte.. Etter to dager begynner det å virke, røyken "når ikke hodet" og jeg føler meg dummere og dummere hver gang jeg fyrer opp.. :-)
Anbefaler deg å kjøpe "Endelig ikkerøyker", husker ikke forfatteren, men tror etternavnet er Carr:confused:....Jeg røyka 40-60 sigaretter om dagen, var helt styrt av nikotinsuget. Dette var i 2002 - hørte om boka på radioen og ble provosert (men sikkert også litt håpefull) av å høre at man kunne slutte å røyke og slippe å savne røyken, ved å lese ei bok...:mad: hørtes ut som villedende reklame for meg.......Men, jeg kjøpte boka, leste den, gjorde som det sto, slutta å røyke - og ved å trene mentalt/kognitivt som det beskrives der - kan jeg med handa på hjertet si at jeg ikke savner det i hele tatt.....tvert imot. Det er en deilig følelse å slippe å være avhengig av tobakk......Til slutt: det var "skuffende" enkelt :o:p
Jeg sluttet å røyke 19.november 2008. Da havnet jeg på sykehus med blødning fra ene lungen, ct viste lungeforandringer, og de kunne ikke utelukke kreft. Det var slett ikke vanskelig å kutte ut røyken da, etter 23 år som røyker.
Minuset er at jeg har gåttopp 16 kilo siden da, men de skal av igjen nå.
For ordens skyld; jeg ble friskmeldt fra kreftmistanken den 6.januar i år, etter bronkoskopi og nye ct-bilder. Det var en meget lykkelig dag, og jeg kommer ALDRI til å ta en sigarett mer.
Av det jeg vet, så fins det to røykesluttmedisiner, Champix og Zyban? Hva er forskjellen egentlig, og hvorfor velger legene den ene fremfor den andre? Har hørt at noen har blitt deprimerte av å bruke Champixen, noen som vet om Zyban også kan ha det som bivirkning?
Vurderer å snakke med fastlegen om det her, for jeg føler meg helt kneblet av røyken, spesielt økonomisk.. røyker for 3000,- i måneden, som jo er totalt latterlig. Kunne fint hatt en langhelg i en eller annen storby annenhver måned.. eller hva med å kjøpt noe fint for meg selv for 100 kroner om dagen.. en bukett roser, en ny parfyme, en ny topp..
Jeg MÅ slutte snart, og jeg vet jo at det er helt idiotisk å røyke. Spesielt siden mamma hadde noe "rusk" på noe lungebilder for et par år siden, og går til kontroller flere ganger i året - og har sluttet å røyke etter 40 år.. Da må da jeg også klare det.
Og det verste er, at for hver gang jeg tar meg en røyk, så sier underbevisstheten meg hvor dust jeg er, samtidig som den sier at "jammen du trenger røyken, du klarer deg ikke uten".
Jeg har prøvd Champix ved røykeslutt før. Jeg sluttet å røyke uten problemer de tre månedene jeg brukte pillene, men måtte slutte med tablettene fordi jeg ble søvnløs. Og da begynte jeg å røyke igjen, dumme meg.
Men det er heldigvis et tilbakelagt kapittel nå.
Jeg ba om zyban fordi jeg har brukt det for flere år siden og hadde god virkning da. Forskjellene er virkestoffet, men begge påvirker belønningssystemet i hjernen slik at man ikke får samme virkning av nikotinet.. På meg fungerer det slik at jeg tenner på, men har ikke noe "glede" så jeg slukker den raskt.Røyken virker rett og slett ikke. Til slutt så gidder jeg ikke da det er bare tull..
Bupropion i zyban ble utiklet til antidepressiva, hvor de oppdaget at mange sluttet og røyke som en bivirkning.
Champix er etter hva jeg har forstått en etterkommer med et virkestoff som heter vareniklin, om den er bedre vet jeg ikke.
Mitt valg gikk på hva jeg vet jeg kan leve med, og gjør sikkert ikke noe å få litt "hjelp" med psyken når jeg slutter..
Etter hva jeg forstår så påvirker jo nikotinet dopamin-halveringen og da kan man kanskje få en nedtur men dette kan jeg for lite om.
Legen min fortalte at man kan bli søvnløs når man slutter å røyke og det stemte godt på meg. Første par nettene gikk bra, så hadde jeg nesten en uke hvor jeg ikke fikk sove!
Skjønte ingenting, hadde glemt hva legen hadde sagt, men så var det en som på ert lurte på om det var røykeslutten som gjorde meg søvnløs, og da husket jeg hva legen hadde sagt.
Merker ingenting til det nå,da!
Jeg husker ikke detaljene, fikk det forklart ved forrige røykeslutt som er iallefall 5 år siden.. Men fant en side om det som er forholdsvis forklarende selv om det er legespråk hehe
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.