< Tilbake til oversikten

Hvem har rett? Light brus

kokopeli sa for siden:

Eller - altså ekke ment om hvem som har rett eller ikke kanskje.
Men hva mener dere her inne om drikking av lightbrus på ketolyse kuren?
Torkill skriver i boken sin at det kan man drikke ubegrenset av, mens jeg derimot har fått høre av andre at det bør man ikke gjøre fordi det stopper opp ketolyse forbrenningen.

Er nå snart ferdig med første uke på ketolyse, har vært hardt syntes jeg - mye sug i kroppen - ofte veldig sultfølelse straks etter middag er spist - selv om jeg var mett for 10 min siden.

Er temmelig lei av bare vann og kunne tenkt meg litt cola zero - sprite zero etc..

Hva mener dere?

.kokopeli.

Lindabtn sa for siden:

Vel... det er jo veldig individuelt hva du tåler av søtstoff....
Noen kan drikke brus til de skjems og ikke merke noen ting, mens andre (som meg selv) får skikkeli CRAVINGS av søtstoff, så jeg må bare holde meg helt unna. I verste fall koser jeg meg med en glass Fun blåbær saft i helgene, eller dagen derpå :p

Tror du bare må finne det ut selv. Stopper vekten opp eller du merker det på søthungern, drikker du det IKKE. Merker du ikke noen ting, kan du nok kose deg med et glass i ny og ned. Men IKKE erstatt dette med vann da, er du snill :) Vann er såååå viktig :ja:

MorStine sa for siden:

Som Linda skriver, det er helt individuelt, jeg stoppet nedgangen med cola zero, men kunne fint drikke cola light, fordi det er forskjellig søtstoff i de to:)

Lindabtn sa for siden:

(nyyyyydelig avatar MorStine :lol:)

MorStine sa for siden:

Thanx:lol: Jiiiiihah!!!

nellie sa for siden:

det er ikke forskjellig søtning i cola light og pepsi max osv nå lenger. Samma aspartamen i hele gjengen.

MorStine sa for siden:

Cola light har ikke aspartam, den har sucralose:) cola zero har aspartam...

Areola sa for siden:

Nei, de har gått tilbake til aspartam igjen. Og kaller det ny smak :p
(jeg fikk en med sukralose i helgen, det er nok ikke solgt ut alle fra butikkene ennå.)
Jeg synes egentlig det er greit, med tanke på at sukralose/splenda heller ikke akkurat er optimalt, og at det ikke brytes ned i naturen. DET er skummelt, det..

nellie sa for siden:

nope. de prøvde med sucralose i en stund, men fant ut at det ikke falt i smak hos kundene. så nå har de begynt med aspartam igjen:)

Impulsiw sa for siden:

Off... når jeg drikker noe er det MED sucralose. Sukk.. Da var det HELT slutt på brusdrikking faktisk. :( Jaja..bon aqua er godt det også :D

Impulsiw sa for siden:

Her står det at aspartam er kreftfremkallende:
www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html

Mattilsynet anbefaler at man ikke gir det til barn under tre år. Veldig glad jeg aldri ga ungene lettprodukter når de var små. Kjøpte saft med sukker osv..

www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=455

Veldig glad jeg har klart å slutte med pepsimax :ja: Men jeg har drukket MYE lettbrus i 20 år..så det spørs om jeg er for seint ute..

Impulsiw sa for siden:

www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=18285

Her står det at det IKKE er farlig..:( Umulig å vite hva som er rett jo! En gang var det faktisk omsstridt at røyking var kreftfremmkallende. Er vel best å holde seg unna uansett tenker jeg...for sikkerhets skyld.

Synd de ikke bruker den planten som er 2000 g sterkere en sukker synes jeg. Den er jo ikke lov her i landet. Men så en familie på Tv som hadde brukt det i 15 år..på ungene og seg selv. Husker ikke hva det het.. s....et eller annet tror jeg... :ja:

Fungirl sa for siden:

Bon Aqua er karbbombe sånnt at du vet det. Altså i de som er tilsatt smak. Synd men sant for de er gode de :)

Flisa sa for siden:

Den heter Stevia og du får den på stevia.no. Jeg har kjøpt den og bruker den i alt jeg baker og lager som skal ha søtstoff i. Bedre enn sukker ;) Vanesak er det jo også!

beths sa for siden:

Hæææ? Det stemmer jo ikke :confused:

Fungirl sa for siden:

iallefall alle de bon aqua de har her i byn, husk at de opplyser det i ml og i dl...

Impulsiw sa for siden:

Har faktisk aldri smakt de med "smak".. drikker naturell :D

Da skal jeg jammen meg bestille!! Takk for tipset! :klem:

Fungirl sa for siden:

Hvis du drikker naturell er du jo på sikre siden :) Men da er jo vann fra springen minst like godt og ikke minst en aldri så liten smule billigere ;)

Impulsiw sa for siden:

Liker at det bobler litt jeg da :D

Sense sa for siden:

Jeg har ikke merket noe vektstagnering på verken aspartam eller sucralose. Så lenge jeg ikke tilfører kroppen 1000-vis av giftstoffer gjennom røyk, driver med narkotika, bestråler meg selv med telefoner, trådløse nettverk etc. som jeg anser som myyye mer kreftfremkallende, så tvi-holder jeg på min kjære pepsi-max inntil videre :D Vi har vel alle våre laster på godt og vondt.......

Man må nesten bare eksperimentere hver og en hva som evt. stagnerer vektnedgangen. For min del er det "ostechips" som jeg har funnet til nå... ( :( ) trodde lenge det var hasselnøttene jeg til stadighet knasker, men det var heldigvis ikke det (er liksom mitt snop det...)

Runegutt sa for siden:

Bob-bob-bob-bobler av gleeede....

Bon Aqua er vann fra Mjøsa med bobler (Æsj)
Farris kan ikke brukes som drikkevann, for stort innhold av bla. magnesium. Smart å selge det på flaske.

Holder meg til vannet fra kranen, og kaffe, te, og noe importert skotsk videreforedla vann.

Petit Fleur sa for siden:

Sitter nå med en BonAqua Bringebær i hånden, og den inneholde 0 karber.
Men Olden er det karber i, for de bruker fruktose i de med smak.;)

Sophocles sa for siden:

Jeg også merker et skikkelig søtsug når jeg får i meg kunstig søtningsstoff, så jeg holder meg helt unna. Tror ikke det er særlig bra. Bruker Stevia i teen, men har ikke mye erfaring med å bruke det i mat. Ellers drikker jeg farris og vann, og nå har jeg bestemt meg for at jeg skal prøve å kutte ut kaffen, noe jeg tror blir veldig hardt! Da er det liksom ikke så mye igjen å velge mellom på drikkefronten...

Lindabtn sa for siden:

Det er Bon Aqua med smak uten kulsyre som det er karber i :)

MorStine sa for siden:

Jeg har ikke fått med meg at cola light er med aspatam, kun kjøpt med sucralose her i allefall. Men da skal jeg følge med. Men hva er vitsen, da blir jo cl og cz det samme eller?

år holde meg til BonAqua og vann da... F**k!!!

nellie sa for siden:

jeg kjøper bare brus i sverige og der er det ikke en sucralosesøtetcolalightboks så langt øyet rekker. Men her i Norge er det sikkert noen å oppdrive fortsatt.

Fungirl sa for siden:

Var bon aqua uten smak jeg mente også :) Og de jeg har sjekka er det karbs i. Aldri sjekka de med bobler for er ikke glad i det :)
Men men så er vel dessverre sånn at naturlig er best, altså vårt kjære rene vann :)

Runegutt sa for siden:

Holder frtsatt en knapp på springvannet her. Mjøsvann er neppe sundt det heller.

Lindabtn sa for siden:

Ingenting kan slå et stooort glass vann med masse isbiter :sikle: Da får man bare lyst til å drikke vann da :p

MorStine sa for siden:

Er det ikke glommavann som er i BonAqua da?;) Jeg bor ved Mjøsa, så det er sikkert fint å drikke nærvannet uansett;)

Sophocles sa for siden:

Apropos denne debatten - tema på PULS på nrk i dag var at man ikke vet nok om aspartam, og det var intervju med en dame som hadde vært skikkelig sjuk, som ble frisk etter at hun sluttet med alle lett-produkter...

Impulsiw sa for siden:

Det innslaget så jeg også :ja: er nok smartest å ligge unna...

BMS! sa for siden:

Hmmm. Gjelder det alle "farristyper" med smak? Sitter med en Grans Taffel med lime smak, men jeg klarer ikke og tyde innholdsfortegnelser enda....

Drikker stort sett uten smak før, men nå prøver jeg og legge bort brusdrikking, og da var det godt med noe som har kullsyre og litt smak...

Innhold: Vann, Syre (karbondioksyd) ((er det dette jeg skal se på?)) , mineraler, naturlig aroma av lime

Mineraler i mg pr liter: Natrium 390, Magnesium 7, Kalsium 6, hydrogenkarbonat 150(er det dette jeg skal se på?), Klorid 510

Jepp, jeg er både fersk og blond :stuart:

BMS! sa for siden:

Søren, jeg rakk ikke det programmet, mulig det sendes på nett-tv.... Var det noe mer interesant di sa om søtstoff? Skulle de ike ta opp litt av hvert? Eller var det bare aspartam?

Karbosara sa for siden:

Hørte hun hadde drukket 3 halvannenlitere med pepsi max hver dag.
Hvem som helst kan blir syk av det...

Huldr sa for siden:

Som Stinemor sier, Bon Aqua er fra Glomma, ikke fra Mjøsa. Mjøsvann er det nok ikke veldig mye galt med, hvorfor skulle det være det? Det er Norges største innsjø med lang omløpstid, og jeg regner med at drikkevannsinntaket er på et egnet sted der vannet er bra. Det er ikke likt på bunnen og toppen f eks. Men jeg er ingen ferskvannsekspert altså, så kan ikke detaljene sånn på stående fot (eller sittende rompe :rolleyes:).

Magnesium er kroppens 4. viktigste mineral, og noe vi generelt får i oss alt for lite av, så tviler på at det er noe problem mht Farrisen.

nellie sa for siden:

:eek: hallo..
fikk hun drukket noe vann da æ?

Runegutt sa for siden:

Mener at man ikke skaal drikke mere enn et par liter farris om dagen. Er alt for Mineralrikt.

CamCam sa for siden:

Jeg føler meg veldig usikker på light brus. Har vært avhengig av Pepsi Max i mange år, og får skikkelig hodepine og abstinenser når jeg slutter. Har alltid hørt og trodd at søtningsmidlene er så farlig, men har i det siste lest endel om at mye av det er skremselspropaganda fra sukkerindustrien i USA. :confused: -Vanskelig å vite sikkert, men jeg har ingen problemer med å tro at sukkerindustrien er kyniske og vil forsøke å skremme oss vekk fra søtningsmidlene og tilbake på sukkeret..

Karbosara sa for siden:

Uansett: alt med måte, må vel være et stikkord her...

Ista sa for siden:

Bruker å lage mine egene kalde drikker av og til,blir litt lei pepsien.Et stort glass med vann,knuste isbiter og sitron i,eller agurk,merker jeg drikker mindre vann hvis jeg hiver meg på pepsien,men det er godt på lørdager å drikke noen glass pepsi til bacon crispen altså!Det er lørdags kos for meg.
På hverdager holder jeg meg til vann fra krana,åsså bruker jeg pepsien til kos.Synes det funker fint i grunn.Som andre her skriver så blir jeg litt fysen av pepsi...

nellie sa for siden:

det sier jo sitt, at du får hodepine og abstinenser når du slutter.
Trenger jo ikke bety at det er FARLIG, men..
Utrolig mange som er avhengig av søtningsstoffene. Og det er jo en grunn til det.

Ista sa for siden:

Søtstoffer er snodige greier..Tror nesten det er lagt opp slik at man skal bli avhengi jeg.Slik at man kjøper mer og di som lager det får penger i kassa....

Runegutt sa for siden:

Synes pepsi smaker Blenda.
Drikker Coop sin lettCola.

BMS! sa for siden:

Dytter litt på spørsmålet mitt jeg, for dette lurer jeg veldig på;)

Ha en flott tirsdag.

nellie sa for siden:

er det hva du skal se på, du lurer på?
I vanlig farris med smak, så er det sjeldent mer enn 1 karb pr dl. (som oftest ingen) Men noen er det da karber i.. Det er de som har søtningsstoffer i seg. De som har det, de står det næringsoversikt på.. der står det opplyst karb, prot, fett, kcal.

på min bon aqua Lemon f.eks står det

Energi: 37 kj/9 kcal
Protein: 0 g
Karbohydrat/Kolhydrat: 2,1 g
fett: 0 g

da er det 2.1 gram karb pr 1 dl..

der du lister opp, så står det ingenting om karbohydrater:)

BMS! sa for siden:

Så den jeg drakk igår var helt karbfri;) Så flaks....

Tusen takk for svar. Ha en super dag

kokopeli sa for siden:

Ble enn lengre diskusjon enn hva jeg hadde trodd dette :rolleyes:

Men bra at alle får frem sitt.

Jeg hadde tenkt å bruke det mest som litt ekstra, ta et glass
cola zero til middag en gang i bland og kanskje driste meg til 2-3 glass
en lørdagskveld sammen med bacon gull :D

Grunnen til at jeg valgte å spør var fordi det står i Ketolyse boka fra Torkill at man kan drikke slik - mer eller mindre ubegrenset.
Men som nybegynner er jeg redd for å gjøre feil og ødelegge for ketosen min.

Men noe har jeg nok gjort riktig - 1 uke på ketose i dag - og har gått ned 4.1 kilo!! :D;):D:)
Vet mye er vann - men gøy alikvel.
Stabiliserer det seg nå på 1-2 kilo i uka så er jeg superfornøyd!

.kokopeli.

Areola sa for siden:

Den Fungirl snakket om, er bonaqua Silver, flaskene med drikketut uten kullsyre.

Altså:
= karber! (2,1) /de med smak altså. Regner med at de har holdt den naturelle naturell)

= ikke karber!

Det er vel de smaksatte vannene som har karber, farris-vannene har det som regel ikke.

Karbosara sa for siden:

Gratulerer med vektnedgang! Veldig bra!

Tror ikke drikking av lightbrus som pmx og cola zero, f.eks er noe som tar deg ut av ketosen. Når Torkil sier du kan drikke mye av det, så kan du nok det uten å gå ut av ketose. Men Det kan for noen hindre vektnedgang og trigge sug ette noe søtt

Men Syns du har en god plan når du velger dette som lørdagskos. Da er det forskjell på hverdag og "fest".

Lykke til videre!

Fungirl sa for siden:

Areola :
Takker og bukker, var akkurat de eg mente og skal eg være ærlig så viste eg ikke at det var så mange sorter på markedet :)

Impulsiw sa for siden:

Karbosara: Høres riktig ut for meg det altså. Kuttet ut pepsi max i sommer og gikk over til ramløsa.. så bon aqua, kaffe og vann. Søtsuget er VEKK faktisk :D Kan selvfølgelig være i kombinasjon med at jeg spiste mer fiber og mindre sukker også selvfølgelig. Godt er det uansett å være kvitt søtsuget....et problem mindre. Nå har jeg bare lyst på mat :D

MHM sa for siden:

Dette er jo fantastiske nyheter, for da betyr det at senskadene er reversible.... :D ;) [color=navy][/color] Ellers så har jeg strutsementalitet når det kommer til min kjære Tab Xtra. Jeg burde ikke, det er sikkert ikke bra, men jeg VIL ha det... Liker ikke kaffe, te, vin, farris m.m., så tab er min kos. Liker forsåvidt heller ikke narkotika, sigaretter, trådløse pc-er og annet som ble nevnt her heller... :p [color=navy][/color] Ang vektnedgang og cravings, så merker jeg ingen forskjell i mine "tørrlagte" perioder. Det betyr at jeg craver og vektstagnerer like utmerket med begge alternativer...

Photobscura sa for siden:

Nå er det vel de aller færreste som drikker et par liter farris om dagen.
Hvor har du det fra, forresten?

Runegutt sa for siden:

Tror det varf forbrukerrapporten, eller FBI.
Farris er godt, uansett.
Jeg drikker min rikelige andel av dette, ved høve.

Er litt vettaskremt av denne Aspartamtråden

Ok.
Jo, Farris er godt! Men jeg tror ikke jeg drikker det mer enn et par ganger i måneden, og da stort sett i etterkant av stort alkoholinntak :p

Man BØR bli litt skremt av dette med aspartam, det er min mening at man fortsatt vet for lite. Samt at man burde forske mer på f.eks Stevia, som er hundre prosent naturlig og er det framste søtningsmiddelet i f.eks Japan.

Karbosara sa for siden:

:ja:

Men, så er det og forskjell på å drikke flere liter daglig, og et glass av og til...

Ja, virkelig!

Paradis-Oscar sa for siden:

Så enig. Men samtidig...
Jeg vet at de legene/kirurgene min mor (aka nurse mom) jobbet med pleide å si at de aldri spiste dette selv, eller ga det til sine barn...forskningen hadde vist alt for urovekkende resultater - og dette er nå 15 år eller så siden hun fortalte meg...

Igjen er jeg derfor redd dette blir et klasseskille melleom ressurssvake foreldre og de med mer kunnskap og utdanning, slik statistikken viser at det allerede er i forhold til annen mat, overvekt og helse.

(Og btw: Japanerne er smarte, skal ikke kimse av de nei - 2 av 3 av de midlene jeg har brukt i min kvikksølvutrensning er produsert og laget der borte ;))

ZitCom sa for siden:

Ergo så kan man drikke BonAqua med kullsyre og smak??

Umulig å forstå seg på damer, ingen blir enige :rolleyes:

indi sa for siden:

TEnkte jeg skulle slutte med colalighten min jeg, etter å ha lest trådene her inne, og har hivd meg på farris bris med skogsbær eller lime:) Det går jo bra det!
Enig i at måtehold er tingen uansett. Men nå fikk jeg endelig sett reportasjen på nett-tv, som gikk i puls forrige uke, og blir jo litt forundret. Det ser jo ut som om dama som er pasient i reportasjen har gått ned 56 kilo bare ved å slutte å drikke brus... Det stemmer neppe... Og det kom heller ingen forslag til alternativ drikke... Dårlig journalistikk!
Farris inneholder mye kalium, som i visse tilfeller kan være skadelig, jeg gikk på intravenøst en stund, hadde en vondd infeksjon, og da fikk jeg påvist for store mengder kalium i blodet, og måtte slutte med farris. Drakk kanskje to halvlitere et par dager på rad, men situasjonen er nok helt annerledes når en spiser skikkelig mat i tillegg. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.