Nå har jeg sannelig klart å gå ned 12 hele kilo og jeg er ganske stolt....... men de siste ukene har jeg ikke bare stagnert men også mistet ALL motivasjon..... jeg ønsker å ta en "pause" fra Ketolysen og legge meg på en slags generell lavkarbo en stund før jeg evt tar opp igjen Ketolysen om noen mnd dersom jeg ikke trives med dette da..... Jeg har igrunnen forandret litt på målvekten min og føler at jeg nå har maks 5-7 kg igjen før jeg sier meg fornøyd. Jeg har jo allerede opplevd store forandringer på kroppen.
De siste dagene har jeg fått mensen og jeg kjenner skikkelig hvordan den elendige motivasjonen får meg til å ta dårlige avgjørelser. Avgjørelser som har ført til en sprekk i dag da en kollega klarte å lure i meg sjokolade (synden over all synd :eek:)
Jeg Har jo lurt litt på hvordan jeg skal gjøre dette en stund. Det å være i Ketose er jo deilig for da vet man jo at man gjør alt rett, man ser det jo på stixen liksom..... Men hva gjør jeg nå? Hvordan øker jeg karbene til et høyere nivå uten å gå opp i vekt??? Går jeg rett over på en annen filosofi som for eksempel Fedon? Hva kan jeg starte med å spise som jeg ikke spiste før og bør jeg forvente at jeg går opp i vekt i en periode......?
Du kan for eksempel følge stigen for vedvarende vekttap. Da kan du ganske systematisk se hvor langt du kan gå opp i karbohydrater før du begynner å legge på deg igjen. Du får også anbefalt hvilke rekkefølge de forskjellige matvarene bør reinnføres. Lykke til. :)
Min erfaring er at det sjelden går bra å ta en pause, dessverre. Hvis jeg skulle råde deg til noe, så måtte det være å kjøpe noen lav-karbo sjokolader (f.eks på www.spisdegslank.no), og kanskje noen desserter, kaker o.l. Det jeg gjør er at når suget blir for stort, så unnder jeg meg en godbit på kvelden, og det holder faktisk med en liten sjokolade. (Før kunne jeg spise 4-5 om dagen) De crispy sjokoladene har bare 1 karb per stk, og ellers har de muffins, bløtekake, krem kaker, mandel kaker og brownies. For min del hjelper det å vite at jeg kan tillate med noe uten å måtte gå på en sprekk.. Lykke til, og gratulerer forresten med kjempe fint resultat hittil!
Før eller siden er jeg jo nødt til å slutte å være på kur også følge lavkarbo som jeg kan leve med resten av livet.... forskjellen nå er vel bare at jeg vedlikeholder vekta i en periode og prøver å gå ned de siste kiloene ved hjelp av trening og lavkarbo kosthold..... Anton Berg sjokolade har hjulpet meg mang en slakk og umotiverende lørdagskveld den, men jeg får så fryktelig dårlig samvittighet etterpå for det smaker så veldig likt vanlig sjokolade hehe
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.