< Tilbake til oversikten

Lavkarbo Smuldrepai (Raspberry Almond Crumb cake)

Nille sa for siden:

RASPBERRY ALMOND CRUMB CAKE eller SMULDREPAI

1 kopp (2,5 dl) malte mandler
1/3 kopp Splenda eller Natreen
1/8 ts salt (den sleit jeg med gitt !! :o )
1/4 kopp meierismør kuttet i små stykker
1 ts bakepulver
1/3 kopp seter rømme
2 ss kremfløte
1 ts vanilje ekstrakt
1/2 ts mandel ekstrakt (brukte essens samme mengde)
1 stort egg

85 gram Philadelphia kremost
2 ss Splenda eller Natreen
1 eggehvite fra et stort egg
1/2 - 1 kopp frosne bringebær (eller 1/2 kopp friske)
2 ss skivede mandler

Forvarm ovn til 175 grader. Bland malte mandler, 1/3 kopp Splenda/Natreen og salt i en bolle. Smuldre inn smøret med mikser eller kniver.
NB !! IKKE SÅ MYE AT DET BLIR DEIG, DET SKAL SMULDRE !!!
Ta av 1/2 kopp med smuldremasse. Resten av smuldremassen blandes med bakepulver, rømme, krem, ekstrakter og egg. Kjør mixer på middels fart til det er blandet. Hell røren over i 20 cm form (NB !! Viktig at den ikke er større - da blir det flatt !!)
Bland kremost, 2 ss søtstoff, og eggehvite. Kjør på middels fart til det er blandet. Spre jevnt utover røren i formen. Spre bringebærene utover. Bland den 1/2 koppen med smuldremasse og de skivede mandlene (bruk gaffel) og fordel over bringebærene.

Stek midt i ovn på 175 grader i 30 min. eller til kaken kan trykkes ned på midten men "spretter" opp igjen. Avkjøl på rist.

Det blir 8 stykker, pr stykke:

Total: 279 Fat:26 236 86% Sat:1 7 2% Poly:2 16 6% Mono:5 41 15%Carbs:5 12 4% Fiber:2 0 0%Protein:6 26 9%Alcohol:0 2 1%

Feit & god. 3 netto karber pr stykke.

Kommentar: Lagde den i for stor form først. Den ble flat, ca 1 1/2 cm høy. Pisket også digen for mye så den ble for rennende. Pisket oste/eggehvitremassen* for lite så den ble enda mer rennende. *Denne kunne godt utelates. Skal prøve det neste gang.

paprika sa for siden:

Denne kaka var utrolig god! Populær både hos oss lavkarbo - folk og gjester. Vi fikk ikke tak i bringebær, så det endte med at vi brukte 100 gram lett bringebærsyltetøy i stedet for. Knallgodt! Vi bakte den med Canderel, og det har en liten bismak. Den forsvant heldigvis nesten helt i kaken. Jeg har lyst til å prøve med Splenda for å se om jeg slipper ettersmaken da. Denne kaken anbefales på det varmeste! Tusen takk for oppskriften:)

Hege_ sa for siden:

Har ikke hørt som Splenda før. Åssen ser den boksen ut? Hvilke butikker kan jeg få tak i det?

bikini sa for siden:

Det er mange oppskrifter med malte mandler...er det da mandler med eller uten skall?

nøtta sa for siden:

jeg maler mandler MED skal synes det blir best, men du kan helt sikker ta bort skallet om du synes det blir penere.

luringen sa for siden:

med skall går helt fint...noens om har prøvd ut stevia??

Nille sa for siden:

:ja: jeg maler også mandler med skall

Nille sa for siden:

Har du lest oppskriften Nøtta ?? :p

:rolleyes:

nøtta sa for siden:

oj så ikke hadde du hadde svart, jeg sletta innlegget etter 5 sek , så svaret :o, hehe jaja ....

men altså denne kaken er en av de beste lavkarbokakene jeg har bakt :sikle: jeg fikk litt lite deig til lokk så strødde litt havregryn over med noen smør klatter og selvfølgelig kanel !

Iset sa for siden:

NÅ fås Splenda kjøpt i Norge, så jeg tror jeg skal få laget denne kaken snart. :sikle:

nøtta sa for siden:

den er digg digg digg !!!!

Siljevanilje sa for siden:

fysj da dere. snakke sånn om gode kaker. da for jo jeg også lyst til å lage. hmmm.. det er jo snart ferie. hvorfor ikke. men ikke idag ( finn.no stemme)

;) :klem:

Ludviginne sa for siden:

Jeg lagde denne i helga. Ble jordbær oppå. (ca 100 g frosne, delte de opp og hadde utover) Så hadde jeg en pose med Heistad jordbærgele over. Ble litt mye med en hel pakke, tok av en del. Ble knall. Serverte på bursdag i dag, og alle spiste av den!

Cornelia sa for siden:

Lurer på hvordan denne er med rabarbra isteden jeg :)
Noen som har prøvd?
Har masse rabarbra i hagen!

Skal nok få prøvd dette en dag snart, høres veldig godt ut :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.