Impulsiw sa for siden:
www.funksjonellmat.no/hi-maize/index.html
Skal ha lav GI osv..:ja:
Impulsiw sa for siden:
www.funksjonellmat.no/hi-maize/index.html
Skal ha lav GI osv..:ja:
Georgine sa for siden:
Jeg har en slik boks i skapet, men har liksom ikke forstått hva jeg skal bruke den til...
Men ser jo at den fint kan få bein å gå på :lol: Må prøve å putte dette i maten hver dag og se hva som skjer.
Impulsiw sa for siden:
hehe..har ikke kjøpt den enda. Har du testet den? :D
Georgine sa for siden:
Har brukt det i kjøttkaker... og der fungerte det sikkert bra :D
Impulsiw sa for siden:
hmm..vurdere å kjøpe :ja:
Georgine sa for siden:
Det må jo kunne gå an å putte dette i middagsmaten eller brød eller slikt tenker jeg.
Det smaker ingenting så det må jo være for fiberinnholdet.. men det får vi jo dekket gjennom grønnsaker.
sirimor sa for siden:
Jeg har ikke prøvd det heller, men bare lest om det. Og som jeg forstår skal det kunne brukes som erstatning for mel i baking o.l.
De har jo noen oppskrifter som ser lovende ut. Jeg har rett og slett ikke kjøpt (spare penger) siden det jeg pleier bruke funker utmerket.
Men det hadde vært spennende å høre om noen hadde erfaring med dette:)
Impulsiw sa for siden:
ja...det kunne vært interessant. Har en HEL boks med ketolyse bakemix jeg kunne har brukt i middagen i dag ..glemte det...:eek:
Jeg bestilte sånn lavkarbo mel fra nutrition.com. Har en sånn bakemaskin som "gjør alt". Så jeg puttet det oppi der og bakte i vei... fy flaaaaaaate så fælt brød, hvis det kan kalles brød. Det så fint ut, luftig og greier men det luktet noe jæ*** kvalmende. Smakte på det og måtte spytte ut....aner ikke hva de har hatt oppi der men det måtte ha vært noe kroppen overhode ikke villle tenkt på å spise selv...jæækk* :(
sirimor sa for siden:
Æsj da, hørtes ikke godt ut...kjedelig med sånne feilkjøp.
Men den bakemixen kan du jo få brukt opp på lapper, pannekaker, vafler eller liknende.
Impulsiw sa for siden:
Det er sant sirimor :D Glemmer at jeg har det vettu.. hohoho... vafler :sikle:
sirimor sa for siden:
Vafler ja....det hadde jeg tenkt å lage idag, men så ble jeg så revet med av den her Sara Bernard-tråden, så det har jeg drevet med, OG spist ikveld...
Impulsiw sa for siden:
Sara bernard? Gått glipp av noe jeg da.. :D
Lisbeth sa for siden:
Jeg har også en boks av det melet.. pleier å putte litt i frokostpannekakene..
Impulsiw sa for siden:
ja..er det godt da? Åssen er prisen i forhold til ketolyse bakemix igjen?
Lisbeth sa for siden:
Det smaker ingenting tror jeg.. Husker ikke hva jeg betalte for det.. Men det er endel flere karbohydrater i det.. 13 g pr 100..
Impulsiw sa for siden:
Ingenting er jo bra! Man har jo juksesukker :D prisen derimot er interessant ;)
Lisbeth sa for siden:
Sjekka på nettet, og det er endel dyrere enn bakemiks..
Hi-maze koster 125,- for 250 gram, mens bakemiks koster 119,- for 400 gram
Impulsiw sa for siden:
Da var jo den "kampen" avgjort ;)
Areola sa for siden:
Men, er det laget av mais? Da kan det jo umulig være veldig bra?
danish sa for siden:
"Resistent stivelse er resistent mot fordøyelsesenzymene, og går videre til tykktarmen, på samme måte som kostfiber. "
Mmm, revmatisk gikt. Deilig :p
[url="http://high-fat-nutrition.blogspot.com/2008/08/fasting-many-moons-ago-it-seems.html"][/url]
sol-cellen sa for siden:
Det er laget av såkalt høy-amylose mais (derav navnet Hi-Maize), en maishybrid som er avlet fram gjennom mange år i Australia.
Stivelse forekommer i to former, amylose og amylopektin. Alle stivelsesrike matvarer inneholder begge disse, men andelen av dem varierer. De fleste matvarer inneholder mest amylopektin. For eksempel inneholder vanlig mais ca. 75% amylopektin og 25% amylose.
For å si det enkelt, har amylopektin høy GI, mens amylose har lav GI. Hi-maize inneholder 80-90% amylose, og oppfører seg dermed helt forskjellig fra vanlig maisstivelse i kroppen.
Analyser har vist at 60% av stivelsen i Hi-maize er resistent mot fordøyelsesenzymene våre. Resistent stivelse blir av mange regnet som det nye "superfiberet", som det anbefales at vi øker inntaket av.
What is Resistant Starch, and What Can It Do for Me?
lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/a/resistantstarch.htm
Impulsiw sa for siden:
Takk for interessant lesing :ja:
Areola sa for siden:
Ja, tusen takk, sol-cellen :)
Vet ikke helt om jeg stoler på resistent stivelse.. ikke for min kropp akkurat nå ihvertfall. Leste kort over det i siste utgave av iform, og fikk intrykk at så lenge du spiste stivelsen kaldt, så var det greit :rolleyes:
Må vel lese det litt nærmere :p
Hedda:) sa for siden:
Lavkarbopikene.no selger Hi-Maze. :) Et veldig smart produkt!! Smaker ingenting, sunt og øker fettforbrenningen. Personlig synes jeg det er genialt å "grove opp" f.eks. boller og andre ting man ikke ønsker skal smake grovt.
elian sa for siden:
Hvis 60% av karbohydratene i dette produktet er resistent, betyr det da at jeg skal regne bare 12-13gr pr 100gr vare da? :confused:
Og HVORFOR øker dette produktet fettforbrenninngen?
sol-cellen sa for siden:
Hi-maize inneholder 31g karbohydrater pr 100 g vare. Disse må regnes med, selv om de er av den langsomme typen.
I motsetning til noen typer fibre, blir resistent stivelse fermentert når det kommer til tykktarmen. Disse fermenteringsproduktene virker inn på leveren og fører til økt fettforbrenning. Du kan lese flere detaljer her:
www.resistantstarch.com/ResistantStarch/Clinical+Studies/Selected+Studies/
elian sa for siden:
Hmmm.... Blir ikke klok jeg.... Men en ting skjønner jeg: Det er forbudt på Ketolyse? :confused:
saxpia sa for siden:
Det vil gjerne jeg også ha svar på :ja:
Impulsiw sa for siden:
Kommmer vel an på hvor mye/lite karber man skal ha per dag. Men en spiseskje veier vel kanskje toppen 10 gram, det blir 3.1 karbe da. Jeg prøver å ligge på rundt 40 per dag, så jeg har det litt mer fleksibelt enn de som ligger på 15.Har kjøpt det nå og bruker det i brødet til snuppen. Han har glutenallergi og da blir det lite fiber i brødet. 1 ss hi maze tilsvarer en dl fiber står det på boksen. Så det skal ikke så mye til feks hvis man lager vafler/pannekaker. Det må jo mette mer siden det er fiber...tenker jeg da..;)
danish sa for siden:
Tull. All fiber gjæres i tykktarmen.
Disse studiene er upålitelige. De er ikke blindede og bruker små testgrupper. Og de er som regel betalt for av maisindustrien. Dessuten er det flere faktorer de ikke gjør rede for. Her sier de at resistent stivelse fører til økt fettforbrenning. Men de nevner ikke at det dannes korte fettsyrer under gjæring av resistent stivelse. Korte fettsyrer absorberes kjapt og vil dermed få det til å se ut som mer fett oksideres.
På den gode siden viser ikke resistent stivelse noen effekt på insulin eller blodsukker, ifølge studiene linket til på resistantstarch.com
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.