Tenkte jeg skulle lage noe snaskens til "Skal vi danse" i morgen og har peilet meg inn på en oppskrift på ostesuffle som jeg har laget mangen gang før. Denne er deilig med litt god salat til :)
Tipper denne suffleen med noen små justeringer kan bli fin ketolysemat, men jeg trenger litt hjelp til "oversettelse" (er enda veldig fersk på dette med lavkarbokost)
Oppskriften er som følger:
Sveitsersuffle
3 ss smør 3 ss hvetemel melk 1 ts salt 5 egg 300 gr sveitserost
Smelt smøret i melet (evt erstatningen for melet). Spe med melk og la det koke til sausen er tykk. Skill eggene og rør eggeplommer og revet ost i sausen. Tilsett salt. Rør til slutt forsiktig i stivpiskede eggehviter. Hell blandingen i smurt suffleform og stek den i ovnen til suffleen er hevet og stiv. 175 grader i ca 60 min.
(Kilde: Ostegleder, Ruth Magnussen Kielland)
Spørsmålet er: Hva kan/bør jeg erstatte hvetemelet med?
Du trenger ikke på langt nær så mye jbkm som mel - jbkm er veldig effektivt :) Det er eggene som får suffleen til å heve seg, så antakelig vil den heve seg mer med jbkm (mindre som tynger ned blandingen).
Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å ikke bruke fortykningsmiddel i det hele tatt - bytt ut melken med fløte, så tykner det uten "hjelp".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.