Som oppvokst et stenkast fra svenskegrensa, inngikk noe svensk husmannskost i menyen. Jeg tror det heter kålrullader på norsk, men vi kalte det kåldolmar, og kommer vel fra "Dolma" som er en rett fra Midt Østen hvor man tilbereder mat i vinblader.
Jeg har funnet en oppskrift på en svensk nettside, har ikke fått prøvd den selv ennå, men jeg har revidert den til norsk og lavkarbo, og kommer til å lage det neste uke, om noen har lyst til å prøve å mellomtiden, så kom gjerne med erfaringer :)
Kåldolmar
1 kålhode
1 pakke kjøttfarse
Kummin/karve
Salt og pepper
2 ss fløte (valgfritt)
Skjær ut den nederste delen av kålen, og legg det i kokende, saltet vann og la det koke i 5-10 munutter. Ta løs ett og ett blad forsiktig, og fjern evenutel de kraftigste delene av bladnervene.
Bland farsen med salt, pepper og kummin/karve, ha eventuelt i et par ss fløte, og jobb det inn i farsen.
Legg en tykk stripe med farse i bladet, brett sammen bladet, og rull det sammen, så det blir som en slags tubeformet pakke.
Brun smør i en panne, legg kåldolmene med festet ned og stek dem et par minutter på hver side på middels varme. Strø over litt salt og pepper mens de steker. Pass på at det er nok fett i panna. Lag en sjy i panne med vann, og la dolmene ettersteke på lav varme i en times tid under lokk.
Serveres med skyen, og kokte grønnsaker :)
Sånn skal de se ut når de er ferdige:
Men, så klart med annet tilbehør ;)
Dette er en rett som sikkert kan varieres med innhold i det uendelige.
Jeg tror også man fint kan steke de i form i ovnen, jeg tror det var det vi gjorde da jeg var liten, men så kjøpte vi også ferdige kåldolmar som var til å varme opp.
Kjøttfarse inneholder ca 3 gr kh pr 100 gram hvor kh er fra stivelse. Det er ikke så mye. Man kan sikkert bruke kjøttdeig også, men det er farsen som er av tradisjonen :)
Medisterdeig har ikke karber i seg, ikke den typen jeg har sett, men den har mer fett i form av spekk, så kanskje medisterdeig er bedre?
Fant infoen her: www.matvareguiden.no/matvare4799.asp
Her er en side jeg kom over for en stund siden. Tenkte at det måtte være perfekt lavkarbomat med noen modifikasjoner, vekk med risen etc.. Stuffed Cabbage.
Å, sånn deilig tradisjonsmat, hadde glemt sånne her jeg! Må prøves. :)
Men du: når du skriver cummin/karve...mener du da Spisskummen= cumin (lat.cuminum cyminum) på engelsk, eller mener du Karve=cummin (lat.carum carvi) på svensk?
Stemmer, kummin er karve på svensk. Jeg synes forresten spisskummin har litt av den samme smaken som karve, så man kan sikkert bruke begge deler :) Spisskummin bruker jeg i mye rart :)
Ikke LIKE, men at de ligner på hverandre, typ har et slektskap i smaken :)
Jeg har stort sett fått servert karve som et helt krydder i retter, men jeg mortler alltid spisskumminen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.