4 pers [size=4][/size] 600 g karbonadedeig 1/2 dl kremfløte 1 egg salt og pepper 1 hvitløksfedd 1/2 potte basilikum 5 soltørkede tomater i olivenolje 50 g pinjekjerner 1 liten squash 1 gul paprika olivenolje 1 ts tørket basilikum [size=4][/size] Fetakrem: 200 g fetaost 1 beger creme fraiche 1/2 potte basilikum 4 soltørkede tomater i olje salt og pepper [size=4][/size] Sett stekeovnen på 200 g Bland karbonadedeig, fløte, egg, salt og pepper i en bolle. Hakk hvitløk, basilikum, og soltørkede tomater fint og blad det i farsen. Bland i pinjekjernene. Form farsen til karbonader og legg dem på et bakebrett. Skjær squash, paprika og rødløk i skiver og legg dem på et annet stekebrett. Hell litt olivenolje over grønnsakene og dryss på salt, pepper og tørket basilikum. Sett begge brettene i ovnen ca 20 minutter. Bytt plass på brettene etter halvgått tid. Smuldre fetaosten og bland den med creme fraiche i en skål. Hakk basilikum og soltørkede tomater fint og bland det med fetakremen. Smak til med salt og pepper. [size=4][/size] Server karbonadene med ovnsbakte grønnsaker og en klatt fetakre. [size=4][/size] Håper det smaker!
Laget de nå, skal snart sette det i ovnen, det lukter helt himmelsk.
Og den fetakremen har jeg tyvsmakt på.....mmmmmmmmm!!!!:)
Den må jo kunne brukes til mye rart egentlig.
Dette ble hit hos alle her, både meg, mann og 8-åringen.
(minsten var den som spiste mest faktisk).
Jeg synes jo også fetakremen var god......til å begynne med, men det ble for mye for meg etterhvert.
Et lite tips til andre her inne,
lager dere kremen, så kan dere fint halvere oppskriften i forhold til kjøttmengden, det blir MYE krem. Jeg lagde av 800 g karbonadedeig og brukte vel 3-4 ss krem til min posjon. Jeg spiste 4 kaker.
MEN NYDELIG MIDDAG!
(hva er karboinnhold i pinjekjerner egentlig, fant det ingen sted)
Pinjekjernene ble bare i veien for meg.
Men å ha soltørkede tomat, hvitløk og basilikum i kjøttkaker er noe jeg ABSOLUTT skal ta med meg videre :ja:
Fetakremen var også god, men oppskriften var litt stor i forhold til hva som ble spist.
Fetakrem! Det høres jo bare helt fantastisk ut! :) Har ikke noe kjøkken å lage avansert mat på, men skal se om jeg får mixa noe fetakrem og spise det sammen med noe annet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.