watta sa for siden:
Fyllet er greit, men hva med selve bunnen? Har nesten ikke spist karb i dag, og lurer da på om de 2 stk er for mye, sånn at det vil stoppe ketosen min?
watta sa for siden:
Fyllet er greit, men hva med selve bunnen? Har nesten ikke spist karb i dag, og lurer da på om de 2 stk er for mye, sånn at det vil stoppe ketosen min?
Lindabtn sa for siden:
Det kommer litt an på hvor tykk bunnen er, men er det to stk av type grandis, vil du nok være helt i grenseland :ja:
watta sa for siden:
[quote=Lindabtn;529503]Det kommer litt an på hvor tykk bunnen er, men er det to stk av type grandis, vil du nok være helt i grenseland :ja:[/quo
Hvis det er av typen dolly dimples da?;)
Lindabtn sa for siden:
[quote=watta;529504]
Det kommer litt an på hvor tykk bunnen er, men er det to stk av type grandis, vil du nok være helt i grenseland :ja:[/quoHvis det er av typen dolly dimples da?;)
De bunnene er jo ganske tjukke og det er vel sånn ca 40 karber pr hundre gram bunn, så du kan jo tenke deg det selv :) Vil nok anta det ja!!!
watta sa for siden:
[quote=Lindabtn;529505]
De bunnene er jo ganske tjukke og det er vel sånn ca 40 karber pr hundre gram bunn, så du kan jo tenke deg det selv :) Vil nok anta det ja!!!
da dropper jeg pizzan lett ja ;)
Lindabtn sa for siden:
Tror jeg ville brukt karbene mine på noe "ordentlig" mat i stede jeg :) Så slipper du å ha dårlig samvittighet etterpå :suss:
Lindabtn sa for siden:
Men da kan du jo gleeeede deg til neste gang du skal kose deg med noe ekstra. Og da kan du jo ut å kjøpe pizza :) Vi har jo alle en utskeielse en gang i blandt
Magga Dutti sa for siden:
Jeg lagde pizza med Johannseurt-melet en kveld. Den ble helt grei.
watta sa for siden:
laget meg kjøttdeig med litt løk og krydder, og drøsset på med ost i stedet.. ;) Like godt det ja :) Glad jeg droppet pizzan, nå slipper jeg iallefall og tenke på at det var dumt og spise den... ;)
quebec sa for siden:
viktig å kunne kose seg, selv om man ønsker å være i ketose.
:)
scartz sa for siden:
Hvor mye skal egentlig til for å ødelegge kostholdet for visse perioder?
Unna meg en kaffe latte med litt fløte idag, har ikke bestemt meg enda om jeg skal ha dårlig samvittighet eller ei :P Spiser generelt 15-20 karbs per dag.
Er jo ganske ny i dette (jeg er nesten en uke gammel som lavkarbo fan! :P) og vet ikke hvor grensa går for småkos..
Ødelegger jeg alt om jeg spiser ris e.l. til maten min EN dag (per annen hver uke?) Tenker mest når jeg er på besøk hos svigers, tror ikke de hadde blitt særlig glad om jeg lot karboene ligge igjen på tallerkenen, da dette er "sunn og vanlig" kost for dem.
nattfrue sa for siden:
"Ødelegge" er jo et løst begrep, da. Hvis du med det mener å gå ut av ketose, så kan en porsjon ris være nok. Det er individuelt hvor mange karbohydrater man tåler før man går ut av ketose. Poenget med å ikke hoppe ut og inn av ketose hele tiden er at det er en omstillingsprosess for kroppen å gå over til fettforbrenning, og hvis man hele tiden skifter mellom dét og vanlig forbrenning, så blir det vanskeligere å komme i ketose igjen etterhvert.
Når det er sagt, så er ikke ketose noen "hellig gral" i seg selv. Du kan godt være i ketose og ikke gå ned, hvis du spiser feil - og du kan godt gå ned masse selv om du ikke er i ketose.
Ketogen kost er et ganske strengt regime. Det har sine fordeler og ulemper - fordelen er at det er rimelig svart/hvitt hva du kan spise, ulempen er også at det er rimelig svart/hvitt hva du kan spise :p
Med mindre man er veldig åpen om dietten man går på og har folk rundt seg som ikke må diskutere det ihjel hver gang man avstår fra poteter eller så, kan det være vanskelig å leve sosialt på denne måten. Da blir det et valg, da - skal man fortelle om det, prøve å spise seg "rundt" problemet (det er jo forbausende ofte at det går helt greit å spise bare kjøtt/fugl/fisk og grønnsaker), eller gå på tvers av dietten av hensyn til andre? Alt sammen er legitime valg, synes jeg - men det er klart at det siste alternativet kan få negative konsekvenser for kostholdet og effekten av det.
Lavkarbo i de fleste varianter er fortsatt ganske kontroversielt for mange. Om svigerforeldrene dine har en egen oppfatning av hva som er sunn kost, så synes jeg ikke det er så rart. Men hvis du forteller dem hva du holder på med og forklarer litt av vitenskapen bak det, kan det jo hende de er åpne for det, og støtter deg i valget - selv om det går på tvers av det de en gang har lært om kosthold? :)
scartz sa for siden:
Vel, noen voksne er jo mer åpne for nye ting enn andre.. Foreløbig har jeg ikke fortalt så mye til foreldrene mine, er ganske sikker på at responsen blir "sukk, enda en av dine slankeopplegg..." Så legger de ut i det lange og det breie om at jeg ikke må drikke brus (samme om det er light eller ikke, all brus er FARLIG BRUS!!), spise mindre og ikke feitendes mat!
Men jeg skal prøve meg fram så godt jeg kan, heldigvis spiser jeg ikke så ofte hos svigers/foreldrene mine :)
Så får jeg se hva som fungerer for kroppen min :)
Antoinette6 sa for siden:
Takk for reflektert og godt innlegg å lese for meg, nattfrue :)
Kir Royal sa for siden:
Jeg pleier å lage meg to små pizzaer til kos på fredagskvelden. Disse lager jeg på Popandrum-bunn. Pizzaene blir ikke store, men er nydelige synes nå jeg. En Popandrum inneholder ca. 5 karbohydrater. Vektnedgangen går som den skal, ca. 1 kg hver uke. Det er jeg godt fornøyd med.:rolleyes:
Photobscura sa for siden:
Popandrum, er det det samme som papa dums? Altså, indiske linseflatbrød?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.