< Tilbake til oversikten

SB Fase 1 - Squash

Marianne sa for siden:

Fra internett: (viktig å finne tilbehør til kyllingen og fisken;) )

Det anbefales å bruke lett mozzarella, men dette har jeg ikke kunnet få tak i. Kan vel bruke vanlig mozzarella, tenker jeg.

Aggieland Zucchini - South Beach Diet Recipe (Phase 1)

5 or 6 med. zucchini, sliced
1 med. onion, diced
2 or 3 tomatoes, diced
1 tsp. garlic, minced
1 tsp. black pepper
8 oz. Mozzarella cheese, grated
Lightly cook zucchini in large skillet (dry no oil) on medium heat. Add onion and brown lightly. Add tomatoes, garlic, pepper. Simmer 10 minutes on low heat with lid on pan. Pour into large baking dish. Bake at 350 degrees for 10 minutes. Top with cheese and bake 10 minutes more. Serve hot from oven.

Cookiemonster sa for siden:

Det anbefales å spise ost med fullt fettinhold, da det er den gode typen fett som også hjelper å rense ut kolestorol av blodet. Lavfett ost har ingen matverdi, så ikke stress med å finne lett mozzarella og nyt det som det er.:p [font=Verdana][/font]

smosje sa for siden:

Det er ikke anbefalt på South Beach fase 1, nei ;) Der er det kun oster med lavt fettinnhold som er tillatt (lettoster, 20+ 30+). Edammer, Brie og 40+ oster skal unngås.

Kristian sa for siden:

Det er kanskje ikke riktig for SB dietten men en undersøkelse har vist at fettet fra ost har en positiv effekt på kolesterolet. dette har jeg nettopp lest i meieriposten. Jeg kan godt finne artikkelen om det er noen med spesiell interesse for det her.

smosje sa for siden:

Ja, veldig gjerne :)
Hadde vært fint å vite at man kunne spise mer fullfett ost.

SB anbefaler det likevel ikke; hvis man vil følge South Beach, så skal man velge oster med lavt fettinnhold.
Vi andre kan jo bedømme for oss selv :)

Det eneste jeg synes er litt viktig å få fram med SB (siden vi nå befinner oss på SB-delen, mener jeg), er det at så mange prøver å kombinere de ulike typene lavkarbo-filosofier, til å finne 'sin egen', 'min variant' etc (jeg gjør det selv :rolleyes: )
Men skal man gjøre det, synes jeg det er viktig å stresse at South Beach legger seg på en linje med mer karber enn f.eks. Atkins, mens Atkins tillater mer fett.
Hvis man da lager 'sin egen kombinasjon' av karbetillatelsen på SB, og fett-tillatelsen på Atkins - ja da vil man få det beste av begge :D , men jeg tviler på om man vil gå (like fort) ned i vekt...... :o

Derfor presiserer jeg gang på gang at å bruke masse fullfettoster IKKE er å følge South Beach Diet - uansett hvor sunt det i utgangspunktet måtte være ;) .

Jeg vil forøvrig gjerne lese artikkelen, hvis du finner den. Kanskje du kunne poste den i generell ernæringsdebatt eller noe? :)

Tusen takk!
:klem:

Aline sa for siden:

logisk, siden karbene gjør at man legger på seg av fettet man spiser.... ? (eller er jeg på jordet nå..? )

smosje sa for siden:

Du har helt rett tror jeg! Det har i hvertfall jeg lest om smør på brødskiva o.l.

Brødet (grovt ja) er ikke såå ille, smør er ikke såå ille, men sammen blir de partners in crime, ja!

mofe sa for siden:

Japp, dette stemmer, det :)

Altså, JA, man legger på seg av fett, OM man kombinerer det med masse karber. :)

Utopi er å spise rette karber og rette fett-typer. Men det er jo bare vi her inne som er såpass opplyste :p Akk, de skulle bare visst, alle menneskene.. alt sunt de går glipp av..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.