< Tilbake til oversikten

Kjøpe Stevia fra utlandet?

Panterpia sa for siden:

Ja, jeg vet at Stevia ikke er tillatt for salg annet enn som prydplante i Norge, så jeg tråler litt på nettet for å se om man finner en utenlandsk butikk som selger og er villig til å selge til Norge.

Jeg er spesielt interessert i Stevita med smakstilsetning - aiai så god krem og kaffe det kan bli av det.........:D

Er det noen som med hell har bestillt fra utlandet? Og vil fortelle hvor?

Ser egentlig ikke for meg at jeg dyrker selv og koker opp doser til søtning.

Adriane sa for siden:

Litt på kanten svar.
Kjøpte en boks med 50 g Stevia i Strømstad for 2 uker siden. Butikken ligger vis a vis systemet om det kan være til hjelp.

Grovsnus sa for siden:

Det er nettbutikker i Norge som selger Stevia. Søk her på forumet så finner du innlegg jeg har skrevet om Stevia.

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Paradis-Oscar sa for siden:

Jeg så da vitterlig Stevia på Helios her om dagen?

...eller drømte jeg det, mon tro?

Photobscura sa for siden:

Stevia er tillat i Norge... Som dyrefôr! :rulleøyne

Petit Fleur sa for siden:

Jeg kjøpte Stevia her www.stevia-de.com/ Det er en tysk butikk som også har engelsk utgave. Kostet 11.9 for 100 gram. Vet ikke om det er dyrt, men det holder lenge siden man ikke skal bruke så mye om gangen. Så jeg er fornøyd. :p

GNN08 sa for siden:

Ser det er en gammel tråd, men svarer her fordet, temaet er jo aktuelt igjen nå!! jeg kjøper fra norge på altshop.no :) der står det info og oppskrifter, pluss at de leverer raskt.

Hvordan er denne steviaen? De blir jo gjerne bitre dersom kvaliteten er dårlig, har jeg forstått.

GNN08 sa for siden:

Jeg synes den er veldig bra:) Men hvis du bruker for mye er det lett at det blir en lakrisaktig bismak, det gjelder all stevia egentlig. Bare pass på å smake deg frem litt, sjokoladekaken som det er oppskrift på på samme siden smaker veldig godt etter min smak hvertfall og den kan man ha i endel stevia uten at det blir noen bismak. Spørs kanskje litt hva man blander det med??

Takk for tips! Jeg har ikke spist søtt på tre måneder, er ikke så veldig opptatt av søtt heller, men om jeg skal ha, så vil jeg ikke ha i meg noe kunstig som trigger et eventuelt søtsug, og da er stevia så vidt jeg vet det eneste alternativet!

GNN08 sa for siden:

Jupp, det samme gjelder meg. Og jeg har kjøpt stevia med tanke på familien min også, som bruker mer søtt enn meg:) Vil jo at de skal bruke det sunneste alternativet der ute! Lykke til da:)

kiril sa for siden:

er dette flytende??

kiril sa for siden:

nå så jeg det var pulver også...
er det dette man kan bruke som splenda?
jeg finner ingenting i sverige :s men dette fant jeg

Splenda er noe annet, det er merkevarenavnet til sukralose, som enkelt forklart er skallet av sukkeret, det veier mye mindre enn sukker, men er like søtt.
Problemet med splenda er et eventuelt overforbruk, dessuten går det ut i drikkevannet når man tisser ... Det er ikke nødvendigvis så bra for miljøet.

Stevia er en plante, den er veldig mye søtere enn sukker (typp 200 ganger om jeg ikke husker feil). Den påvirker ikke blodsukkeret, og skal heller ikke vekke søthunger, som andre søtstoffer gjør.
Den er helt naturlig, i motsetning til de fleste andre sukkererstatninger. Et hellig unntak er sukrin, men det vet jeg ikke så mye om.
Den finnes helt riktig i både pulver og væskeform.

Adriane sa for siden:

35 ganger søtere leste jeg?

kiril sa for siden:

250 ganger sötere...
jeg bydde på noen på auksjon nå hehe så jeg får prövd det ut :D

takk for forklaring :D

vossajinto sa for siden:

Sukralose er kjent under merkenavnet Splenda og er 400–800 ganger søtere enn sukrose (sukker). Sukralose fremstilles av vanlig sukker som gjennomgår en kjemisk prosess.

Mona_K sa for siden:

Jeg sitter her å tenker på å bestille stevia nå, men lurer da på om jeg kan bli tatt i tollen og risikerer å ikke få pakka mi ? eller må betale masse?

Lillemy71 sa for siden:

Dette er en gammel tråd men jeg sr innlegget ditt er nytt så jeg svarer deg jeg. Stevia er tillatt i norge så det blir ikke tatt i tollen, men det hender det bruker utroooooolig lang tid i tollen - de tror helt sikkert at det er coke og må teste det :D

Jeg har bestilt Stevia fra ulike plasser og det er ulik kvalitet på de, mange blir rett og slett for bitre. Den beste jeg har hatt til nåog som har utrolig bra kvalitet har jeg bestilt fra Sverige fra FriendlyShop :
www.friendlyshop.nu/

De har også grønn Stevia og Yerba Mate te og en helt fantastisk service. Min første pakke var ennå ikke kommet ettter 3 uker så jeg sendte en mail og lurte på om de hadde sendt pakken og om den evt var registrert. Jeg fikk svar med en gang og de sendte meg en ny pakke uten spørsmål - denne kom frem etter 2 dager.

De sender pakken umiddelbart så dersom ikke tollen bruker for lang tid kommer den i løpet av 2-3 dager. Dersom du ikke kjøper for mer enn kr. 200,- slipper du også unna moms/toll.

kamp sa for siden:

hva koster portoen for en boks? noen som vet?

Lillemy71 sa for siden:

Jeg betalte 68,50 svenske kroner i porto da jeg kjøpte en boks hvit og en boks grønn stevia. Så lenge du handler for mindre enn 200 norske kroner slipper du også unna moms/toll :D Dvs at jeg betalte ca NOK 250 for de to boksene Stevia inkl frakt.

Mona_K sa for siden:

Jeg kjøpte stevia på helsekost men jeg ble litt skuffa.. jeg føler at det skal ikke mye til (det er en bra ting) men når jeg da drikker teen min med stevia oppi kjenner jeg ikke at teen min er søt?? men etterpåsmaken kan være kjempesøt..
Vil jo at det jeg drikker skal være søtt ikke ettersmaken. Kjempe ekkelt, blir liksom BARE søt smak ingenting annet.. Er dette normalt ?

Biggie Small sa for siden:

Jeg har bestilt PureVia fra Ebay, en blanding av Sukrin og Stevia som visstnok er uten bismak og uten kjøleeffekten! CocaCola skal bruke den i en gjeng frukt/mineralvann drikker. Pepsi har sin egen versjon kalt TruVia..

I Norge??

Mara sa for siden:

Jeg har kjøpt stevia fra USA, 2 pakker av denne www.steviva.com/item--Steviva-Blend-1-lb-Bag--stevivablend.html - det blir litt under 200 nkr, og så tilkommer frakt, men ikke toll. Pakken kom direkte i postkassen, og to sånne poser varer faktisk ganske lenge. Den er dobbelt så søt som sukker, derfor er den lett å dosere og helt grei å bruke til baking og søting. Konsistensen er som sukker.

Hei PO!

Nei det var fra USA ja. 170kr ca. for 80 pakker TruVia. Jeg håper Coca Cola har fått til en blanding som rett og slett blir standard for sukkeralternativ etterhvert (unntatt for produkter som egentlig er mest sukker med farge da..)

Men hva med hjemmelagde drops med TruVia? Smågodt alternativer med naturlige farger? hehe..

Lillemy71 sa for siden:

Jeg håper vi får bedre alternativer enn TruVia tatt i betraktning at de bruker både klor, ammoniakk og mye varme i fremstillingen av dette. Og hvor naturlig er det egentlig da?? Blri nesten som Splenda det da, der de klorbleker sukker og rett og slett bytter ut en del av forbindelsene i sukker med klor - usj :eek:

Hei Lillemy.

Det er interessant. Jeg fant ikke detaljer rundt produksjon av TruVia, jeg så bare at endel labkarbere hadde prøvd det med godt resultat. Har du noen link for disse klor etc. detaljene rundt TruVia?

BiSm

duxton sa for siden:

Jeg har bestilt yerba mate fra sverige tidligere, men nå har jeg kommet over en norsk butikk. jeg pleier å kjøpe 5-8 kg av gangen, så da er det like greit å bestille her denne butikken. Får pakken raskt også, kun to dager. Yerba mate med Stevia er en konge miks som erstatter et måltid eller en proteinbar.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.