Impulsiw sa for siden:
Intervju med damen som fikk endringer i nervetrådene i hjernen...
Impulsiw sa for siden:
Intervju med damen som fikk endringer i nervetrådene i hjernen...
Iset sa for siden:
Hæ? :skjelve:
Impulsiw sa for siden:
Neste mandag har de mer om aspartam og dets skadevirkninger...må huske det! :D
Impulsiw sa for siden:
Du kan sikkert laste programmet ned på nrk1.. det var blandt annet intervju med en forsker. :ja: Glad jeg har gått over til bon aqua.. :rolleyes:
Huldr sa for siden:
Ja, hun fikk hvite flekker på nervetrådene. Hun ble bl a blind på et øye. De trodde hun kunne ha MS. Men alt gikk tilbake da hun sluttet med aspartam!Det første programmet det ble tatt opp i var Puls mandagen som var. Programmet i dag var Schrødingers katt, og så kommer det mer i Puls på mandag :) (hvis du vil se på Nett-TV)
Iset sa for siden:
:sjokkskadet:
Mamma har MS og drikker UHORVELIGE mengder lettbrus hver eneste dag, det har hun gjort i mange år. Det er faktisk snakk om 3-4 liter daglig, hun drikker ikke noe annet. Dåne!
Huldr sa for siden:
Oi!Photobscura sa for siden:
Dere kan se det hele her: www1.nrk.no/nett-tv/klipp/407424
Iset: Veldig skummelt! Mulig moren din kan ha effekt av å kutte ned/ut lettbrusen :o
norwegiana sa for siden:
OI! Dette var en tråd av stor interesse. Dumt jeg ikke så programet på tv.
Jeg har brukt aspartam daglig i flere år og jeg føler meg som en 90 åring, har ikke krefter, full i angst og helt "ute av megselv". I tillegg har jeg masse autoimmune sykdommer. Lista er lang og jeg har lenge lurt på om det er en kobbling i tillegg som jeg merker jeg er bedre når jeg kutter, men sliter alikevell med å slutte. Vannedannende tror jeg pokker meg det er!
norwegiana sa for siden:
OMG!!!! Ser det nå og det med å ikke huske, rote med ordene, sanseintrykkene og ALT stemmer 100%. Skummelt!!!
martefie sa for siden:
Det der høres ut som min kollega som har vært sykmeldt siden mai pga sliten/utbrent/lavt stoffsikfte/ andre ting i samme gata.
Aspartam er kjempeskummelt, etter hva jeg har lest. Jeg får utslett om jeg får i meg for mye. Barnet mitt får det overhodet ikke. Heller sukker, altså.
Iset sa for siden:
Jeg har faktisk nevnt det flere ganger, men det nytter ikke. Hun røyker også 60 om dagen minst og har KOLS, så ... :rolleyes:
Georgine sa for siden:
Aspartam er ikke lov her i huset etter at jeg leste en artikkel om at det er innrapportert over 90 forskjellige bivirkninger på det.
Det er skremmende at dette er lov å putte i mat og drikke i det hele tatt! Det samme gjelder smaksforsterkere (E620-E640).
Iset sa for siden:
Seriøst, jeg har tatt mitt (nesten) siste glass med lettbrus nå! Jeg drikker altfor mye lettbrus, men nå er det fader meg slutt! Jeg har for mange symptomer på dette drittet til at jeg tør å drikke det mer. Enda verre; min snart-femåring drikker det jo til tider også, nå er det HELT slutt for hennes del! Vekk med driten!
Det er ekstremt vanedannende, men det tar bare noen dager å bli kvitt suget.
norwegiana sa for siden:
Kutte ut en stund og se om vi blir bedre?
Jeg skal ihvertfall prøve så godt jeg kan!
Er sukralose bedre?
NOE må jeg ha ellers sprekker jeg...har ikke gått på lavkarbo lenge nok til å ha den styrken jeg hadde når jeg levde lavkarbo et år. Men dit skal jeg!
Kula sa for siden:
Men Den norske lægeforening har slått fast at aspartam er trygt å bruke. De burde jo vite hva de snakker om???
www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=18285
pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2006%7C1590.pdf
Impulsiw sa for siden:
Ikke alle leger mener det er trygd å bruke. Min lege mener man ikke skal bruke det faktisk ;)
Photobscura sa for siden:
DET er ikke et argument, altså! Sorry. Den samme foreninga foreslår også at vi propper oss med brød, pasta og frukt. Så det... :o
Har ikke hørt at det har vært så mange helsemessige reaksjoner på splenda, men jeg vet at det går tilbake i naturen, fordi det ikke fordøyes i kroppen, det vil si at det heller ikke forsvinner når vannet resirkuleres, og går ut i sjøer -til fisker etc...
Du kan jo alltids drikker Fun Light. Er ikke den søtet med sucralose? Jeg drikker ikke noe av det, så jeg aner ikke. Cola light var jo inntil litt siden søtet med det, men gikk nå over til Aspartem igjen :rolleyes:
Kanskje det finnes noen andre brustyper som bruker det? Æsj, jeg vet ikke, altså :o
Kjøp en sånn soda maker fra åttitallet og lag brusen selv, da vel :D
Kula sa for siden:
Neida, jeg bare tulla! Det var et lite sleivspark til en annen diskusjon hvor legeforeningen ble brukt som sannhetsvitne angående deres syn på kolesterol/animalsk fett. Man kan jo velge fritt fra øverste hylle hvem man vil referere til...
:lol: Sorry! Har ikke sarkasmefilteret på i dag!
Men jeg skjønner jo at folk vil stole på dem! :o
Impulsiw sa for siden:
Ja det er jo nettopp det som er problemet i dag. At man kan velge "fritt" hvilken kilde man vil referere til eller høre på. Man finner alltid "pros and cons".
Tror ikke at man tar skade av å kutte ut bacon og koteletter for å si det sånn. Har ikke noe savn etter animalsk fett i det hele tatt. At noen velger å spise dette i store mengder er jo den enkeltes valg. Jeg tror ikke det er sunt for min kropp pga overvekt, dia2 og kolestrol på vei opp. Tror ikke jeg forværrer min situasjon ved å kutte det ut. Ei heller blir jeg syk av å kutte ut aspartam ;)
Paradis-Oscar sa for siden:
Haha, bra Kula! :p
Paradis-Oscar sa for siden:
Bare for å blande inn noe som ikke støttes av forskning overhodet... det kan jo tenkes at vi ikke er like alle sammen, altså at vi har forskjellige genetiske forutsetninger for hva slags mat vi tåler eller utnytter best - à la blodtypedietten f.eks.?
At din familie er typiske A - personer, som ikke passer altfor godt til masse fet, animalsk kost?
Jeg selv (blodtype A) sliter med å dytte i meg for mye kjøtt/fisk, det er det siste som ligger igjen på tallerkenen, mens jeg gråter bitre tårer dersom jeg ikke får spise de grønnsakene eller fruktene jeg vil (Atkins var m.a.o. ikke altfor ideelt for meg :p), min samboer er motsatt...han spiser dette først (blodtype 0), og hans mor er likedan, blodtype 0 hun og.
Nå vil jo mange si at dette er søkt, og forskningen støtter jo ikke blodtypedietten særlig bra.
Men jeg kan ikke hjelpe for å legge merke til at vi alle er forskjellige i hva vi liker, tåler og foretrekker av mat, og tenker at vi kanskje ikke alle er bygd over samme lest?
Ang. det du sier med animalsk fett Impulsiw, så sliter man jo da med å forklare hvorfor folk i natursamfunn lever på fett kjøtt og fisk i monnevis, uten å ha noen av disse helsplagene du nevner (kolestrol, hjerteinfarkt, høyt blodtrykk)?
Impulsiw sa for siden:
Den siste setningen din taler for at man er genetisk disponert for å takle forskjellige matvaner. Eskimoer spiser jo rent fett og får ikke de sykdommene vi får. Men så finnes det vel ikke sukker og hvitt mel i kosten deres heller?
Så et program for litt siden fra japan. Der ble folk gjerne 100 år. De levde på en lavkaloridiett på 1200 kcal i døgne. Mye grønnsakssuppe. Så besøkte de en by på Sicilia (tror ca skrives sånn :D) . Der ble også folk 100 år.. de spiste masse røtt kjøtt og drakk rødvin.
Så de leter jo etter det genetiske svaret da. Men det viser seg at så fort de slektene som blir gamle setter i gang å spise amerikansk mat - DA får de disse problemene vi diskuterer her - fedme, koletrol, høyt blodtrykk, dia2 osv.. Det virker som for mye av det "gode" gjør det "onde" :ja:
Det er jo en gang sånn at noen er genetisk disponert for kreft, altzheimer, hjerteinfarkt osv. Så da må man jo tilpasse kosten indivuduelt. Synes ikke blodtype dietten er en så gæærn teori akkurat.. folk er som du sier forskjellige. Nå har jeg blodtype O da. Men det er klart at jeg har jo ødelagt en del med å gå FEIT i mange år :( og pådra meg dia2. Hvis et av foreldrene dine har dia2 er det 40% sjans for at barna får det også. Min mor har det. Så har hun "early onset altzheimer", som er arvelig med 25% :nei: hun er bare 63 år nå og grønnsak. I tillegg har hun angina. Så døde faren min som 62 åring av leverkreft. Det startet med akutt leukemi som de ikke fikk kontroll på. Så tok de leverbiopsi og fant at han hadde leverkreft. Han døde 4 uker etter den biopsien. Han slanket seg 40 kg når han var tidlig i førtiårene. Han spiste magert og svømte 2 ganger i uka. Blodverdiene var veldig fine helt til dette skjedde. Han drakk alkohold hver dag og minst en halv liter lettbrus. S
Jeg tenker masse på den genetiske arven jeg bærer for å si det sånn. Dette er ingen god blanding.
Kula sa for siden:
Ikke hvis barna har et sunt kosthold!
Impulsiw sa for siden:
Den 40% er vel regnet ut fra et representativt utvalg regner jeg med. Ofte arver jo barna foreldrenes matvaner..
Kula sa for siden:
Poenget er at det ikke er skjebnebestemt at man skal få kreft, alzheimer, diabetes 2, overvekt osv.
Man må bare passe på å velge riktig informasjon fra øverste hylle...
Impulsiw sa for siden:
Ja du sier noe. Det var en lege som gikk ut og sa at vi faktisk ikke burde tenke så mye, at oftest var det uflaks som gjorde at vi ble syke. Fælt lite vi kunne gjøre for å unngå denne uflaksen.
På en måte var det godt å vite at man ikke fikk det ene og det andre pga at man spiste feil, på den annen side er det da lite vi faktisk kan gjøre for å bedre odsene. Han mente at samfunnet la for mye ansvar på den enkeltes skuldre.
Grete Waitz og Lance Armstrong fikk jo kreft. Michael J Fox fikk parkinson. Så den biten er nok kanskje genetisk betinget. Men hvem vet... får gjøre så godt man kan, og gjøre det beste ut av livet.
CARPE DIEM :D
Kula sa for siden:
Toppidrettsutøvere og Hollywood-stjerner er jo ikke kjent for å leve spesielt sunt da...
Når det er sagt tror jeg slett ikke man har noen garanti for å holde seg frisk uansett hvor sunt man lever, men jeg tror man forbedrer oddsene dramatisk.
Impulsiw sa for siden:
Innbiller meg det jeg også...at det er mulig å bedre oddsene.. :ja:
norwegiana sa for siden:
edit: cola light på glass og boks er sukralose, mens plastflasker er aspartam. Fun light er aspartam på høyeste plan.
Impulsiw sa for siden:
Boksene i sverige har aspartam :( er sååååå irritert på at de ikke kan bruke noe annet en aspartam. Jaja..har kjøpt firpack med bon aqua så jeg er sikret drikke i helgen :D
Impulsiw sa for siden:
jo....kanskje dette negative fokuset på aspartam gjør at brussalget svikter og de må komme med noe nytt? In the end er det jo forbrukerne som bestemmer :ja:
Ja til boikott av aspartamholdige drikker! :D
norwegiana sa for siden:
Signerer!
norwegiana sa for siden:
Du er ikke alene om å ha dårlige gener.
Mistet mange av kreft og både mamma og pappa er kreftoperert.
Har ihverfall sluttet å røyke..nå er det aspartamen som skal bekjempes!
Impulsiw sa for siden:
:ja: ... aspartam kutt! Jeg har drukket pmx i maaange år. Sluttet i sommer og da kjøpte jeg brettvis med ramløsa i sverige. Så nå er jeg avvendt faktisk :stortsmil
Må bare bestemme seg og kjøpe inn alternativer. For det er for tøft å gå rett på vann :lol:
norwegiana sa for siden:
Drikker bare vann jeg. Det jeg har problemer med er tyggi og drops...drakk litervis med pepsi max selv også. Ble skikkelig dårlig og det ødela hele synet mitt. Var som om noen trakk ned en rullegardin. Ble redd og kuttet det ut.
Impulsiw sa for siden:
Det var smart ja! Bedre med drops med sukker da el? Er det ikke maltitol i tyggis? Så langt jeg har forstått er ikke det skadelig.. bare mildt lakserende :D
norwegiana sa for siden:
IFA er søtet med maltitol og sukralose så kjøper det. Tyggi vet jeg ikke. Aspartam i de jeg finner.
Impulsiw sa for siden:
hmmm... extra også?
norwegiana sa for siden:
Ja, i tyggiene men ikke alle dropsene.
akutt sa for siden:
Skremmende dette ja. Samtidig fikk jeg bare bekreftet at de symptomene jeg har hatt ikke er tull.
Har vært plaga med ekstrem hodepine i perioder med mye aspartam, også konsentrasjonsproblemer, kvalme, snubler i orda, hodet er "tregt". Kutter jeg ut blir jeg helt fin.
For min del kutter jeg alle søtstoffer, ihvertfall til hverdags. Maltiol stagnerer vekta for meg. Har faktisk lest at hos noen tolker kroppen maltiol som sukker (karbs). Samtidig trigger søtstoffene søtbehovet mitt. Best å holde seg unna ;)
Huldr sa for siden:
A propos dette, så kan jeg nevne at jeg leste nylig at grunnen til at vi blir så avhengige av sukker er at det omdannes til et alkohol i kroppen. Hvis det er tilfelle kan jo ikke å erstatte sukker med maltitol være bra i det hele tatt :nei:Impulsiw sa for siden:
Glad jeg har klart å hoppe av pmx kjøret. Jo mer jeg hører jo mer lettet blir jeg. Spiser ikke sjokolade lenger heller. :D Det hender jeg tar meg en is....:_plystre:
Nå er det GG-klibrød som gjelder.. :stortsmil
norwegiana sa for siden:
Maltitol trodde jeg var det beste for oss...nå ble jeg skuffet.
Men innerst inne vet jeg jo det beste er å kutte alt.
Klarer det bare ikke som i morgen da jeg skal i 50 års dag.
Cam sa for siden:
Jeg ble ikke så redd! Vi må slutte å være så bekymra for alt mellom himmel og jord, og heller kutte det ut dersom vi merker problemer/symptomer knyttet til det! Skjønner godt at de som ikke føler seg bra blir redde, og det kan selvfølgelig da være lurt å prøve å kutte ut pepsi maxen... men sånn på generelt grunnlag? Synes det blir litt overilt! Det er bedre med noen glass PepsiMax om dagen, i stedet for sukret brus! Jeg tar det ganske med ro, alltid noen som roper opp om slike ting. Det jeg er mest bekymra for er i grunnen tennene, alle former for brus er jo skadelig for dem...
Mener ikke å være sur her, eller å ikke ta dere som er redde seriøst! Men de fleste av oss kan ta det ganske med ro, tror jeg:-)
Impulsiw sa for siden:
Søtsuget mitt er helt borte etter jeg sluttet med pmx :ja:
Cam: Så du mener vi skal provosere fram symptomer før vi tar det på alvor? Husk at dette er et stoff som regjerer sukkererstatningsmarkdet, og blir framstilt som et sunt alternativ, da det ikke finnes sunt noen plass.
Jeg synes det er viktig å opplyse om det, og det er ikke overilt når folk mister synet og får MS-symptomer! Virkelig ikke!
Impulsiw sa for siden:
Må si meg enig med photobscura her :ja: Best å slutte i tide tenker jeg da. Er STERKE kommersielle krefter som står bak aspartam.
Tror faktisk det er sunnere å ta seg et helt vanlig glass brus med sukker enn å tylle i seg light produkter.
Jeg er faktisk helt enig i det, tross alt, at sukker er bedre enn aspartam! Og det mener jeg!
Nå er jeg heldig, forsåvidt. Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har inntatt noe aspartamholdig. Liker ikke brus, tyggis eller pastiller. Noe jeg må si jeg er veldig glad for :o
Impulsiw sa for siden:
Har drukket flere tusen liter light brus i mitt liv :( men det er bedre seint enn aldri. Nå skal jeg heller ta meg et glass vanlig brus hvis jeg er borte hos folk på middag, eller ute på restaurant for den del. Har til nå "unnet" meg light brus i disse anledningene, men det er det en slutt på! Nå blir det farris eller solo :D
Enid sa for siden:
Nope! Alt er byttet ut nå, desverre.
Impulsiw sa for siden:
Ja og det er irriterende :(
Georgine sa for siden:
Det kommer an på øya som ser :D Det er langt enklere å ligge unna brus når alt er søtet med aspartam...
Impulsiw sa for siden:
Hehe...ja da har man ikke noe valg :D
norwegiana sa for siden:
Nei, jeg har nettopp drukket en glassflaske med sukralose, så det så!
Trampe sa for siden:
Vil minne om at Yoplait yoghurt inneholder ASPARTAM!
Har bare 0,1 % her, og den har de jammen meg søtet med det...
Ellers kan det nenvnes syltetøy fra Heistad, Canderes suketter,
Vitaminbjørner, Aerius allergimedisin og noen migrene- og antidepressiva medisiner!!
Prøver å legge inn en link til Puls NRK sin liste over produkter som inneholder aspartam:
Kula sa for siden:
De har byttet over hele linjen. Du har kommet over et gammelt parti.
Impulsiw sa for siden:
Hææææ :eek: og jeg som har kjøpt den yoplait 0% :eek: nå må jeg i kjøleskapet å sjekke...! :confused:
Impulsiw sa for siden:
I yoplait 0% var det faktisk sukralose! Trodde det var et "rent" produkt.. hmprf... står liksom ikke noe uten på da, at det er kunstig søtet.. :( Bedre enn aspartam, men likevel.
Den var veldig god..når noe er for godt til å være sant...er det som regel det..:ja:
Borealis sa for siden:
Hvilke lightbrus har sucralose (splenda) da?
Impulsiw sa for siden:
Ingen nå lenger. :( Cola light hadde det, men nå er det slutt på det også. Du kan være heldig å få tak i noen "gamle" glassflasker.
Så nå boikotter jeg ALT med aspartam! Kunden bestemmer :D
Hva med andre enn Cola-bruser da? (Ikke at det er så farlig for meg, men sikkert andre som lurer :o)
Mener jeg så den nye Fanta-greia ikke var søstet med aspartam.
norwegiana sa for siden:
Det var rart for de fylte opp dagen før, jeg vet for de var tomme.
Vet hva jeg skal gjøre da: kjøpe opp partiet:D
Hva om vi alle sammen sender melding til produsenten at vi vil ha sucralose tilbake? Vi er jo mange her inne. Vi boikotter dem;)
Iset sa for siden:
Er sucralose så mye bedre da? Ikke er det bra for miljøet heller. Nei takk til begge deler, sier nå jeg. Ja til Stevia, slik som de har i colaen i Japan.
Areola sa for siden:
Jeg vil ikke ha sucralose tilbake. Det er skikkelig, skikkelig dårlig for naturen, og like unaturlig som aspartam. Sånn ca.
norwegiana sa for siden:
ikke hamstre alikevell
Enig i det du skriver!
Areola sa for siden:
Iiiiseeet! Du er alltfor kjapp...
snurtsmiley
:på
SusieBlues sa for siden:
Tusen takk for linken! Jeg tror jammen vi skal bytte ut vitaminbjørnene vi gir barna!
Jeg er i allefall fornøyd med at ting er bra merket her i Norge, så vi har mulighet til å velge bort aspartam og andre ting vi er skeptiske til.
For min egen del, så velger jeg sukkerfri brus når jeg skal ha brus. Det er det to grunner til. 1: Jeg blir så urolig av sukker, blir også merkbart deprimert når blodsukkeret faller etterpå. 2:Jeg drikker brus så sjelden at jeg ikke er altfor bekymret over mengden aspartam jeg får i meg. 1-2 halvlitere i måneden er innenfor det jeg synes er ok. Men jeg kunne ønske at det fantes et aspartam-fritt alternativ!
Vedr gener, så henger jeg meg litt på hva noen sier om det at fedme er arvelig, betyr bare at man KAN bli overvektig hvis man spiser feil, ikke at man blir det uansett kosthold og trening.
Jeg er overbevist (kommer fra en blanding av fagbøker om kosthold og egne og andres erfaringer i min omgangskrets) om at lavkarbo kan redusere både symptomer på sykdommer og hindre trigging av sykdommer. Jeg opplever at mange tror vi spiser null-karbo. Men for meg handler det om å ta vekk de verste karbofellene og gå over til mer ren mat. Jeg kjenner mange som spiser nesten nøyaktig det jeg spiser, men som i TILLEGG spiser poteter, ris, loff ved siden av middagen.
De rundt meg som ikke har forståelse/interesse for lavkarbo, er enten ikke veldig plaget av sykdom nå, eller de er plaget, men kanskje nettopp derfor engstelige for å gjøre noe annet enn det legen sier. Og legen sier:"Ta det med ro en stund og ta disse pillene".
Antoinette6 sa for siden:
Nettopp, SusieBlues ! Jo 'renere' mat, jo bedre ! Urmenneskene kom over både honning og sukkerroer en gang i blant. Jeg gjentar: - en gang i blant :) :) :) Ellers gikk det i nøtter, grønnsaker, kjøtt og fisk. Og egg. :)
Og avocado med reker og majones? Veeeeel..... Man har sine kjepphester okke som :)
Ha en flott dag, godtfolk !
Impulsiw sa for siden:
Urmenneskene ble ca 40 år gamle. :D
Kula sa for siden:
Hva tror du grunnen til den relativt korte gjennomsnittlige levealderen var?
Impulsiw sa for siden:
De levde/lever i pakt med naturen (finnes enda noen igjen i afrika, indonesia og sør-amerika). De har ikke medisin mot sykdommer blandt annet. Da hjelper det lite med mat...... Det er survivel of the fittest på sitt beste.
Impulsiw sa for siden:
Så dere som forbanner legestanden: De er faktisk "skyld" i at vi blir så gamle i dag ;)
Aline sa for siden:
Optionskakaoen min har også aspartam :(
Nå skal jeg sjekke nøyere!!
Aline sa for siden:
Toro sin har suclarose :heia:
Impulsiw sa for siden:
Vi vil ha Stevia :D får kjøpt det på nettet da. Alternativet er rett og slett å lage saften selv, med stevia som søtningsstoff :ja:
Eller så kan man kjøpe sånn brusmaskin :p De produseres jo fortsatt! Nesten så jeg får lyst til å kjøpe en selv om jeg ikke liker brus, var jo så misunnelig på de som hadde sånn da jeg var kid på åttitallet! :o
Iset sa for siden:
Sodastream ja, de er faktisk blitt in igjen og selges overalt. Nytt design og greier. :D
Se der ja! Tenk på hvor mange spenn dere sparer? Man kan jo sikkert drite å kjøpe de ferdigblandede greiene deres, og mekke sin egen? Med stevia :D
Veggpryd sa for siden:
Åh, SodaStream! :love: mimre. Jeg har kasta Fun Light'en for lengst, og merker at jeg drikker veldig lite for tiden (vann er kjedelig osv...), så SodaStream må det investeres i! :D
Impulsiw sa for siden:
Skal ønske meg det til jul :D Så kan man lage sin egen brus med saft søtet med stevia :geip:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.