Kan lage akkurat det samme til hele familien, alle har godt av mindre karbs og så tar dere som ikke er på ketolyse poteter/ris/pasta til og så får han litt mer av fettet så tenker eg alle blir glade :)
Lykke til :)
Takk for svar, men de som er på ketolyse skal ha mest mulig fett..Ser at mange av de oppskriftene her er stappfulle av akkurat det..Tenkte kanskje det ble helt feil for oss andre i familien :)
Er som regel sausene som er fulle i fett og det kan man lage utenom.
Kan anbefale deg en rett som jeg tror vil passe hele familien:
Kyllingfilet stekt i biter med grønnsaker du ønsker til. Jeg lager en saus av fløte, rømme og philadelphia, dette heller jeg over det hele og gratinerer i ovnen med ost. Dette kan du lage til familien, bare at du ikke lager sausen til deg og barna. Dere kan ta en annen kjøpesaus til og ris for eksempel. Er bare å dele rettene før man lager til fettet :)
I dag hadde eg koteletter og fløtegratinert blomkål til middag med hvitløk. Knallgodt og dette kan trygt hele familien spise istedenfor fløtegratinerte poteter for eksempel ;)
Bare å spørre i vei, skal hjelpe det jeg kan :)
Her har hele familien spist ketolysemat. Selv om det er mer fett i en del oppskrifter, sa har de andre spist det samme, og kutta ned på de raske karbene ( ikke potet, gått over til fullkornspasta og upolert ris) Og spiser mer grønnsaker :ja: Så det har egentlig bare gjort alle mer sunne og vi har alle fått et mer stabilt blodsukker :ja:
Hei hei kjære min Christina :)
Gode forslag her ja....vi har ikke tenkt å ta hele familien på ketolyse...men vi sliter litt med fantasien ja...hvordan kombinere. Ser kanskje at vi skal gjøre som foreslått med å kjøre en rett med to forskjellige variasjoner. En feit og en noe normal. Uansett så kommer vi vel til å kjøre litt endringer i matvanene våres, da vi har hatt mye pasta i matvanene våres. Men min kjære C laget i dag stekt laks med pommfri og sopp til seg og barna. Til meg ble det fisk og soppstuing som bestod av...sopp, bacon og seterrømme. Ummm....nam nam...
Her går vi alle sammen på lavkarbo, både mann, jeg og barna (vel, eldste, minsten er jo bare 6 mndr). Jeg skal ikke ned mer i vekt, men mannen skal ned en god del. Men vi velger å leve på lavkarbo alle sammen siden det er så sunt. Ingen har jo GODT av verken poteter, lys pasta og ris eller sukker uansett, så jeg synes alle sammen kan leve slik. Men jeg og eldste spiser litt frukt og Lindberg-brød/knekkebrød, og vi har ingen restriksjoner på grønnsaker. Mannen er mer nøye og holder seg på rundt 15-20 karber daglig.
Sånn som over her feks; pommes frites er godt (og helt greit av og til), men ingen kropper har godt av det. Alle hadde hatt bedre av å heller spise soppstuingen, enten de skal ned i vekt eller ikke. :)
Helt enig med andre, de andre i familien min har ikke vondt av å spise lavkarbo. Om de andre ønsker det lager jeg noe de kan spise, eks. potet, pasta, ris, men som oftest spiser vi det samme. Ser på den yngste av oss, gutt på 12, at han er mer fornøyd med maten nå og holder seg lettere unna "dritt". Til og med lørdags snop har han og faren glemt flere ganger i sommer:p Å de trenger ikke å ta av noe men heller legge på seg.
Takk skal du ha Fungirl :), Nå blir jeg litt enda mere motivert på min manns vegne :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.