< Tilbake til oversikten

Sveitsersuffle

Lille-Lulle sa for siden:

Tenkte jeg skulle lage noe snaskens til "Skal vi danse" i morgen og har peilet meg inn på en oppskrift på ostesuffle som jeg har laget mangen gang før. Denne er deilig med litt god salat til :)

Tipper denne suffleen med noen små justeringer kan bli fin ketolysemat, men jeg trenger litt hjelp til "oversettelse" (er enda veldig fersk på dette med lavkarbokost)

Oppskriften er som følger:

Sveitsersuffle

3 ss smør
3 ss hvetemel
melk
1 ts salt
5 egg
300 gr sveitserost

Smelt smøret i melet (evt erstatningen for melet). Spe med melk og la det koke til sausen er tykk. Skill eggene og rør eggeplommer og revet ost i sausen. Tilsett salt. Rør til slutt forsiktig i stivpiskede eggehviter. Hell blandingen i smurt suffleform og stek den i ovnen til suffleen er hevet og stiv. 175 grader i ca 60 min.
(Kilde: Ostegleder, Ruth Magnussen Kielland)

Spørsmålet er: Hva kan/bør jeg erstatte hvetemelet med?

Kitt sa for siden:

Jeg laget grønnsakssuffle og brukte litt JBKM og litt ekstra ost i stede for mel.
Min første suffle noen gang og den ble bare så fin!:stortsmil

Ok. Men bruker man lik mengde JBKM som erstatning for hvetemelet?
Altså i denne oppskriften 3ss JBKM?

Og vil suffleen heve seg like mye med JBKM?

nattfrue sa for siden:

Du trenger ikke på langt nær så mye jbkm som mel - jbkm er veldig effektivt :) Det er eggene som får suffleen til å heve seg, så antakelig vil den heve seg mer med jbkm (mindre som tynger ned blandingen).

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å ikke bruke fortykningsmiddel i det hele tatt - bytt ut melken med fløte, så tykner det uten "hjelp".

Takk, takk Nattfrue!

Da gjenstår det å føle seg litt frem på sausens konsistens etterhvert som jeg putter oppi ingrediensene :)

Det stemte! Suffleen som jeg lagde i går med JBKM er den høyeste suffleen jeg noengang har laget. Riktig luftig og fin ble den :)

nattfrue sa for siden:

Så bra! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.