Snakket med en kollega som faster nå, og spurte han hva han spiser som kan gjør at han får i seg nok energi for dagen som kommer. Svaret kom kontant: dadler!
Sjekket opp det han sa om dens fantastiske innhold, og det stemte jommen: den har en skikkelig sammensetning av myyye næring. Kan sees på som et konsentrert protein-, vitamin-, fruktsukker- og fibertilskudd.
Jeg visste i hvert fall ikke dette fra før. Interessant.
Sikkert ingen ketosemat, man kan være greit å ha med info i kofferten fordet. :D
Har fått inntrykk av at noen gjør det for å rense kroppen og at andre gjør det for å kikkstarte en slankekur. Eller en blanding!:confused:
Må innrømme at jeg ikke vet mye om dette og ikke tror jeg at jeg har lyst til å prøve heller!:eek:
Men skjønner ikke at man slanker seg ved å faste, kroppen trenger jo næring og mat. Skulle tro man gikk opp igjen ved å spise mat etter endt fasting :)
Men oki, hver vår smak, ikke noe for meg iallefall...hehe
Man gjør det :) Men tror det er en utbredt metode blant "jeg-må-ned-3-kilo-før-lørdag-for-å-passe-inn-i-kjolen"-damer :p Også handler det vel også om at slanking tradisjonelt har blitt forbundet med å beherske seg matmessig - og du er jo ikke mer behersket enn når du ikke spiser! Men jeg tror i alle fall at det begynner å bli mer kunnskap om at fasting som slankemetod er en veldig dårlig idé :)
Det kan kanskje ha noe for seg mht rensing av kroppen, men personlig tror jeg vel egentlig at dersom du ikke dytter dårlig mat inn, har du ikke noe behov for å rense dårlig avfall ut heller :)
Muslimer bruker ramadan som en vei å komme nærmere Allah. Ramadan er moderasjon, både i kost, sprogbruk (ingen sladder) og sinn (intet hat).
Det er en begrenset faste, på rundt 12-14 timer. Ganske ufarlig. Begrensede faster fører til mindre avfallsstoffer fra fordøyelsen. I amerikansk lavkarbo/CrossFit-trening begynner Intermittent Fast å bli ganske populært. Det ligner. Mener også å huske at det senker insulin-nivået og øker veksthormon-nivået.
Jeg ville unngått dadler. Høyt fruktose-innhold, som er slemt (se bl. a. her). Frukt generelt er bare vann, fruktose og bittelitt fiber. Hva skal du med fiber uansett? Det gir deg bare forstoppelse og Crohn's :p
Hei :)
Jeg drev og fastet en gang i året fra jeg var 14-18 år. Det var en veldig fin og nyttig ting for meg iallefall.. Jeg fastet ifra 5-14dager. Dvs uten mat. Jeg inntok avkok av grønnsaker, litt grønnsaksjuice, mye sitronvann og cayennepulver. Jeg hadde den totale frihetsfølelse i kroppen, og kom i ketose. Etter 2dager, er man ikke sulten lenger, og man henter energi fra kroppen, ikke fra maten.(Ketosetilstand med stålånde osv) Jeg gikk ofte ned endel kilo, som ikke kom på igjen. Det som er fint med faste er at man etter endt kur merker godt på kroppen hva man reagerer på. Jeg fant feks fort ut at lettmelk ikke var smart for meg å innta..
Jeg la på meg først etter graviditet, så tror ikke fasteperiodene har ødelagt forbrenningen min. Det som er viktig med faste, er jo å trappe forsiktig opp etter endt kur. Jeg "mistet" mange fysiske plager som feks astma ved å faste.
Det første som slo meg når jeg begynte på ketolyse iår, var at følelsen i kroppen er som den jeg hadde når jeg fastet. Den "flyve på en pute, uten sultfølelse-følelsen". Utrolig herlig! Og det at jeg kjenner der varmer i kroppen, og forbrenner fett. Ganske lik følelse.
MEN- må jo si at det er mer behagelig å spise masse god mat, og oppnå samme effekt :D tjohei!
Personen det er snakk om her spiser sikkert ferske dadler, de er å få kjøpt på grønssaksmarkeder etc. nå, i Oslo i alle fall. :)
Garantert mindre karber og fruktsukker i de, enne de tørkede vi bruker til jul (men fortsatt doubtfully lavkarbomat).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.