Eva var sliten og trøtt, hadde hodepine og konsentrasjonsproblemer. Selv enkle ting ble vanskelige å gjennomføre. - Det var de grusomste hodesmerter. Kjentes ut som hodet skulle eksplodere. Smertene kom og gikk. Så ble synet dårligere og jeg mistet synet på det ene øyet mitt. På sykehuset ble det oppdaget at Eva hadde hvite flekker på nervetrådene i hjernen. Legene tenkte i retning Multippel Sklerose (MS).
Eva begynte å søke på nettet selv, og oppdaget at det var mange med lignende symptomer som mente de hadde blitt syke av aspartam, et kunstig søtningsstoff som finnes i svært mange produkter som erstatning for sukker.
Jeg har jo hørt om dette før, men det er (typisk meg) veldig lett å bare tenke, ja-ja det var ikke bra, og så bare gå videre, siden det ikke direkte berører meg (jeg har jo ikke blitt syk eller no ennå..)
Så for at jeg skal våkne er det såå utrolig viktig og virkningsfullt å stadig få påminnelser. Ikke minst er det viktig å tenke på hva vi dytter i barna våre. Men samtidig skal mor og far ta vare på helsen sin så de kan leve lenge. Så tusen takk for denne Silje:)
Se på NRK1 i kveld dere!
Siden jeg begynte med lavkarbo i fjor har jeg lest MYE og blitt mye mer bevisst på hva jeg og familien min, og da seff mest av alt barna, får i oss. Jeg unngår så langt jeg har mulighet å la de få i seg aspartam... Heller sukralose enn aspartam... Skummelt!
Har de siste fem årene vært ganske syk, og fikk for to år siden
diagnosen ME. Har i perioder vært sengeliggende.
Etter å ha hatt en naturopat (heter det det?) på et kurs, reduserte jeg
veldig på inntaket av Pepsi Max etter jul. Jeg har faktisk hatt en merkbar bedring... Har ikke kuttet ut aspartam helt, men etter å ha sett innslaget på Puls har jeg bestemt meg for å gjøre det.
Noen av de mest fremtredende symptomene mine har vært hodepine, utmattelse, smerter i kroppen, hjernetåke, lys- og lydømfintlighet, dårlig konsentrasjon og i perioder har synet mitt også vært dårligere.
Den siste har jeg hatt mer overskudd, hjernetåka har lettet litt, jeg tåler mer lyd osv..
Jeg skal ikke påstå at det er aspartam som har påvirket meg - men man kan jo håpe det... Da er det jo stor sannsynlighet for at jeg snart blir frisk :)
Optimistisk hilsen fra Trampe
(Som har funnet veien til Lavkarbo igjen)
A 2007 medical review on the subject concluded that "the weight of existing scientific evidence indicates that aspartame is safe at current levels of consumption as a non-nutritive sweetener"1
Jeg håper at dette stemmer, og at aspartam ikke er skadelig, for jeg elsker cola light/zero o.l. . . ;)
1: Magnuson BA, Burdock GA, Doull J, et al. (2007). "Aspartame: a safety evaluation based on current use levels, regulations, and toxicological and epidemiological studies". Critical Reviews in Toxicology 37 (8): 629–727.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.