En diger frokost med både karbohydrater, proteiner og fett kan gjøre det lettere å holde vekta etter en slankekur, mener søramerikanske forskere.
Sannelig ikke lett å vite hva som er best. Selv er jeg ganske skeptisk, for det var da måte på snau diett, og veldig begrenset utvalg av testpersoner. Litt sånn bob-bob?
Sitat fra artikkelen:
Dagsrasjonen inneholdt 1085 kalorier, og tillot bare 17 gram karbohydrater, for eksempel fra brød, frukt, frokostblanding eller melk.
....
Det kan ikke ha vært rare mengden med mat de fikk i seg hvis de skulle få karbene fra disse kildene...
Forsøket pågikk i åtte måneder. I de fire første fokuserte deltagerne på å gå ned i vekt, mens de fire siste gikk med på å hindre kiloene å legge seg på igjen.
Da halvparten av tida var gått, hadde damene på lavkarbodietten gjennomsnittlig gått nesten 13 kilo, mens jentene på storfrokostkuren hadde tatt av nesten 11 kilo. Gruppene hadde altså klart seg omtrent like bra. Men etter enda fire måneder, var forskjellene betydelige.
Kvinnene på den karbohydratfattige dietten hadde gjennomsnittlig lagt på seg over åtte kilo igjen, mens damene som startet dagen med en stor frokost hadde fortsatt å gå ned i vekt, og faktisk blitt over sju kilo lettere.
Det var da et merkelig resultat og stemmer jo ikke noe særlig godt med det man kan lese her inne (tenker da på lavkarbo/ketolyse).
Men nå får jeg se da, jeg har jo vært på ketolyse i litt over 4 mnd, så da skal vekta mi begynne å gå opp igjen ganske snart??
Lurer på hva de som gikk på denne såkalte lavkarbodietten gjorde etter de første fire månedene, det høres jo ikke ut som om de fortsatte på kuren... (Og det skjønner jeg godt, hvor lenge kan du egentlig klare å gå på bare litt over 1000 kcal om dagen??)
Jeg lurer litt på hvordan man kan kalle et måltid med ca 600kcal for et kjempemåltid... Forrett, tenker jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.