< Tilbake til oversikten

Ketose til Lindberg

morida sa for siden:

Hei
Har gått ned 8 kg på ketosedietten. Har nå 3 -4 kg igjen. Disse sitter godt, og er nok mest for velvære at jeg ønsker å bli kvitt.
Er livredd for å begynne å spise normalt, og redd for at jeg vil legge på meg bare jeg tenker på en brødskive. Noen som erfaring på "veien videre". De siste kg, og hvordan holde vekten. Syntes Lindberg er kjempevanskelig å sette seg inn i. Noen som har råd og erferinger å komme med?

Hannehk sa for siden:

Har du boka til Lindberg? Jeg skal selv snart over på Lindberg kosthold og det å kjøpe boka og lese den i god tid på forhånd er et must. Når du går over på Lindberg må du dessuten huske å ikke gå for fort frem når du tilfører mere karber :)

morida sa for siden:

Hei, jeg har ikke boka. Lånte kost i balanse for en stund siden, men syntes den virket håpløs. Bør kanskje kjøpe den, slik at jeg kan lese den skikkelig. Er så usikker på hva jeg gjør med hensyn til fett, når jeg innfører mer karbohydrater

Runegutt sa for siden:

Kost i ballanse er litt snodig forklart.
Når du har skjønt håndflatemålet, er du kommet langt.
Altså, hvert måltid skal være ei håndflate protein, og to håndflater grønt og belgfrukt.

Ris/pasta/potet/brød... Max ei halv håndflate PR DAG.

Totalt skal man spise 6 måltider/dag

morida sa for siden:

Takk for gode svar. Vet noen om store havregryn regnes som c måltid??

Runegutt sa for siden:

Jeg regner Havregryn som F. Betyr, fy så høyt blodsukker man får av det.

Photobscura sa for siden:

Det har jo kommet en ny bok; Fedons metode. Den synes jeg er helt grei, og det er så kult at han forklarer alt det fysiologiske som jeg trenger å bli påmint i starten av boka. Men man kan godt hoppe over det/skumme det, og gå rett til det rent praktiske ved dietten.

BMS! sa for siden:

Hei!

Jeg holder på med "Fedons Metode" nå. Syns dene er nokså godt skrevet og jeg klarer sålangt å følge gått med. I tillegg blir jeg nokså innspirert av boka, anbefales på det sterkeste...

"kost i balanse" har jeg ikke lest....

Fedons metode er jo også kost i balanse- som er det hele filosofien til Fedon bygger på, men det er en nyere revidert og mer lettlest utgave :)

Anne sa for siden:

Store havregryn må du bruke og det er c-måltid:) ....tror jeg. Nå ble jeg brått litt usikker, men skal sjekke. Tar du litt Cottage cheese i så får du litt proteiner og...samt litt kanel, og noen hakkede mandler, så får du litt sunt fett også, så har du en fin Lindberg rett.

Ihvertfall så står havregrøt på menyen til Lindberg.

Anne sa for siden:

Jo mere karber jo mindre fett:) Lindberg er mye mer forsiktig med fett enn på ketose. Men han anbefaler sterk at vi får i oss fiskefett... essensielle fettsyrer.

Anbefaler deg å lese en av bøkene hans.

Runegutt sa for siden:

Hm
Havregrøt gir meg blodsukker type kjempehøyt. Tror jeg ville vært forsiktig med det.

MHM sa for siden:

Runegutt: Får du like høyt blodsukker om du lager havregrøten på store havregryn, og har i cottage cheese, hakkede nøtter og kanel?
[color=#000080][/color]
Morida: Jeg klipper inn noe jeg har skrevet under startråd for Dr. Lindbergs her på forumet.
[color=#000080][/color]
En dag kan se slik ut:

Frokost: Omelett av 3 egg, paprika, løk, brokkoli, sopp. Tran/omega-3 kapsler + vitaminer.
Mellommål: 1 yoplait 0,1% yoghurt + 4-5 valnøtter
Lunsj: Blandet salat med reker/kylling/tunfisk/skinke + 1 ss kaldpresset olje
Mellommål: 1 frukt + noen mandler
Middag: Kjøtt/kylling/fisk + grønnsaker + olje
Kvelds: 1/2 avokado + reker , eller cottage cheese med bær og frø, eller knekkebrød med sunt pålegg.

Ingen dag blir lik hvis du er flink til å variere. Og det er kanskje det viktigste du gjør for ikke å gå lei og ikke føle at det er noen KUR, nemlig stor variasjon.

Etter at du har begynt med omleggingen, er det viktig å KJENNE ETTER. Du må FORSKE på deg selv. For ingen er like, og det som fungerer for noen andre er ikke sikkert fungerer på deg. Du må lage ditt individuelle opplegg. Bare du kjenner deg selv. Bare du kan nå målet ditt! Lykke til!

BRA MATVARER:

Kjøtt (karbonadedeig, kjøttdeig, skinke, spekeskinke, koteletter, stek, biff m.m.)

Fjærkre (kyllingfilet, grillet kylling, kyllingvinger, kalkun m.m.)

Fisk (tunfisk, makrell i tomat, sild, torsk, sei, laks, ørret m.m.)

Skalldyr (reker, krabbe, blåskjell, kreps, hummer, kamskjell m.m.)
Egg i alle varianter (speilegg, kokt egg, eggerøre, omelett, eggedosis med fruktose)
Grønnsaker (også gulrot, kålrot m.m. Både ferske, frosne, stekte, kokte, rå)

Frukt (men begrens til ca. 2 frukter per dag – alltid mer grønnsaker enn frukt)

Bær (fint om du får til en porsjon bær hver dag)
Belgfrukter (linser, bønner og erter i alle varianter)
Oljer (olivenolje, rapsolje, avokadoolje, linfrøolje, valnøttolje - alltid kaldpresset)
Nøtter og frø (mandler, valnøtter, paranøtter, peanøtter med skall m.m. – alltid rå)
Yoghurt (naturell, yoplait 0,1%)
Cottage cheese
Melkeprodukter (rømme, fløte, smør og ost i retter uten sukker, brød, ris, pasta eller potet)
Drikke (vann, grønn te, Biola syrnet lettmelk og rødvin)

I BEGRENSEDE MENGDER:
Brød: Det er kun dr. Lindbergs ferdigbakte eller i mix som er både karbohydratredusert og proteinberiket. Vollkornbrød og dansk solsikkerugbrød kan også gå bra.

Knekkebrød: Wasa Fiber Pluss, Sætre Fiberrik, Wasa delikatesse sesam, GG Helseklibrød

Korn: Byggryn, rugflak, store havregryn

Ris: Basmatiris eller villris er best. Jasminris og klebrig ris har høy GI.

Pasta: Proteinberiket pasta kokt al dente er best.

Søtstoff: Fruktose i små mengder (ca 2 ts per dag), Stevia, F.O.S, Splenda, Sukrin

Det er meningen at brød, korn, ris eller pasta skal brukes max en gang per dag.

Hei MHM, jeg har sett at du har hatt god årning på Fedon! Jeg prøver å legge meg på en mer Fedonsk variant, men det er ikke bare lett etter så lang tid på Atkins, selv om det mer og mer slår meg at Fedon ikke er ulikt Atkins vedlikehold, men jeg kom aldri så langt som å praktisere det selv, forsåvidt.
Det er en ting jeg har lurt litt på, og som boken ikke gir noen klare svar på. Jeg spiser verken frukt, noe slags korn, melkeprodukter eller søtning, disse matvarene gjør meg svært uvel. Kan jeg da tillate meg mer fett? Som bacon en gang i blant, og ikke nødvendigvis de magre kjøttypene?

Det føles greit så langt, men uvant med belgefrukt igjen, enn om det er veldig godt. Jeg har bare fått ett problem, har fått luft i magen igjen :flau:, og det har jeg ikke hatt siden før jeg la om til lavkarbo for over to år siden. Ikke like voldsomt som før, men fortsatt nok til at det er litt sjenerende... Jeg har spist på denne måten i snart tre uker, og føler meg ellers helt super, blodsukkeret er helt stabilt (jeg er insulinresistent) og den større variasjonen er flott, men så er det altså dette. Jeg spiser belgefrukt omtrent hver dag, ikke så mye om gangen (50-100 gram hver dag, eller mindre), da også peanøtter. Kan dette være årsaken?

Runegutt sa for siden:

MHM
Jeg har ikke prøvd havregrynsgrøt med cottage cheese.
Finnes det noe anna enn store havregryn? (De små smaker bare lim)

MHM sa for siden:

Dine karbohydrater kommer da altså fra belgfrukter, grønnsaker, bær og nøtter? Det er ikke noe problem å bruke bacon innimellom da, særlig også fordi du nødvendigvis ikke bruker smør, ost, fløte og rømme så lenge du ikke spiser melkeprodukter. Fedon er mye mer liberal til mettet fett nå, mens aberet med bacon jo også er at det er røkt, bearbeidet og ofte stekes hardt. Noe annet: Du vil sikker touche ketose innimellom da du har såpass få karbohydratkilder. Det er for noen ikke et problem, mens andre føler seg bedre ved å legge til frukt eller knekkebrød f.eks. slik at de ikke hopper ut og inn av ketosen. Men dette tror jeg kanskje du har erfaringer fra da du gikk på Atkins? Den ketosiske prosessen starter når man kommer under 100 gram karbohydrat, mens nyreterskelen for de fleste ligger på rundt 40 gram karbohydrat per dag (når ketonene går fra blod til urin i nyrene). Du har kanskje regnet på hvor mye karbohydrat du får nå? Antakelig er det årsaken ja. Sjekk om du er bedre av linser enn bønner/erter. Om kikerter gir samme plager. Skyller du de hermetiske bønnene godt (slimet de skiller ut er det som gir mest gass pga det er det løselige fiberet = prebiotika)? Kanskje venner magen seg til det etterhvert. Men egentlig er det jo positivt med gass da - det betyr at det er "liv i leiren"... :p Skjønner imidlertid at det er plagsomt. Hvis det ikke gir seg, og du vil fortsette med belgfrukter, finnes det et preparat som heter BeanNo (helsekost), som kan hjelpe.

Anne sa for siden:

Nyreterskelen...hva mener du med det, MHM?

MHM sa for siden:

Jeg mener det som står i parentesen egentlig. I nyrene blir blodet renset/filtrert, og urin blir produsert. Når det er en høy nok konsentrasjon av noe i blodet, slipper det til slutt over i urinen, og vi kan ta urinprøve for å sjekke "tilstanden" av diverse (slippe å ta blodprøve). Dette er grunnen til at sukker i urinen betyr et veldig høyt blodsukker. Og dette er grunnen til at vi kan være i ketose (i blodet, i kroppen), selv om det ikke synes på ketostixen.

Vet ikke om jeg forklarer så bra akkurat... :o Når vi går begynner å spise under 100 gram karbohydrater begynner det å dannes ketoner som kan måles med en blodprøve (men ikke utslag på urinprøve ennå). Ved et kosthold med under 40 gram karbohydrater begynner konsentrasjonen av ketoner å bli så høy at det i nyrene presses gjennom "filteret" (= nyretubuli), og over i urinen. Terskelen = når dette skjer. Terskelen er individuell, samt at den kan påvirkes av hormoner, medisiner og alkohol f.eks.

Anne sa for siden:

Takk, det var et supert svart. Bare jeg som ikke tok første forklaringa:)

Runegutt sa for siden:

Og at man er i ketose, har sammenheng med den amonjakklukta jeg kjenner?

Jeg bruker meierismør til steking, da. Opplever ingen problemer med det, jeg bare kuttet ut melkeprodukter noen dager og ble i bedre form i magen, og mindre slim i halsen :) Men jeg bruker ikke typ ketolyse-mye! Jeg bruker akkurat sånn at det er nok å steke i!

Aha! Her lærte jeg jo noe nytt! Jeg regnet ut kh-mengden de første fire fem dagene, og kom på et dagsgjennomsnitt på i underkant av søtti. Noen dager ca femti, noen dager opp i hundre. Problemet var jo at jeg ikke gikk ned i ketose lenger (lå på rundt 25-35 lenge), og har så langt hatt god effekt (enn om det har gått kort tid) på å spise mer kh. Jeg har testet med sticks litt innimellom for å forsikre meg om at jeg ikke er i ketose, men da nytter det altså ikke. Jeg falt ut av målbar ketose ved ca førti da jeg økte karbene på Atkins. Men jeg har ikke følt noe på det, jeg var jo i ketose så lenge, så kroppen var kanskje godt vant. Om jeg spiser knekkebrød får jeg vondt i magen, om jeg spiser frukt får jeg tingling i hodet, om du skjønner hva jeg mener. Jeg tåler sukker svært dårlig, og blir ekstremt urolig. Eksempelvis når jeg tar glukosebelastning så føles det som om jeg skal dø av sukkersjokk, nærmest, før jeg krasjer totalt en liten stund etterpå... :o Jeg har faktisk ikke spist bær! Der sier du noe! Bær er vel et ok mellommåltid, og man kan vel spise det hver dag? Jeg bruker kun tørket belgefrukt (for det første synes jeg det smaker bedre enn hermetisk, det er også billigere, og jeg har blitt fortalt at disse også er bedre enn hermetiske, stemmer det?). Men når de ligger i bløtt, så blir det også litt slim, jeg er kanskje ikke flink nok til å skylle dem. Plagene oppsto først denne uka, og jeg begynte å spise belgefrukt den første september. Tusen takk for tips :) Jeg håper jo at det går over, for foruten om det, så har jeg ikke følt meg så bra siden den første tiden på Atkins :)

Takker for utførlig svar! Det er stadig så mye å lære, altså!

Runegutt sa for siden:

Bær kan du spise til det tyter ut av ørene. Har uhyre små utslag å¨"Hvorsøterjegidagmålern"
Mystisk at du kjenner blodsukkerstigninga så godt av frukt.
Gjelder det også sure appelsiner, grønnne epler og slike sure greier?
I så tilfelle synes jeg synd i deg. Jeg spiser en hel del appelsin for tida.

Photo spiser du ikke yoghurt eller hytteost heller?
(Må forresten nevne det. Min gamle mor kaller den Cotton Cheese)

Ikke meieriprodukter i det hele tatt, bortsett fra smør. Da spiser jeg så klart ikke cc eller yoghurt heller ;) Mistenker melkeproteinallergi, for jeg har en helt annen følelse i magen etter å ha kuttet det ut.
Synes du synd på meg? Ikke gjør det, jeg liker ikke en gang frukt, så jeg føler ikke jeg taper noe på det :o Dessuten finnes alt det gode i grønnsakene, minus fruktsukker ;)

MHM sa for siden:

Bær er kjempepositivt, og verdt en påminning. :ja: Langt mer antioksidanter enn grønnsaker, og bare litt mer karbohydrater. Bær er sunnere enn frukt både mtp antioksidanter og karbohydrater.

Kan nesten høres ut som du har fruktoseintoleranse i tillegg til insulinresistens. Som du sikkert vet består sukker av halvparten fruktose og halvparten glukose (druesukker), slik at det kan også være grunnen til at du ikke "tåler" sukker. Ellers så er du rett og slett bare en dedikert, insulinresistent person med meget god kontakt med egen kropp! :D (Den fikk du helt gratis... :p )

:D Takker! Jo, et godt øre til kroppen har vært en stor del av min heling :) Var ganske syk før jeg la om kostholdet!

Da er det ut og kjøpe bær, altså! (Og hjem til fjellet og tigge molte :sikle:)

lillemy39 sa for siden:

Hei, lurer på noe ang molter. Ser på næringsinnhold.no at molter inneholder 4,4 g karbo og 6 g kostfiber....trekker man fra kostfiber der også, eller er det allerede gjort? Uansett så blir det moltekrem til jul....er i ketose:)

Kostfiber er alltid trukket fra på norske matvarer og i norske matvaretabeller. Du kan mer enn gjerne spise molte om du følger Lindberg :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.