Helt nybegynner, så og IKKE ferdig med å lese Fedons metode enda. Jeg har ikke lagt helt om, men tenker å spise mindre karber enn før.. Spiser ikke brød, men endel knekkebrød. MYE makrell i tomat, 100-200gr om dagen. (jeg syns det er mye da). Frokostpannekaker mm.... Ikke poter ris etc. Når di andre hadde ris her endag hadde jeg røde linser.
MEN, i dag skal resten av familien ha spagetti, ikke jeg, jeg tenkte å rett å slett kun spise sausen som en type gryterett...
Dette er sausen :
3 bokser hakkete tomater
500gr kjøttsaus
2løk
1 glass pesto
1/2 glass pesto rosso
4 gulrøtter
røde linser (vet ikke hvor mye, ble litt fler enn jeg hadde tenkt, helte rett fra pakka:()
Brokkoli
Squash
Ja, så er spørsmålet.... Er dette greit, eller ikke.....
Blir glad for svar, om ikke tar jeg å varmer på litt rester her :rolleyes:
Vi lavkarbere spiser ikke så mye gulerøtter vi da...
Jeg bestilte av og til Salat Bolognese (som dette ligner på ) når jeg spiste ute av og til , istedet for spagettie Bolognese...og fikk masse salat under istedenfor....så tror ikke det er så verst jeg, bortsett fra gulerøttene:)
Hvitløk, paprika og kanel er gull! Hauger av antioksidanter, og det liker fedonistene :ja:
Enig med Anne, selv om man kan spise noe gulerøtter på Fedon, så ville jeg eventuelt innført det senere. Det er jo bare å kutte det ut fra opskriften.
Sjekk glassene med pesto forresten, det kan hende det er sukker i dem!
Lag deg masse salat, og spis til sausen! Blir jo nesten som en gryterett.
Det er veldig lett å lage for mye linser. Jeg måler opp hundre gram til to pers før jeg legger dem i bløt, det blir alltid så mye mer når de har stått i bløt over natten!
Ja, jeg pleier bare og putte oppi di grønnsakene jeg har i skapet, og glemte meg helt ang. gulerøtter. Spiste rundt dem jeg:)
Nå ligger di i søpla ute, det skal jeg huske nestegang. Pestoen var i alle fall grei da, den hadde jeg laget selv. Pleier ikke bruke pesto rosso, men jeg hadde ikke soltørkede tomater og bruker det til vanlig i steden for tomatpure.
Ikke mist fordi man har kontroll på fettkvaliteten. Men har noen få ganger sett og kjøpt (og spist!) pesto av extra virgin olivenolje på helsekosten, og det er jo LUXUS å få ferdiglaget!
Ville ikke brydd meg noe om gulrøttene var jeg dere... ;)
Så bra, jeg som satt og lurte på om karbene hadde hoppet ut fra gulerøttene og ned resten av sausen..... :p
Syns du ellers sausen så grei ut forresten? Syns det ble litt tamt uten noe vedsiden av untatt salat da, hvordan ville det gått med Couscous, har slått det opp og fått svar her tideligere, men jeg klarer jo ikke tyde sånt enda :o :o :o
Jeg går på litt uttrygg grunn foreløbig når det kommer til Fedon, men jeg mener å huske at couscous i likhet med f.eks bulgur og basmatiris går under c-måltid. Noe fullkornpasta er det vel åpent for på fedon også. Men som sagt; Utrygg grunn ;)
Ellers er en klassiker her på forumet cauli flied rice, såkalt "jukseris":
Rasp et blomkålhode på den største raspen, og stek i smør med godt med krydder. Blir veldig godt på smak, og får en risaktig konsistens, enn om det ikke smaker akkurat det samme! :)
Fullkornpasta er dessverre litt "sovepute" ja. De puslete fibrene i denne pastaen er et dårlig alibi for oss som tenker blodsukker/insulin. Proteinberiket pasta hjelper litt, og det hjelper også å koke den al-dente. Men blodsukkervennlig blir det aldri.
Cous-cous og basmatiris er hakket bedre. Det finnes ingen bombastiske regler på Fedons kosthold. Det kan gjøre det fortvilende for de som liker stramme regler, mens det er befriende for de som får hetta av å telle karbohydrater f.eks. Jeg mener det er pedagogisk å ikke ha A4-regler, at det ikke blir en kur. Da oppfordres folk samtidig til å se litt innover seg selv, kjenne etter hva DE tåler. Er personen veldig syk, insulinresistent og/eller overvektig, vil denne måtte være strengere på karbohydratene enn en slank, frisk idrettsutøver som tenker forebygging og yteevne.
Det er derfor vanskelig å si om akkurat du BMS tåler couscous til middagen din. Antakelig er det helt greit med et par spiseskjeer. Husk at det er måltidets totale belastning som er avgjørende. Det vil si at dersom du er raus med proteinene (kjøtt/fisk) og grønnsakene, samt tilsetter noe fett, vil ikke couscousen klare å gjøre stort med blodsukkeret. Det kan også være fint å ha hummus som tilbehør, eller jukseris som Photobscura tipser om. Begge deler er knallgodt synes jeg! Eller hva med linsesalsa?
Det kommer også an på hvor utålmodig du er i forhold til vektnedgang. For hvis det blir "litt her og litt der" av karbohydrater, tar det nødvendigvis lenger tid enn om du er helt strikt. Men kanskje gjør "litt her og litt der" at du holder ut med kostholdet lenge-lenge? Kanskje synes du da at det er mer sosialt og familiært akseptert? Eller bryr du deg ikke om slikt?
Finn din sti og lytt til din kropp. Finn ut hvordan din personlighet er (tålmodig, utålmodig, liker strenge regler osv). Tenk mer på hva som er riktig for DEG, ikke hva som er B eller C for Fedon! :)
Ps. lurer på en ting til ang. frokostpannekakene. Ser at i boka "fedons metode" er det brukt vaniljesukker og ikke vaniljeesens, og olivenolje ikke rapsolje...... Jeg kan ikke skjønne at dere orker å søte den i tillegg heller, så det dropper jeg forresten. I dag slang jeg også oppi noen knuste linfrø (1spiseskje eller noe sånt) vedlig godt, ble di bedre eller værre da?
Beklager, men jeg er helt grønn på området, så jeg prøver å lære så godt jeg kan. :(
Ja, nå har jeg kommet meg nesten igjennom hele boka, men dog overhode ikke blitt noen ekspert... Er veldig glad i smoothis (skrives helt sikkert ikke sånn) , men i boka var det jo dessverre ikke så mye som nevnt en gang...... Som jeg fikk med meg i alle fall...
Når jeg lager smoothis til vanlig pleier jeg å ta litt forskjellige frosene bær, 1 beger youhurt, eller en liten flaske bioloa (den som er laktoseredusert), litt juice og banan..... Men dette er vel ikke akuratt ett fult måltid, så til kvelds i dag prøvde jeg meg på en egenkomponert, som jeg håper ble litt riktigere....
2 egg
Litt fruktose
pisket til eggedosis
Litt blåbær
LItt bringebær
Litt jordbær
1/4 banan (klarte ikke å la det være ;))
1 ss rapsolje
Litt vann
Det hele ble ett stort melkeglassstrl... (jepp, jada, jeg er ikke så god til å forklare)
Helt grei på smak, men den manglet friskheten jeg er vant til. Men var denne ett godt alternativ? Også laget jeg den som kveldsmat, ble det litt mye på kvelden, og var dette en bedre frokost variant.... Den var skikkelig mektig og jeg har "kost" meg med den i en times tid.
Ha en fortsatt flott lørdag og søndag, det er tross alt bare 9 minutter til :D
Egg er sunt, ikke sykt. Jeg synes smoothie av bær, litt banan, to egg, en skje olje, noe søtning og biola/vann er godt! Det blir ikke et måltid hvis det ikke er nok proteiner, da blir det bare en drikk. Og for å få nok proteiner må det egg eller proteinpulver til. :)
Ja, kesam 1% er en bra proteinkilde, som cottage cheese; 13 gram protein per dl. Mens kesam 8% er dårligere (husker ikke helt antall gram per dl, men 7-8 gram kanskje?)
Jeg trenger godt over 100 gram protein i døgnet, så jeg må over 25 gram protein i mine måltider.
Man MÅ jo ikke ha i egg, men det virket ikke som BMS syntes det var ekkelt eller noe, så da er det bare fint å ha de med.
Jo mer proteiner man har i måltidet, desto mer glukagon blir skillt ut i etterkant, som igjen hemmer insulinproduksjonen og øker fettforbrenningen. Derfor ikke noe å spare på! :D
Nei da, ikke direkte ekkelt, men overhode ikke friskt heller :rolleyes:
[color=green][/color]
Ble bedre dag to, husker ikke helt forskjellen da, muligens litt yoghurt eller/og bittelitt juice i ;)
[color=#008000][/color]
[color=#008000][/color]
[color=#008000][/color]
[color=#008000][/color]
Hvordan vet du hvor mye proteiner du trenger pr. døgn, er det likt for alle, eller individuelt, og hvordan finner jeg i så fall ut hva JEG trenger?
[color=#008000][/color]
Sånn jeg leser det, kan man aldri få for MYE proteiner? :confused:
[color=#008000][/color]
Leser og leser, men føler meg fremdeles nokså grønn :D på området.... Uff, jeg har sikkert tungt for det....
[color=#008000][/color]
Og du, om du vil kan du godt skrive noen tanker om hva du mener om sukker vs søtningsmiddel i tråden jeg har laget om det, du kan jo litt om det har jeg skjønt....:p
[color=#008000][/color]
ps. kan man kjøpe boka til deg og Fedon på nett???
Fedon og hvem??? Ellers får du Fedons skriverier på nett.
Proteiner beregnes normalt som minst 1gram/kilo fettfri kropsvekt. Kroppsbyggere bruker opp mot 4gram pr kilo fettfri kroppsvekt.
Det er uenighet om det er helseskadelig med for mye protein. Jeg tror du skal spise inn i hampen mye før det blir farlig.
Sukker er farlig, kunstig søtstoff er muligens ikke bra det heller. Jeg velger Splenda, fordi det smaker ok og gir meg ikke blodsukker type høyt.
Står du i startfasen, kan jeg anbefale deg DAGLIG mosjon. minimum 20 minutter sammenhengende gange i et passe høyt tempo, du skal kunne snakke greit nok, gjør underverker. Når du så trenger noe anna, fordi det blir for ensformig, kan du tenke på litt styrketrening. Til og med kona mi er kjempehyper etter at hun har oppdaga at styrketrening gir fastere kropp, og raskere fettreduksjon
Smør inneholder bare 1 g melkeprotein per 100 g. Fløte inneholder bare 2 g melkeprotein per 100 g. Disse er helt ufarlige. Du drikker neppe en liter fløte og èn pakning TineSmør om dagen. Jeg spiser kanskje 80-100 g TineSmør om dagen. Jeg er gal. Ikke vær redd.
Ost inneholder gjerne 25 g melkeprotein eller mer per 100 g. Norvegia inneholder 27 g. Cottage cheese inneholder 12,7 g. Jeg vet ikke om disse bør telles som karbohydrater, men melkeprotein påvirker insulin mer enn melkesukker (som er et karbohydrat).
Dette kan bety at karbohydrat-grensen i ketolyse er for lav (men må være så lav, fordi folk får ekstra insulin p. g. a. ostegnafsing).
Ja, melkeproteiner får både insulin og glukagon til å skilles ut, men jeg vet ikke hvor stor/relevant den insulinutskillelsen er? Kanskje er dette grunnen til at jeg går ned mer i vekt uten melkeprodukter, snarere enn en intoleranse... :confused: Æsj. Men vil denne insulinutskillelsen påvirke ketosen noe da? tenker hardt
Det betyr vel at det er lurere å bruke eggene i smoothien enn bare melkeprotein. :)
BMS: Jeg regner ut proteinbehovet mitt ved å veie meg på en Tanitavekt som sier hvor mye fettfri masse kroppen min består av. Så ganger jeg dette tallet med en aktivitetsfaktor. Jo høyere muskelvekt og jo mer aktiv, desto større proteinbehov. Men for vanlig "husbruk" er det en tommelfingerregel at du trenger omtrent så mange gram protein som de antall kilo du veier, dersom du er litt aktiv (går/sykler).
Ellers kan boka kjøpes i alle nettbokhandlere ja (søk på Barn i Balanse).
"However, milk products have been observed to show a discrepancy between GI and insulinemic index with considerably higher insulinemic indexes than expected from their low GIs. This discrepancy has been reported in individuals with and without diabetes. Hyperinsulinemia may result in insulin resistance even in healthy individuals."
"Milk components affecting the glucose and insulin responses include carbohydrates and proteins. Milk carbohydrates have low GI, while the milk proteins casein and whey may have insulinogenic properties by activating the incretin system."
Hm.
"Milk proteins contained in the whey component (resulting in release of the amino acids leucine, valine, isoleucine, and lysine) may be primarily responsible for the insulinogenic properties of milk products."
Som betyr at bl. a. biff, sardiner og eggehvitter vil gi en viss insulin-økning. Du har selvsagt glukagon, men ifølge denne studien så kan det likevel "gå i minus." Jeg ville ikke bekymret meg, med mindre du spiser mer enn 150-200 g protein dagen, hvor mye kommer fra melkeprodukter. Lysin er kjent som "muskel-aminosyren" blant bodybuildere, så det kan være klokt å unngå proteinpulver. Det er uansett smart å unngå soya-baserte proteinpulver, som inneholder fytat, fytoøstrogen og alt det andre tøvet som følger med soya :p
Du kan bli gæren av detalj-ernæring. Spis egg, biff og lever, så blir du stor og sterk og kanskje brannmann.
Dette virker til å være relevant for meg.
Først nå etter to års prøving og feiling begynner jeg å gå ned i vekt igjen -etter å ha kuttet ut alle meieriprodukter utenom noe meiersmør :)
Og endelig så jeg lyset.
Har hatt endel uforklarlige blodsukkertopper i sommer/høst.
Har nu sett en sammenheng: Når jeg er tom for glucogen, dvs. på morgenen, eller rett etter intens trening, eller når det er litt for lenge mellom måltidene, får jeg en betydelig blodsukkerstigning når jeg spiser melkemat med mye protein.
Spiste noe yoplet 0,0 til frokost= blodsukker 11,8
Ramla i løpet av en halvtime da, men føltes ikke bra.
Er visst jeg som har nattevakt nå... :D MHM's nattservice står til tjeneste!
Dette ser da veldig, veldig bra ut! :ja: Jeg ser imidlertid ikke variasjonen i kosten din ved et slikt dagseksempel, men håper du spiser all slags frø, nøtter og mandler, ikke bare solsikke? Samt at du får i deg grønnsaker i alle farger og fasonger, og særlig tenker på å variere mellom kålgrønnsaker, løkgrønnsaker og rotgrønnsaker? I tillegg at frukt og bær har stor variasjon i type? Bruker du noe bønner, erter eller linser?
Fordelingen av næringsstoffene virker helt perfekt (alltid protein, sunt fett og antioksdianter). Har du kanskje noe å gå på i kveldsmaten? Er den enten solsikkekjerner eller bringebær? Virker litt liten. De andre måltidene ser supre ut!
Hvis du liker linser godt, så anbefaler jeg at du tar med det i kosten din. Er jo næringsrik Fedonmat på sitt beste det!
Det er umulig å si hva slags nøtter/frø/mandler som er best, da alle har sine spesielt gode egenskaper. Ergo er det best å bruke de fleste, sånn i løpet av et par uker (må ikke ha ørten ulike nøtter i løpet av en dag liksom).
Da virker det som du har god kontroll på og variasjon på både bær, frukt og grønnsaker!
Ved laktoseintoleranse er jeg rimelig sikker på at du tåler Cottage cheese. Du merker sikkert hvis du reagerer på det?
Fiberknekkebrød med mye pålegg gir fin variasjon og gjør at du ikke blir så lett matlei.
Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.