Extra har kommet med en sukkerfri drops som har sjokolade fyll!
Den er utrolig god, men inneholder selvfølgelig søtstoffer. Jeg klarer aldri bestemme meg for om jeg skal kutte det helt ut eller ei, for av og til så er det bare så UTROLIG godt med noe som minner om godteri... ;)
Tenkte jeg kunne skrive ned innholdsfortegnelsen, så kan dere kommentere hvis dere vil.
Extra Delight, Mint & Chocolate.
Innhold:
Søtningsmiddel (isomalt, acesulfam K, sukralose) Sukkerfri sjokolade 20% (kakaomasse, søtningsmiddel maltitol, kakaosmør, soyalecitin, vaniljearoma) aromaer, sitronsyre, farge E133.
Jeg lurte også litt på Extra Delight, og tok et søk på isomalt som jeg var usikker på. Da fikk jeg opp dette svaret:
Isomalt brytes i kroppen ned til druesukker, sorbitol og mannitol.
Druesukker og sorbitol høres ikke helt bra ut, så så lenge jeg ikke vet fordelingen av de forskjellige søtstoffene i dropsene kommer jeg nok til å holde meg unna.
Ja, ikke sant?
Og nå ser jeg til min store sorg at isomalt finnes i Meller også. Jeg som var så glad forrige helg da jeg oppdaget at 7-Eleven i mitt nye nabolag hadde dem. De er jo så gode. Men nå skjønner jeg bedre hvorfor jeg ble kvalm etter å ha spist (litt for mange) :o
Skulle ønske noen kunne dementere disse stygge påstandene om isomalt :)
Akk, da var det slutt på den gleden... :(
Er så mange av disse søtningstoffene med hver sin uheldige bivirkning.
Burde vel helst unngå det, men det e´kke lett! :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.