< Tilbake til oversikten

Dia og Insulinressistenstråden

Runegutt sa for siden:

Noen nevnte noe om at stort inntak av protein kan omdannes til glucose?

Hva skjer, hvorfor og hvordan?
Kan dette være forklaringa på en del merksnodige blodsukermålinger jeg får?

Runegutt sa for siden:

Det var så forenklet, at det ikke hjalp i det heletatt.

Det jeg er ute etter er:

Skal jeg være litt mere kritisk til proteininntaket mitt??
Styrketrening med tunge vekter og dramatisk økning i blodsukker, er det leveren som kjører ut glucogen?
Har en del merkelige økninger i blodsukker under trening, også rett etter GK.

Kitt sa for siden:

jeg har også en del merkelige bls stigninger, bla om morgenen. Legen min sier at sånn er det bare.
Når det nå er sånn at du opplever disse svigningene, kan du ikke prøve å følge de anbefalte mengdene/fordeling av fett/karber/proteiner og se om det hjelper?
Skader neppe å prøve!

har du vært hos en spesialist på dia enda?
Du har krav på det, bare så du vet det!

Runegutt sa for siden:

Mye man har krav på. Blei bla. tvangssendt til Se-legen. Dustete.
Er da voldsomt for et apparat som settes i gang med en gang man har Dia. Hadde gjerne sett en brøkdel av dette brukt på meg eller andre FØR dia var et faktum.

Jeg har ikke vært hos spesialist. Jeg skal se hva jeg orker å mase meg til. Å bruke en hel dag for å reise til sykehus, sitte å vente, for deretter å prate ting jeg vet med noen, er ikke aktuelt.

Jeg har holdt meg til Fedon siden jeg fikk diagnosen. Tallene mine blir stadig penere. Det er bare endel variabler jeg prøver å finne ut av. Fått masse skryt av dåktern for hvor flink jeg er. Synd jeg ikke kan si det samme om veiledninga, eller mangeln på sådann.

Takk og lov for Kos, og internett.

energibunten sa for siden:

protein kan iallefall drive opp insulinnivåene, ivhertfall etter trening om du tar endel. Forsåvidt bra for opptak gjennom cellevegger.
Leste akkurat en studie som tok for seg 10 stk med ubehandlet dia 2 som fikk kjøtt og vann til frokost. De laget glucose av protein, men fikk ingen økning av blodsukker.
En annen studie viste at økning av proteininntak sammen med redusert karbo-inntak under slanking stabiliserte blodsukkeret
Hvorfor levra di skulle lage mer blodsukker enn du trenger vet jeg ikke.

Men du trenger ikke spise mer protein enn du trenger, må du har mer mat så gå på fettmengden istedet, dendriver iallefall ikke blodsukkeret opp.

Runegutt sa for siden:

Hmmm
Vanskelige greier dette.
Har en usikkerhetsfaktor til : Røykestopp og Champix

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.