< Tilbake til oversikten

Joruns kjøttkaker

Photobscura sa for siden:

Skulle egentlig lage kåldolmar (kålrullader/ruletter), men det ble en del kjøtt igjen, så jeg stekte opp resten som kjøttkaker. Suksess!

Lag din egen kjøttfarse av:
400 gram kjøttdeig
1 medium stor løk
Ett stort egg eller to små
En god klype nymortlet karve
Salt og pepper
En halv dl lunkent vann

Kjør på med svavmikser inntil kjøttdeigen er farse, altså så finkornet som mulig. Form kjøttkaker av farsen. Brun smør og stek på ganske høy varme, til kjøttkakene er brune og gjennomstekte.
Server med råkostsalat, rosenkål og hjemmelaget tyttebærsyltetøy! Mmmmm! De beste kjøttkakene noensinne! Må være karven eller noe :)

Kanskje det også hadde noe å si at den sto i kjøleskapet over natta? :confused:

quebec sa for siden:

hva er karve???

fett-nok sa for siden:

Mmmmmmmm, dette hørtes godt ut, dette skal jeg prøve.

Med kokt nykål, smør og salt må dette være supergodt!

Takk for ideen.

MorStine sa for siden:

Krydder, sånn som er i pultost bla. Vet ikke om det er en urt? Bestemor plukket karve og tørket den selv...

Quebec: Karve er krydder. Man bruker det vel i nøkkelost/pultost, surkål, akevitt og andre ting. Det er bra for fordøyelsen, og smaker skarpt men godt. Det ble derfor en skikkelig husmannskost-vibb over disse kjøttkakene, uten at de inneholder verken stivelse eller melkeprodukter :)
Karve får du enten kjøpt hel, da mortler jeg, og smaken blir friskere og mer framtredende, men om man ikke har mortel, kan man fint kjøpe det i pulverform!
Uansett, de ble utrolig gode!
Jeg glemte en ting, forresten. Føyer det til ingredinsenen nå.

arkine sa for siden:

eller kålstuing...nam

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.