Er andre uka mi og er litt grønn på området.
Hva skjer egentlig med det fettet vi spiser?
Vi skal jo forbrenne det også, kan vi spise for mye fett slik at "vinninga går opp i spinninga"?
Er det lurt å redusere KH-innholdet til et minimum?
Jeg tror det ville være lurt av deg å lese om de forskjellige filosofiene; Atkins, Fedon, Skaldeman osv osv. Der står alt du lurer på om slikt ;) Du finner mer info om dem her på forumet.
Du kan spise ganske mye egentlig:p, men etterhvert orker man ikke så mye liksom. :) Synes det til tider kan bli litt vel mye fett, så jeg har litt problemer med å få i meg det hver dag. hehe luksusproblem faktisk:o
Det er klart det går an å spise for mye fett - men det er veldig vanskelig siden fettet gir de riktige signalene til "metthetssenteret" i hjernen. Blander du fett med karber er det veldig lett å spise for mye. Man klarer f.eks. alltid å spise mer is med sukker enn is uten sukker.
Det fettet du spiser for mye kommer ut igjen - den vanlige veien. Det som skjer med maten i kroppen vår er litt komplisert, men at fettet vi spiser durer rett avgårde til lår og hofter stemmer faktisk ikke. :D (det har nemlig jeg trodd...:o)
Hvis du spiser en mega-dose med fett (tenk 3 dl kremfløte på under tyve minutter), kan du oppleve "fat overload." Noensinne spist for mye på julaften? Omtrent dobbelt så ille. Det er ikke koselig.
Du skal ha ca 1g protein pr kg kroppsvekt om du er normalt aktiv, 1,5g eller noe mer om du er svært aktiv/trener mye!
Du skal ha mye fett, men husk at fett inneholder mer enn dobbelt så mye kalorier som karber og proteiner, 9 vs 4. Det kan faktisk bli for mye fett, selv om det skal mye til!:p
Dette er noe jeg også lurer fælt på, jeg begynte med lchf for litt over en uke siden og det går i MYE fett. Setter opp en liten oversikt over hva jeg har spist idag å håper noen av dere kan svare på om dette er for mye fett, jeg lander på rundt 30 kh dagen, eller har gjort det sålangt.
Frokost-
litt tyrkisk yoghurt med litt hjemmelagd musli og 4-5 bringebær
Lunch-
en pakke babybell ost (jeg VET! burde kanskje ikke spist hele pakken men klarte ikke dy meg, de andre dagene har jeg fint klart meg uten lunch men har hatt en større og fetere frokost)
Middag-
en hjemmelagd hamburger toppet med ost, bacon og et speilegg med en tomat,agurk&løk i salatdressing av olje og krydder
Kvelds-
1 dl kremfløte blandet med 2 ss sukrin og 3 ss cc toppet med litt hjemmelagd musli og MASSE kanel
Jeg har lest en del om lchf og vet man skal ha i seg mye fett osv men jeg sitter fortsatt igjen med følelsen av at det blir for mye av det gode, hjelp?!
Hvis det har noe å si er jeg en jente på 22 år med en normal vekt og høyde, altså 1.74 og veier 64 kilo. Har kun begynt med dette kostholdet pga mye magevondt.
:eek: hva? det har ingen fortalt meg!:p jeg spiser gjennomsnittlig 150 g proteiner hver dag jeg, dvs nesten dobbelt så mye som jeg veier... kanskje det er grunnen til at jeg ikke går ned i vekt:rolleyes::o
Jeg? Prøver å holde meg så nære 75/20/5 og 2500 kcal. vil gjerne trappe ned i kcal men da må jeg gå sulten, og det takler jeg/vil jeg ikke.;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.