< Tilbake til oversikten

Solsikkekjerner?

BMS! sa for siden:

Kan jeg spise dette??? Jeg har knaska solsikkekjerner nesten i hele dag, MEN er det egentlig så lurt???

Ha en super dag videre.

danish sa for siden:

Solsikkekjerner inneholder endel protein (som nøtter), noe karbohydrater (ca. 2,6 g sukkerarter) og ca. 50 % fett. De inneholder også folat, tiamin (B1) o. s. v.

De inneholder veldig mye flerumettet fett (32 %), som kan skape hjertekarssykdom og andre helseproblemer. Jeg ville unngått dem, også p. g. a. høyt fiber-innhold (ca. 10,5 g).

De bør ikke ha noen effekt på vekt-tapet ditt. Ikke mer enn nøtter.

BMS! sa for siden:

Men siden jeg ikke spiser noen form for nøtter, er det da greit å spise solsikkekjerner?

Lov å prøve seg :D

danish sa for siden:

Joda, men nøtter har langt sunnere fettsyrer. Nøtter er ganske digg. Ditt valg.

BMS! sa for siden:

Mitt valg og valg, fru BLom :p Jeg tåler ikke nøtter, så det får jeg nok styre unna....

Trapper raskt nedpå solsikkekjernemengden (godt ord) uansett....

Tusen hjertelig takk for svar....

danish sa for siden:

Hehe. Kjipt. Prøv flæskesvor fra Øffer. Ca. 0 g karbohydrat og meget godt å tygge på. Alle trenger litt snacks :)

Antoinette6 sa for siden:

Hvem er denne Fru Blom, forresten ?

God helg ! :)

Anna Banana sa for siden:

Nå må jeg dessverre korrigere deg, danish. Flerumettet fett er det sunneste fettet vi kan få i oss, og kan faktisk virke forebyggende både på åreforkalkning og forhøyet kolesterol. Jeg er likevel enig i at man skal begrense inntaket av solsikkekjerner, men da på grunn av det betydelige innholdet av kadmium, som er et giftig tungmetall. :o

Photobscura sa for siden:

Der må jeg dessverre korrigere deg, anna banana. METTET fett er det sunneste fettet vi kan få i oss.
Dessuten er ikke danish aktiv på forumet lenger.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.