h.e.l.e.n.e sa for siden:
hr stekt det allerede og gleder meg sånn..sukk.. får vel bare kaste det da???
hr stekt det allerede og gleder meg sånn..sukk.. får vel bare kaste det da???
Gerd sa for siden:
Neida, ikke kast det. Men pass på neste gang du kjøper at du kjøper uten ;)
hmm, jeg spiste 2 bacon, håper det går fint:) neste gang skal jeg sjekke ja!!
Gerd sa for siden:
Jeg spiste sikkert en del bacon som det var sukker i i starten selv jeg. For jeg kunne ikke i min villeste fantasi tro at det var sukker i det. Men jeg fikk greie på det etterhvert :ja:
alt de putter sukker i!!!?!? hvorfor i alle verden liksom.. i bacon...
Gerd sa for siden:
Du, det er helt utrolig hva de putter sukker i gerd rister på hodet
Men man lærer seg å luke ut "synderne" etterhvert :ja:
Paradis-Oscar sa for siden:
Det er merkelig det der ja...
Les innholdsfortegnelsen på ALT fra nå av, vit hva du putter i deg. :)
Se etter dextrose, sukker, glukose, maltodextrin. m.m.
Dissse er det dessverre vanlig å se i pølser, skinkepålegg og annet kjøttpålegg, alt av kalkun-og kyllingpålegg, kyllingpølser, kalkunpølser, wienerpølser, grillpølser, spekepølser, majones, sennep, ketchup, salasa, Toro og Knorr-poser, marinader, ferdig marinert kjøtt, tomatsaus, og...ja, jeg kunne fortsatt i det uendelige. :p
Når vi slutter å kjøpe det, så kanskje de slutter å lage det...
er alle disse greiene her sukker altså, eller vertfall karbohydrater? æsj, skal la vær å kjøpe noe uten sånn innholdsfortegnelse over hvor mange karbohydrater det er..
kokopeli sa for siden:
Dessverre er det ikke nok å bare se hvor mange karbohydr. det er :(
Har jeg nå erfart, viktig at du også sjekker om det er glukose osv(se de tingene som paradis-oscar(som ikke er hankjønn:p) listet lengre oppe).
Til og med rekesalat fra delikat har jo sukker :(
Og hvis du går på streng ketolyse kur - som meg.
Så må du være obs på det.
.kokopeli. :)
ja da gir jeg opp hele greiene snar,t hvis jeg må sjekke alt såååå nøye? er det ikke nok å stole på karb.innholdet som står oppført altså?
jeg spiser endel av den rekesalaten i avokado, og klarer meg ikke uten.. ehhe.. men de karbene fra glukose og div, er vel regnet med i totalen som står på pakken?
sukk..............
Bulldog sa for siden:
Jo, den er til å stole på. Tilsatt glukose, maltodextrin, etc regnes med der. At det er best å unngå produkter med tilsatt sukker er jo en annen (viktig) sak :)
Paradis-Oscar sa for siden:
Japp :)
H.e.l.e.n.e.: tenk på dette som en fantastisk mulighet du har fra nå og resten av ditt liv til å gi kroppen din det den liker og trenger, ikke bare det som får deg ned i vekt!
Det går seg til etterhvert, nå lærer du, og etterhvert går det av seg selv - da vil du se tilbake på den rare maten med alle de ekle tilsetningsstoffene du spiste ukritisk før, og le :heia:
Elastica sa for siden:
Jeg må tilstå at jeg ikke begriper hvordan de klarer å tilsette sukkerstoffer til RENT kjøtt som bacon og skinke. Drysser de det utenpå da eller? Da burde en jo kunne skylle det av.
dum
jo, en burde jo benytte anledningen til å lære seg dette skikkelig og lett inngå det.. men jeg syns det er litt mye, jeg kjenner INGEN som forstår denne dietten min, og det er et mas og spør om hver minste ting hele tiden.. sukk, litt lei i dag.. er småsyk og sliten og lyst på alt.
hver gang man skal på besøk til noen, spør jeg hva de har tenkt å servere, slik at jeg vet om jeg skal spise før, eller kan spise det de lager.. så kommer det..: kan du spise det, det det det det det??? lest opp fra en oppskrift.. eeeeehh.. og halvparten av tingene vet jeg ikke innholdet i.. så sier jeg bare jaaada, også spiser jeg hjemme, og unnskylder meg med at jeg ikke er sulten/i form, og pirker litt i maten..
syns det er vankelig jeg.. når man tilogmed ikke kan spise bacon, eller "slike ting" som jeg trodde var sikre ting, uten å måtte lese på pakken liksom. og ofte står det ikke på pakken engang..
flaut på et besøk jeg var på, der de serverte rundstykker m pålegg.. jeg sa nei, jeg går på lavkarbo, så spiser ikke dette, men det går fint, jeg er ikke sulten.
så begynner det:
vil du ha knekkebrød da? nei... "jeg har sånne sunne speltknekkebrød" nei takk............ men GULEROT da , DET er jo sunt.. NEI takk, jeg er ikke sulten, det går fint.. juice eller melk? tror jeg abre tar litt vann jeg.. "åå, vannet her smaker dritt, er noe galt med rørene tror jeg".. åja, tar litt drittvann allikevel jeg..
kjekkt besøk, hun følte seg sikkert litt dum, jeg også... :)
Tone-G sa for siden:
Gosj, jeg kjenner meg igjen i den situasjonen der Helene. Det er skikkelig ekkelt! Løsningen kan jo være å ta med lavkarbo mat selv..
Jeg var å handlet ista, da oppdaget jeg at Gilde har Glukose i baconet sitt.. Å jeg som fråtser i gilde bacon da (syns det smaker nydelig)
Jeg ble skikkelig skuffa!
Hvilket merke skal jeg bruke om jeg skal spise bacon tro?
Skippy sa for siden:
Det er fryktelig påtrengende med folk som absolutt skal fore en, men jeg tror nesten de har det værre enn meg.
Jeg bruker å spørre om de har noe ost og te, så får de servert noe og kan faktisk gå over til å være selskapelige.
Bulldog sa for siden:
Bacon legges i saltlake med "røykaroma" for å bli bacon. Unntaket er tørrsaltet bacon som er veldig godt :)
Runegutt sa for siden:
Tror kanskje vi kunne samarbeide med KOS om å lage en Mat Uten Sukker-liste
(blei bra forkortelse)
Jeg blir "høy" av pølser med glucose, div. røkte produkter med glucose osv.
Elastica sa for siden:
Det står iallefall ikke noe om sukker eller andre søtstoffer på Nordfjord sin bacon. Kan jeg være trygg på den da?
Runegutt sa for siden:
Tja. Er jo ikke lovlig å glemme det fra varedeklarasjonen da :rolleyes:
Er skuffa over Gilde, som i løpet av sommeren har innført glucose i en lang rekke kjøttpålegg. Er vel bare roastbeefen deres som er uten.
Coop sin kokte skinke (heter sikkert XP) er helt uten sukker. Spiser av den nesten daglig.
Photobscura sa for siden:
First Price sin bacon er ikke tilsatt noe som helst av sukker, og den er billig! :)
Runegutt sa for siden:
Snille frøken/fru Photo. Jeg bor langt utti "asjækla" i en typisk Nordnorsk småkommune, med atskillig mere vær pr. innbygger enn i de mere urbane strøk.
First Price, er hva, og selges hvor? (Har prix og Ica)
Lucky sa for siden:
First Price er et billig-merke som du finner i alle
NorgesGruppens butikker (Ultra, Kiwi, Meny, Spar, Joker, Bunnpris)
Tone-G sa for siden:
jeg kjøpte en pk first price bacon for en stund tilbake, men den hadde en merkelig harsk smak.. frister ikke til gjentagelse akkurat..Det var ikke noe galt med datomerkinga..
kanskje tilfeldig at min pk var dårlig:confused:
Frøken, tagen men ugift, Photo har alt fått hjelp fra noen her over til å besvare spørsmålet.
Jeg har spist meg gjennom to pakker, og det smakte fortreffelig alt sammen. Men jeg har før det ikke spist bacon på sikkert femten år. Fjerner dog de verste fettstrimlene, uten at jeg kan se at det skal utgjøre noe særlig forskjell på en eventuell harsk smak.
De er uansett såpass billige at man ikke taper mye på å prøve en gang til!
Runegutt sa for siden:
Uansett frøken Photo, hvis du sjekker denne:maps.google.com/ og søker på Lødingen. vil du skjønne at vi bor et stykke unna folkeskikken. PS, bra tilgang på fisk.
Ja, se der du! Tror deg når det angår fisken :)
Uansett, om du er en tur et sted hvor de har noen av de nevnte butikker, eventuelt i Sverige, så kan man jo hamstre og fryse ned :)
Men det må da finnes annen bacon som ikke har sånn skit i seg?
Runegutt sa for siden:
Finnes mye bra bacon, spes. svensk. Siden jeg har vært storrøyker i masse år, har jeg vært på svenskehandel i en årrekke. Var jo for dumt å ikke ta med kjøttkvoten samtidig.
arkine sa for siden:
jeg prøvde first price bacon syns smaken var god ,men den klistret seg liksom sammen i panna når jeg stekte den
baconet fra finsbråten det i skiver sto det ikke noe om sukker og heller ikke karbo
sendte dem en mail og spurte om innholdet , venter spent på svar
Eirian sa for siden:
Vi har Finnsbråten bacon i skiver, grønn pakke, og den inneholder ikke sukker.
Det er godt også.
arkine sa for siden:
ja god er den
Tirilto sa for siden:
Tulip sin som du kjøper i Sverige ser ut til å være uten noe...eller hva?
www.tulip.se/default.asp
Runegutt sa for siden:
Varmrøkt svenskebacon er nyyydelig
Anne sa for siden:
De fleste er flinke til å merke innhold om det er glucose. Druesukker står det på mange og det er jo viktig for diabetikere antar jeg, å vite om det er glucose i det?
Kjøper ofte bacon i Sverige. Noe har druesukker annet ikke. Står på pakka. Også liker jeg det svenske svinekjøttet bedre enn det norske.
Men av norske varer foretrekker jeg Finsbråten
www.finsbraten.no/produkter.aspx?cat=216730
Står ikke om noe glucose her....
Runegutt sa for siden:
Endel produsenter av kjøtt både i norge sverige og storbrittania, bruker ordet Dextrose.
Er druesukker på Gammeldansk ell.no
Tror Gilde er en av de jeg har sett med Dextrose i pålegget. Jeg mener det minner styggelig om svindel.
Lillegutten sa for siden:
Jeg har spist Grilstad sin bacon, jeg ELSKER bacon:D Den har jeg ikke ikke funnet noen slike huffhuff-tilsetninger i, men jeg er jo ny her også da:D Blir for dyrt med bacon i Norge, Grilstad sin koster jo 189 kr kg.. Blir nok en tur til søta bror snart ja
CHESS sa for siden:
Dette var interesant lesning !! Jeg spiser bacon til frokost hver morgen
i omelett. Da det går endel bacon, kjøper jeg det billigste.
First Price er bra, og uten sukker. Sjekket coop og X-tra bacon igår
på handleturen og oppdaget at disse to har sukker i seg !! FY FY
Har aldri tenkt tanken engang at kjøttpålegg og bacon kunne innholde sukker !!
Vi blir jo lurte til å få i oss sukker ! Nei dropp Gilde og andre produsenter som
tilsetter sukker i ellers "sunne" varer. Nå fikk jeg "fyst" utav meg en tidlig
tirsdags morgen. Ha en fin dag alle sammen og nå ska jeg lage meg
omelett m/ sukkerfri bacon til frokost !!
Anitra sa for siden:
Jeg må si jeg er litt overrasket over alt de putter sukker i! Jeg har ikke vært flink nok til å sjekke enda, men gjett om jeg skal bli det! Sukker i kort skinke, hva er vitsen liksom? Jeg liker ikke "søtt" kjøtt.
Iset sa for siden:
Hvordan er Tulip-baconet i Norge? Jeg har en pakke i fryseren, men gidder ikke å reise meg for å se. :lat:
Jeg bryr meg ikke om det lille sukkeret som er i kjøtt, men jeg skal jo ikke ned i vekt heller. Men er det ikke tilsatt for å øke holdbarheten på kjøttet, mon tro? Sukker er jo et bra konserveringsmiddel (ikke bra som i sunt altså).
Runegutt sa for siden:
Jeg kan ikke tenke meg at man får økt holdbarhet med å bruke glucose i kjøtt. Skal man konservere med sukker, trenges svære mengder.
Problemet med glucose i kjøtt, er f.eks at jeg blir dårlig av det. Ergo, gir det forhøyet insulin hos alle "normale" ergo er det fetende.
Iset sa for siden:
Hvis det ikke er for holdbarheten, hvorfor tilsettes det da? Jeg blir så irritert. Tror jeg må sende en mail og høre.
Runegutt sa for siden:
Smak. Er enklere å bruke salt+glucose for å få smak, oglangt billigere, enn å bruke krydder.
Kula sa for siden:
...og vekt. Jeg vet ikke hvor mange gram sukker som blir tilsatt pr kilo bacon, men kiloprisen for sukker er latterlig lav og kiloprisen for bacon er latterlig høy (i Norge).
Hvis man tilsetter f.eks. 20 g sukker til 1000 g kjøtt har man plutselig 1020 g kjøtt man kan selge. Samme teknikk som blir brukt i vanlig kjøttdeig. Den er tilsatt betydelige mengder vann.
Når vi først er i gang kan jo også syltetøy nevnes. I de verste typene er jo mer enn halvparten av vekten sukker. Bær er dyrt - sukker er billig.
Tulla 81 sa for siden:
Jeg la inn denne på en annen tråd i dag...
Kjøpte bacon fra First Price fra KIWI her om dagen. Spiste en pakke over to dager før jeg fant ut at det var sukker i pakken.
Takk skal dere f**n meg ha First Price...
Står ikke i hvilke mengeder, men ute av ketose i alle fall... Grrrrrrrrrr.....
Hæ? Så nettopp på pakken min, og ikke noe sukker i den :(
Nå spiser jeg stort sett bare bacon på søndager (cowboyfrokost ;)), men jeg vil jo ikke ha sukker i kjøttet mitt :mad:
Anitra sa for siden:
Jeg sjekket Bjerke sin bacon, og den så lovlig ut. Ihvertfall utfra hav jeg kunne se.
Sari sa for siden:
Oj da.. Vi spiser Gilde sin Skogsbacon hver dag vi.. Har gjort det helt siden jeg og mannen begynte. Ser jo på pakken nå at det står glukose på ... Dette var kjedelig.
Men siden vi har spist det nesten hver dag, vært i kestose så lenge og gått ned maaange kilo - kan det være at det er ok allikevel? At vi tåler den ekstra mengden med karbo? :confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.