< Tilbake til oversikten

UVI og soppinfeksjon

Elastica sa for siden:

Beklager delikat tema, men er det flere som har merket at sånne ting forekommer oftere på ketogen kost? Og kommer tilbake igjen og igjen?

Hva kan en evt gjøre for å forebygge?

Kitt sa for siden:

Syns nå det er litt rart at det skulle ha noe med ketogen kost å gjøre, all den tid slike ting forverres av feks sukker i urinen.
Generelle råd mot UVI er bla å få i seg nok C- vitaminer som forsurer urinen, drikke nok (kan ikke anbefale appelsinjuice til deg vel), tranbærkapsler, alltid tisse etter samleie, tørke seg forfra og bakover, holde seg varm, særlig på stumpen, hender og føtter.........

Dersom sopp er et tilbakevendene problem, burde det tas en prøve til dyrkning. Selv hadde jeg god hjelp av Diflucan i tablettform. Koster en del, men når en pille fjerner problemet over natten, er det verdt det!:D
Truser i bomull, ikke trange jeans, riktig intimsåpe, ikke intimbarbering.......

Det var det jeg kom på i farta!

Gerd sa for siden:

Jeg har vært plaga med UVI jevnlig fra jeg var to år...
Siden jeg begynte på ketogen kost har jeg ikke hatt antydning til det :)

Huldr sa for siden:

Det kan kanskje skyldes enkelte matvarer du spiser mer av når du spiser ketogen kost, og som du ikke tåler så godt? For meg dukket matintoleransene opp etter at jeg hadde gått på lavkarbokost i i et par år. Spesielt melkeprodukter kan det lett bli for mye av ...

Magga Dutti sa for siden:

Sopp kan gjerne følge en UVI siden antibiotika kan gjøre det lettere for soppen å blomstre.

Elastica sa for siden:

hmm. Da er det nok bare tilfeldig. Jeg er svært sjeldent plaget med slikt vanligvis, og følger alle råd som finnes. Men på en måned har jeg nå hatt det to ganger og det syns jeg var veldig rart.

Kanskje bare kroppen har vært så opptatt av omstillingen til ketoseforbrenning at den ikke har hatt nok energi til å bekjempe bakteriene som den vanligvis gjør?

Paradis-Oscar sa for siden:

Sammenhengen UVI - lavkarbo kjenner jeg ikke.

Sammenhengen soppinfeksjon - lavkarbo kan være at man på lavkarbo sulteforer en eksisterende sopp (uten gjær og sukker, duger nemlig sopper ikke), og da dør den. Når den dør, merker du den, for da utskiller den proteinet sitt (mange reagerer allergisk på det).

I så fall vil det være et utrensingssymptom ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.