Jeg har fortsatt noe å lære når det gjelder mattilberedning, ser det ut som. Jeg kjøpte store kyllingklubber i Sverige, og skulle tilberede dem og ha som lunsj dagen etter.
Bare satte på ovnen, krydra klubbene og slengte dem i ovnen som sto på ca 180 grader, og tok dem ut når de var blitt gylne.
Men! Da jeg skulle spise dem til lunsj i dag, så var skinnet helt tørt og nærmest flasset av og kjøttet var temmelig tørt. Hvordan skal jeg få kyllingen mør og god, og skinnet sånn deilig og spisbart? Noen tips?
Jeg steker ofte kyllingvinger og kyllinglår. Vender de i olje og krydrer de. Har lokk eller aluminiumsfolie over :)
Bruker ikke varmluft når jeg steker de.
Åh, Gerd! Skjønner du jeg er glad i deg, eller? Tenkte faktisk på det, at alufolie holder bedre på fuktigheta!
Må nesten spise tørr kyllingklubbe nr to, så enorm som den er og så dårlig råd som jeg har, men neste gang blir en bra gang.
Hvor mye har du ovnen på, og hvor lenge pleier du å steke sånn ca?
Har ovnen på 180-200grader... Hvor lenge ja :o... Tidsperspektivet mitt er at jeg setter kylling i ovnen først og så lager jeg resten av tilbehøret. Da er kyllingen ferdig når resten er ferdig... Går aldri etter klokka, mer etter feelingen... :p Men ta ut forma etter 20 minutt og skjær så vidt i kjøttet, så ser du :ja:
Hvis du deler en sitron i 2 eller 4 og drypper noen dråper over kyllingen og siden legger båtene i panna sammen med kyllingen, hjelper det både på saftigheten og smaken :)
Takk for gode tips! Ble så skuffa, for jeg hadde så gode greier på den kyllingen, det beste kyllingkrydderet ever; Timian, samt masse blandet pepper, havsalt og pressa hvitløk.
Men, man lærer stadig vekk noe nytt! Jeg har tross alt ikke spist kjøtt i mer enn et halvt år etter åtte år uten, og før det så var matlaging å slå på ovn og ta av plasten :p
Har selv en gammel og skikkelig godt "innstekt" gryte fra Rømertopf. Har ikke tall på hvor mange saftige kyllingmiddager jeg har laget i den :ja: Disse grytene fungerer bedre og bedre jo mer man bruker de.
Forresten fin til all slags kjøtt/steker (også fisk, men greit med egen gryte til denslags), som med stort hell kan bakes i gryta med grønnsaker og urter. Sånt blir det saftige og deilige middager av :sikle:
Kylling er alltid litt vanskelig - for, det MÅ jo stekes godt nok..! Må gjennomstekes. [color=royalblue][/color] Jeg eeelsker disse kyckling-klubberna - og gjør som følger: [color=royalblue][/color] Legger dem i en ildfast form som jeg har kledd med olivenolje og smør (smører altså hele formen rundt overalt). Krydrer klubbene med det jeg lyster, vender dem rundt (med hendene) i formen m smør og olivenolje - og føøøølger med... for, det er der det ligger - du må se an. [color=royalblue][/color] Ta ut en og skjær i - siver det ut rød saft, så må de inn igjen. [color=royalblue][/color] Frosne klubber tar ca 30-40 min - alt ettersom hvilken ovn du har. Kanskje tilmed bare 25 min. [color=royalblue][/color] Tror at om du følger ordentlig godt med den første gangen - så går det så mye enklere neste gang!;)
Må presisere - siver det ut rød/ROSA saft...må du steke lenger... [color=royalblue][/color] Saften må være blank for at du skal kunne stole på at de er ferdige..;) [color=royalblue][/color] Oki?
Takker for tips! Det med rosa saft visste jeg jo, men jeg tror jeg rett og slett tørrstekte den stakkars klubban!
Høres smart ut! Men som nevnt over her, så har jeg ikke råd til å kaste den ene tørrstekte jeg har, så dette vil i tilfelle ligge langt fram i tid, det er hårda tider! :o
Men har spist mat tilberedt i leirgryte, og du har helt rett, det blir veldig mørt!
Lam og grønnsaker på Kafé Sara i Torggate i Oslo, nam nam!
Jeg syns ultra plussen fra Tupperware er absolutt den beste å lage all slags kjøtt i.Trodde ikke at mat kunne bli,spesielt kylling så godt å mørt i en plastikk beholder.Den koster litt men er verdt hver ei krone.
Tupperware har jo bare plast....men ikke en farlig plast da.Den er spesial laget for at du kan bruke den i microbølgeovn og steikeovn. Gå inn på Tupperware sine sider så ser dere den der.Er veldig glad for at jeg kjøpte meg den ivertfall.
Hmmmm. Jeg pakka den inn i alufolie, men, vet ikke helt om dette blir bra, den har stått i ovnen nå i femti minutter men er fortsatt litt blek.. Vil jo at den skal bli gyllen og sånn!
Men, det skal kanskje ikke være helt tett? Jeg har åpnet alufolien litt nå, så får vi se...
Du kan jo eventuelt steke dem litt i panna helt til slutt, sånn at skinnet blir gyllent og crispy? Da tror jeg du får i både pose og sekk - saftig kjøtt og deilig skinn :)
Lurt! Takk! Nå har jeg vel egentlig konkludert med en ting... Jeg liker ikke kyllinglår. Rare greier, for jeg kommer fram til det samme hver gang, men glemmer det neste gang.
Neste gang blir det kylilngvinger, uten tvil!!!
Åh! Nå spiser jo ikke du melkeprodukter for tida (og ikke jeg heller), men en gang marinerte jeg kyllingfileter i youghurt og garam masala før jeg stekte det i ovnen. Det ble utrolig mørt! Tenåringsbroren min sa: "Dette er den beste kyllingen jeg har smakt!"
Har planer om å prøve med lime og olje og krydder en dag. Burde jo bli litt av det samme? I det hele tatt, marinering er gull!
Ja, burde kanskje marinere først, sånn at hele kjøttet får smak, ikke bare skinnet!
Æsj, har fortsatt to av disse kembo-klubbene igjen, men var det sånn at du heller ikke likte lår, Frøy? Ellers kan du få dem, orker ikke mer av det :(
Joooo. Men, kanskje jeg skal øve meg på dem? Bruke dem som steke-kylling-trening? Og så er jo faktisk skinnet ok, og så kan jeg ta det beste kjøttet (det hvite off course) og bruke i salater! Sparefestivalen all the way her! :D
Trikset for perfekt kylling(klubber, lår, vinger) er:
Ha olje og krydder (jeg bruker paprikapulver og litt chili) på kyllingen og bland godt med hendene. Ha det i en form, og strø salt over. Stek på sterk varme! Ca 220 grader til skinnet er crispy, skru heller ned om skinnet er ferdig, og kyllingen fremdeles er rå i midten. Eller stek på 200 grader, og sett på grillen de siste minuttene.
La dem ligge i salt lake i 1 døgn før du steker dem. Da syns jeg dem blir saftigere :)
Dette er favoritt oppskriften min når jeg skal koke kyllinglår:
[CENTER][CENTER]Salted chicken
1 whole chicken (or 5 legs)
1/2 cup sea salt
5-6 peppercorns, crushed
3 bay leafs
6 cups water
For boiling:
5 peppercorns
1/2 onion
Water to cover
It is easy!
Bring together salt, pepper, bayleafs and water in a box/plastic bag. Add the chicken and let it be in the frigde over night.
Next day:
Take the chicken out of the plastic bag.
Bring water to boil, add onion and pepper. Add the chicken and boil for 45 minutes.
Let it be cool in the water.[/CENTER][/CENTER]
Alt jeg lærer her på forumet! Nå googla jeg faktisk, lurte på hvor lenge kyllinglårene mine skulle steke, og så var dette det første som kom opp :) Har jo lest tråden før, men det er ikke alt som går inn første gang gitt ... Nå ser jeg jo at jeg har gjort masse feil før, men her er det masse tips som skal prøves ut!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.