som har komt ofte siden jeg begynnte på ketolyse.....
vet ikke om det kan ha en sammenheng eller om det er tilfeldig.. men har hatt endel vondt der som jeg pleier få kramper når jeg får gallesteinsanfall.. som jeg har fått 2 ganger i året ca før.. nå er det lenge siden sist. virker som de virkelige anfallene med kramper og oppkast osv er vekke, men de siste ukene har jeg hatt endel periodevis vondt samme plass, samme type vondt, bare konstant og ikke i krampetak sånn som tidligere..
hadde veldig vondt i går, slik at jeg måtte ta medisin, og legge meg.. våknet i dag og var bra men nå kjenner jeg det igjen.. fillen altså.. er usikker på om jeg skal bryte ketosen for å se om det kommer seg, men da kommer vel alle kiloene på igjen, nå som jeg var så godt igang og går ned igjen..
åårh, men det er så vondt og ekkelt..
i går før det skjedde sspiste jeg kyllingfilet med litt bearnaisesaus, og salat... dvs ikke noe mye fett... men jeg spiste heistad gele+fløte, dvs mousse.. og litt av en atkinsbar...+ pepsi max.. tror dere det kan ha noe å si med søtningstoffene?er jo rart i såfall syns jeg.. huff
jeg reagerte iallefall på all mat med svin i seg. men tilslutt så reagerte jeg på ALT og fikk og et såpass alvorlig anfall at hele høyre siden på øvste del av magen svulma opp, ble akutt operert og siden har det vært bra :)
prøv å luke ut noe bestemt mat og se om det kan hjelpe.
Dette er hva Lars Erik Listfeldt sier:
Jag ær inte lækare men har fått det førklarat før mig så hær: Gallstenar kan uppkomma genom att gallan inte får något fett att arbeta med. Den "rostar" då igen. Nær man børjar æta fett måste gallstenarna i gallan pytsas ut och det kan ge upphov till svår smærta. Ær det så att du ætit fettsnålt tidigare kan det vara orsaken att du må ta bort din gallblære? Finns det chans att du kan mjukstarta med fett før att væcka gallblæren igen så att den fungerar som den ska?
Selv fikk jeg gallestein etter GRs fettfattige diett og endte med å måtte fjerne galleblæren.
Kan tenke meg at du har noen steiner i galleblæren som må ut, men at du med fettrik diett ikke vil danne flere ettersom galleblæren din er aktiv ofte.
Kan du ikke be om en ultralydus for å se hvordan det står til inni der?
Håper du slipper mange anfall! Er jo så ille vondt!:eek:
jeg har vært på mange ultralyder og div greier, men de finner aldri noe galt.. jeg må nok inn på undersøkelse MENS jeg har anfaller, men de tar seg opp så fort og blir så vonde så fort at jeg orker ikke vente på barnevakt/sjåfør+reise inn på legevakten og vente før jeg bare tar medisinen slik at det går vekk..
det er ingen som VET at det er gallestein, det virker bare litt sånn.. men er verre når jeg ikke har anfall, men det bare ligger å murrer litt, vondt nok til å bli dårlig men ikke vondt nok til legevakten liksom..
får se om det gir seg eller om det vedvarer.. skal til legen om 2 uker, kan nevne det da..
men, nå har jeg lest og lest og lest om gallestein..
og det gjentar seg jo, man bør unngå fet mat..... gjør jeg noe dumt nå da?
er kjempesulten her jeg sitter... og har nettopp hatt en omgang med magevondt som har gitt seg.. det komme rog går litt, ikke så ille som anfalla har vært før, men nok til at jeg må legge meg ned og konsentrere meg..'
egentlig så sier fornuften min meg at jeg bør prøve å kutte ketosen, og spise noe brød eller noe, for å bli mett men ikke spise fett... orker ikke taaanken på grønnsaker, er småkvalm...
men samtidig så er det ikke sikkert det hjelper, og da vet jeg ikke om det er verdt et forsøk. og jeg vet at da blir det snop og godis i kveld, da jeg allikevel er utav ketose liksom... sukk.. jeg HATer dette.. venter middagsbesøk også snart...
Be legen din om å ta leverprøver!
Jeg gikk med litt forhøyede leverprøver i et par år uten at legen helt visste hvorfor. Da det viste seg at jeg hadde gallestein, skjønte han dette med leverprøvene. Det tok faktisk noen år etter at jeg fjernet galleblæren før de ble normale igjen.
Kan du ikke be legen din sende inn en henvisning til å få fjernet denne plagsomme galleblæren, da? Det tar som regel laaang tid før du får satt opp tid, uansett. Så du rekker å ombestemme deg/ finne ut av det før du kommer så langt!
Har du sjekket stoffskiftet ditt? En venninne av meg slet meg liknende smerter og var sikker på at det var gallestein uten at det kunne påvises. Etter at hun ble medisinert for lavt stoffskifte har hun ikke hatt en episode!:)
Hva hadde du i salaten forresten? Jeg vet at jeg ikke tålte mye rå grønnsaker før jeg fikk anfall, og selv uten galleblære er det tungt fordøyelig for meg, verre enn fett og annen tung mat, faktisk.
Hvis du leser det jeg skrev under "transfett......" tråden, så gjorde de forskning på aper. De apene som fikk kolestrol i tillegg til korn og kokosolje... fikk gallestein.
Jeg ville ha kuttet ut animalsk fett, melk, ost og egg osv .. og gått over til feit fisk, steke kyllingfileen i vegetabilsk olje eller melange.. mer grønnsaker. Ta tran et par ganger om dagen for å erstatte dyrefettet.
Se om det hjelper. Det er klart at siden anfallene ble værre når du begynte på ketyolyser er det nok fettet som har skylda. :ja:
hmm, akkurat nå orker jeg ikke leve på fisk og grønnsaker.. da klarer jeg ikke dette her.. vertfall ikke nå som jeg er småkvalm..
uff.... dritt altså.. får gå til legen i morgen og få tips..
Kan jo spise kjøtt - men ikke med fett i. Kyllingfilet, kylling lår osv u/skinn. Svinekjøtt uten fettranda.. Biff av okse, indrefilet, ytrefilet, karbonadedeig..osv.. :ja: Da blir du sikkert mye bedre.
Hvis du er småkvalm hjelper det lite å fylle på med egg og bacon. Rene gifta hvis man har gallestein. :nei:
joda.. jeg ser dere prøver å¨gi tips.. er bare litt sur og lei, og gruer meg til å spise , er redd for å få vondt igjen.. så beklager at jeg er litt negativ. hehe
vi skal ha taco nå snart, skal spise karbonadedeig og masse salat.. så får vi se...
er i tillegg liksom litt lei denne kuren akkurat for øyeblikket(grodd fast i samme oppskrifter og kjedelige maten) så dette var liksom bare .. blæh.. derfor ikke motivert til å ta vekk de tingene som faktsik gjør at jeg klarer å gjennomføre kuren akkurat nå... ost og bacon og rømmesauser osv:)
:lol: skjønner... men det er akkurat de tingene som mest sannsynlig gjør deg dårlig ;)
Har kuttet ut alt selv omtrent. Egg, bacon, svinekjøtt (har gikt og forhøyet kolestrol). Så nå går det i GG-klibrød (les: sponplater) - kalkun og kyllingpåleegg, vitago gul ost, vitago kyllingpostei og vitago lett smør. Taco har vi en del av :ja: kutter seff ut skjellene da. Kjøttkaker av karbonadedeig er jo godt. Skal ha det i dag.
Har kjøleskapet fullt av Gilde wienerpølser...de hadde det på tilbud. Det kan jeg ikke spise :( men de andre kan jo...hehe.. Vitago pølser har jeg da. Men har ikke smakt de enda.
Jeg fikk galleproblemer av å spise for mye fett! Var til ultralyd og fikk det konstatert, men legen ville ikke fjerne noe før jeg fikk problemer hele tiden...?
Eneste som har hjulpet meg har vært å gå ned i vekt. Rett og slett... Nå har jeg kommet meg ned over 15 kg siste året og har kun hatt ett anfall i år. Merker lite eller ingenting til "murringen" som jeg konstant hadde etter å ha spist feit mat.
Jeg vet om andre som f.eks. ikke kan spise løk eller epler før de får galleanfall. Det er så ulikt at en rett og slett må finne de matvarer som en tåler.
Mitt verste anfall hadde jeg etter en kveld med digg og is hos en venninne. Trodde jeg skulle dø... :)
Ketolyse funker altså greit for meg nå når jeg allerede har gått ned en del...
Ja det er for jævlig med denne ventinga! Svigerinna mi er normalvektig...kanskje 5 kg for mye, ikke mer liksom. Men er plaget av STORE anfall av gallestein..synes hun sa hun hadde rundt 5o små steiner..:eek: Nå har hun stått på venteliste i TO ÅR :confused: Så man får ikke operasjon før man står krumbøyd i dager....det koster samfunne litt i sykemeldinger ja. !
Dersom hun får legen sin til å sykemelde henne, kommer hun inn under "Raskere tilbake" garantien og skal få time til operasjon innen 3 måneder.
En venninne av meg gjorde det, og ble operert svært fort etter å ha ventet aldri så lenge!
Nå er det jeg som sitter her med vondt under høyre ribbein. :( Har spist kjempemasse fett denne uken, så galleblæra jobber kanskje på spreng for å få ut gammel "dritt"?
Håper det går fort over altså, for dette her er mildt sagt ubehagelig.
Jeg forsto det som at siden jeg spist veldig mye "dritt" tidligere, så kan det ha dannet seg steiner i løpet av årene. Nå som jeg spiser veldig mye fett er dette med på å få disse steinene ut?
Nå merker jeg heldigvis bare et svakt ubehag, ikke en konstant verking som i går.
Jeg har hatt mye halsbrann de siste dagene også, kan det ha noe med saken å gjøre?
Jeg fikk problemer med gallestein etter 4 måneder på GR- kosthold!
Gikk fra et fettrikt kosthold til ca 0 fett. Legen forklaring var at jeg tidligere hadde skyldt gjennom blæra titt og ofte, mens på GR var den mindre aktiv, steinene fikk vokst seg store og ........
Fjernet til slutt hele greia etter 12 anfall på 10 dager. I etterkant sliter jeg mer med å tåle mye grønnsaker (særlig rå). Fett er ikke noe problem, egentlig. Hender jeg får litt mageknip og fettdiare, men det er sjelden.
Be legen din om ultralyd. Da får du i det minste konstantert om det er gallestein det er snakk om!
Skal se om jeg får vondt flere ganger, så får jeg heller evt ta det med legen da. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.