< Tilbake til oversikten

Gir lavkarbo mer energi?

lily sa for siden:

Hei! Jeg har prøvd å følge ett lavkarbo-kosthold tidligere, men aldri kommet helt inn i det. Etter en sommer med altfor mye kos, vin hver kveld, masse potetgull, hvitt brød og fritt inntak av godis, sitter jeg igjen med noen kilo for mye og null energi. Det føles helt umulig å komme inn i hverdagsrytme igjen og jeg er helt tom for pågangsmot og arbeidslyst. Mitt spørsmål er derfor; vil det være effektivt for meg å prøve ut et karbohydratfattig kosthold? Vil dette, i tillegg til å hjelpe meg med å gå ned i vekt, også kunne gi andre postive helsegevinster, som feks. mer energi? Man hører jo ofte at sukker og hvete er negativt i forhold til depresjoner o.l., så det er jo ikke helt ulogisk at disse matvarene også kan være energitappende på andre måter? Vet at jeg kan lese andres innlegg og sikkert finne ut av dette, men ville gjerne ha noen direkte svar også.
På forhånd takk!

Gerd sa for siden:

Det jeg opplevde da jeg begynte på ketolysekuren var veldig mye mer energi, bedre nattesøvn, roligere kropp, friskere kropp (ikke så stiv og tung og støl) mageonde og luftsmerter ble borte :ja: Jeg har i vertfall fått masse mer helsegevinst etter jeg begynte. Jeg har siden februar levd mer generell lavkarbo, men dog rein mat og grønnsaker som hoved"regel" i hverdagskosten.
De gangene jeg eventuelt spiser sukker og stivelse (i form av bakervarer) så merker jeg fort at jeg blir "uggen" kroppen blir stressa og magen ikke helt god.
Det er også viktig å få i seg tilstrekkelig vitaminer. B-12 er et kjent vitamin som har innvirkning på depresjoner bl.anna :ja:

Distrea sa for siden:

Jeg vil si lavkarbo i fleste tifeller gir helsegevinster.
For min del vil det si, null halsbrann, skjelden hodepine og magen er ikke full av luft eller bolblete.

Enegiøkningen har jeg dessverre ikke hatt :mad:

Nøttejenta sa for siden:

Jeg vil si utvilsomt ja for min del.
Prøvde å holde meg unna brød,pasta,ris, brød i vår og fikk mye mer overskudd både til trening og ellers i hverdagen.
Havna på karbokjøret i sommer og energien dalte:(
Er nå begynt på ketolysekuren og spiser Stress-B vitaminer og kalciummix med D-vit,magnesium og sink. Hjelpe meg for en forskjell. Nattesøvnen er tilbake og energinivået bare stiger. Humøret og tålmodigheten følger på.

nattfrue sa for siden:

Jeg vet ikke om jeg kan påstå at jeg har fått mer energi, men den energien jeg har, ser nå ut til å være mye mer jevn enn før. Tidligere krasjet jeg totalt etter jobb nesten hver eneste dag, for eksempel, og måtte ty til kaffe, frukt og sjokolade for å komme meg helskinnet gjennom arbeidsdagene. Har ikke blitt noen ellevill friskus, men jeg orker mer og har et forutsigbart energinivå, noen som føles som en velsignelse i seg selv.

Jeg vet ikke helt hvilken filosofi du har tenkt å følge, men hvis du tenker på noe hvor du skal i ketose, kan det kanskje være en idé å trappe ned karbohydratene litt før du virkelig setter inn støtet. Den aller første tiden på en ketogen diett kan være litt kjipt; og hvis du allerede føler deg på bånn, tror jeg det kan være lurt å ta det litt pent.

Men uansett - er du i dårlig humør og føler deg giddesløs, er jeg overbevist om at en eller annen form for lavkarbo kan hjelpe :)

energibunten sa for siden:

lavkarbo gir naturlig stabilt blodsukker og (fett)forbrenning. Dette i seg selv gjør at du ikke lenger må spise for å orke dagen, men spise for å leve i det lange løp. Jeg går ikke tom lenger, jeg bare blir sulten, men energien er der like fullt.

Ordet er jevn energi. Dog jeg har fått en konsentrasjonsevne og våkenhet som er merkbart bedre. Er ikke trøtt slapp og sliten lenger.

Hvor du oppnår best energibalanse er litt avhengig av deg og din forbrenning. Noen tåler veldig lite karbo og føler seg pigge og lette selvom de spiser mye fett og protein, noen har det best med litt mer karbo. Uansett snakker vi 50-200g karbo her basert på deg sjøl + ditt aktivitetsnivå. Og da snakker vi karbo fra grønnsaker etc og ikke potet, ris, pasta, brød og sukker.

Raske blodsukkerstigninger er veldig stressende på kroppen både for immunforsvar, energibalanse, fordøyelse, hormonbalanse. Lavkarbo er derfor ren helse, ikke fordi man nødvendigvis spiser mer fett og protein, men fordi prosessene i kroppen får virke mer stabilt og forutsigbart. Om man kombinerer dette med å spise naturlig mat du lager selv og passer på vitaminer og mineraler er du nødt til å få det bedre.

Lindabtn sa for siden:

Jeg har fått mindre overskudd.... Men alt det andre positive som kommer med veier opp for det negative :heia:

Kunne ALDRI tenke meg å gå tilbake til slik jeg levde før. Koser meg med maten, kroppen har det bra, er ikke oppblåst og humøret er generelt MYYYYE bedre.

Man kan si man blir et nytt menneske :heia:

Photobscura sa for siden:

Ja! Absolutt. Jeg kan sitte her nå, klokka halv ni om kvelden og kjenne direkte på velværet i kroppen. Energien er jevn, den er høyere enn den var på høykarbomat, og bare det å ikke "kjenne" magen sin hele tiden, som en nummen sak som verker og stresser, det er noe som er har en så stor verdi i seg selv, at jeg aldri kan gå tilbake, uansett.
Selv nå som jeg er skikkelig forkjøla og tung og seig i kroppen, så er jeg veldig våken og klar. Før når jeg ble forkjøla så ble jeg alltid utslått og bare sov, nå kan jeg leve ganske vanlig til det går over, og det går mye fortere enn det pleier å gjøre!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.