xeena82 sa for siden:
er den en frukt eller en grønnsak...? har slått opp på karboinnholdet til den, og den har veeeldig lite karbo... :confused: kan man spise den mens man er i ketolyse?
xeena82 sa for siden:
er den en frukt eller en grønnsak...? har slått opp på karboinnholdet til den, og den har veeeldig lite karbo... :confused: kan man spise den mens man er i ketolyse?
nattfrue sa for siden:
Ikke bare kan du spise avocado, jeg vil faktisk si at du bør spise det, hvis du liker det - masse sunt og fint fett :) Her er ekstra tips om avocado, forresten.
Photobscura sa for siden:
Avocadoen er en frukt, akkurat som tomaten ;) (altså, akkurat like uventet :p)
xeena82 sa for siden:
Tusen takk for svar. :) Jeg har nemli spist den... og jeg går på ketolyse... så jeg bare lurte på om det var feil...
ps. ante ikke at tomat var en frukt...??!!
Lykkelig sa for siden:
Men atte er det så viktig hva den ER så lenge man holder styr på karbohydratene?? :confused:
Neeei, men det er nå morsom fakta :) Men husk at det er nesten viktigere HVOR karbohydratene kommer fra også. Langsomme karbohydrater fra rene matvarer, som grønnsaker (og de enkelte fruktene med lite eller ingen fruktsukker) er det beste. Selv om det er lite karbohydrater i en vare, så betyr ikke det at det er gode karbohydrater ;)
Avokado går bra, den er ikke en søt frukt, den har masse bra fett. På Atkins oppfordres det til å spise en halv avokado hver dag :)
Kjempegodt å lage guacomole av, eller å bare spise som den er, med litt salt og pepper, og litt skvisa sitron over :)
xeena82 sa for siden:
bruker den sammen med andre grønnsaker...den bare blandes naturlig inn.. den smaker jo ikke så mye... :) åsså er den sunn og lavkarbo! perfekt fyllmasse spør du meg ;)
Kitt sa for siden:
Jeg spiser min avocado med rekeost eller bare reker og majones!
Nam!:hungry:
quebec sa for siden:
hvor moden lar dere den være?
jeg bommer alltid og så er den knallharde eller mykblaute :(
Ullabulla sa for siden:
Trykker du litt på skallet med fingeren skal du kunne merke at den gir litt etter, men føles den blød er den overmoden. Du merker lett om den er stenhard.
Jeg kan godt stå og merke på 5-6 avocadoer før jeg finner en jeg kan kan bruke.
Når de er på tilbud kjøper jeg gjerne noen stykker av de som er stenharde for da holder de seg fint 1-2 uker i kjøleskapet, men pass på at de ikke ligger i nærheten av epler da modnes de fort.
Sari sa for siden:
Skar en avocado i biter idag, blandet med en GOD klatt Creme Fraiche, hev oppi en dæsj dill, skviset en halv sitron og rørte inn masse herrrrlige reker. Mums! Anbefales!
MorStine sa for siden:
Elsker avocado med den reker i majones fra delikat (?) som har 2 kh... Helt knall som måltid da! Lunsj man blir skikkelig mett av.
Fleskulf sa for siden:
Prøvde å steke avocado sammen med kjøttdeig. Det ble veldig godt. Smaker nesten som stekt potet.:D
Lille-Lulle sa for siden:
Avocado må da vel være den perfekte "potet" for oss lavkarboere?
Bruker den gjerne som fettrikt tilbehør når jeg spiser magert kjøtt. Steker den i smør og krydrer lett med salt evt litt hvitløk og pepper
Som det kommer frem av flere innlegg her, er dette en svært anvendelig frukt/grønnsak.
Den er mild og snill i smaken og er nesten like anvendelig som "pottiten sjøl" og utgjør en viktig basisfunksjon i mitt lavkarbokosthold :)
arkine sa for siden:
det var et godt tips , hadde jeg aldri kommet på
Lillegutten sa for siden:
Jeg bruker den til guacamole, det er dødsgodt.. 2 avocadoer, litt rømme, hvitløk, chili og litt sitronsaft.. mikser det bare med gaffel så den blir litt chunky.. herlig
xeena82 sa for siden:
jeg bruker nå avocado i stedet for potet... i dag spiste vi biff med fløtegratinert avocado til middag... NAM!!!!:D
Anitra sa for siden:
Så smarte tips! Jeg har kun spist den med rømme og loddrrogn, som frokost eller snacks. Men nå skal jammen oppskriftene testes ut!
xeena82 sa for siden:
godt med nye ideer ja ;)
nøtta sa for siden:
nå har jeg stekt en avocado det var godt ,men jeg lurte på er det tilfeldigvis en som vet næringsinnholdet i en avocado sånn ca jeg har ikke vekt for tiden (noe som forøvrig er ganske upraktisk.)
xeena82 sa for siden:
0,5 g netto karbo pr 100 g, så den kan du trygt spise;) sunnt fett e d i den også! vældig sunnt:D
nøtta sa for siden:
ja det så jeg i matvaretabbellen :) men hvor mye veier ca en avocado ? uten stein og skall .....
xeena82 sa for siden:
d e ikke mange 100 gram... vil tippe en plass mellom 100 og 150, alt etter kor stor den e...
nøtta sa for siden:
takk !!!
scartz sa for siden:
Ok, utrolig dumt spørsmål fra meg nå: Hvordan i pokker skreller/skjærer dere avocadoen?? :P Jeg kjøpte det for første gang idag. (smakte veldig godt btw) Jeg delte den i to (rundt nøtta), og så drog ut nøtta. Så måtte jeg jo omtrent grave ut avocadoen, og det endte jo med at avocadoen ikke så så veldig delikat ut :P
Antoinette6 sa for siden:
Man kan spise den med skje direkte fra skallet, om man vil. Eller skrelle av skalet med en kniv og skjære den i småbiter om man vil ha den i salat. Eller mose den (som kanskje ble resultatet for deg ) :D om man vil lage guachamole.
scartz sa for siden:
Ja det ble ganske så potetmos :P Takk for tipsene! Jeg prøver å skrelle den neste gang :)
xeena82 sa for siden:
jeg deler den i to som du sa, også tar jeg ut steinen. så bruker jeg en ss for å få den ut av skallet hel. Jeg bruker å dele den i skiver og steike den i panna eller fløtegratinere den.. :)
Kitt sa for siden:
Man får faktisk kjøpt egen avocado- skjeer til å ta kjøttet helt ut!:)
Jeg bruker den største spiseskjeen jeg har og løsner forsiktig rundt fra alle kanter. Dersom ikke avocadoen er alt for moden, går det som regel helt bra!:p
Pøsh sa for siden:
Gammel tråd, men nå ble jeg veldig glad :D
Deanna sa for siden:
Avokado! :love:
Avokadofunfacts: Den er faktisk et bær. Og jeg leste et sted at antall skader som følge av at folk har prøvd å få ut steinen med kniv har økt betraktelig. Det er nesten litt fint.
Deanna sa for siden:
Se! Skader: www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7428554
Deanna sa for siden:
Åkkei, nå ble jeg litt ivrig og postet før jeg lissom hadde funnet linker og sånn, men se ... Bær: no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6r
Eksempler på bær i botanisk sammenheng er tomat, banan, agurk, appelsin, druer, kumquat og avokado.
Deanna sa for siden:
Ehm, sist jeg trodde jeg diskuterte avokado med noen, så fikk jeg høflig påpekt at det var jeg som diskuterte, ingen flere. :flau:
:tusler:
Hahahahaha!
Ja, men er det ikke litt artig forvirrende? Avokado er ikke en frukt, men et bær, kokosnøtter er ikke nøtter, men frø, penøtter er ikke nøtter men belgefrukt, jordbær er ikke bær men blomster, and the confusion goes on ...
lifejack sa for siden:
Hihi, liker monologen din, jeg:lol:
Deanna sa for siden:
Bær er vel strengt tatt en type frukt?
Mmmf, ikke vær vanskelig nå, da!
Deanna sa for siden:
Kom igjen, litt da vel?
Bær er en frukt med flere frø. Sett bort fra avokado, selvfølgelig. Som bare er fullstendig unik og vakker. :love:
kirami sa for siden:
Hmmm, noen som har noen gode råd ang lagring av avocado? Planen er å spise en halv om dagen, men den andre halvdelen blir litt ymse over natta....
Hvordan lagrer dere åpnet avocado?
lifejack sa for siden:
Jeg beholder stenen, skviser på noen dråper sitronsaft, og legger den i kjøleskapet (men er ikke så ofte det skjer, for jeg spiser fort hele i løpet av en dag hvis jeg først har delt en):)
kirami sa for siden:
Takk for tipset:) Er ikke altid jeg orker en hel og da er det kjekt å kunne spare resten til neste dag.
Trur dere foresten den holder seg greit i en boks? (blandet med majonaise, egg, sitron og reker) Og event hvor lenge? Hadde vært digg å hatt med som lunsj på skolen:D
Deanna sa for siden:
Jeg har brukt å ha i en boks til neste dag. Den blir litt småbrunflekkete, men ikke uspiselig. Hadde nok vært lurt med litt sitron.
IKJ sa for siden:
Guakamole er himmelsk.......
Et annet tips!
Skjær avocado og tomat i terninger, ha over litt salt og pepper og litt olje, litt sitron og bland. Funker kjempebra til all slags kjøtt, spes kylling! Nyyydelig;)
Jeg synes den er best uten sitron, men vi spiser den opp med en gang, så vi trenger ikke..;)
ada-emilie sa for siden:
Aktiviserer denne igjen jeg, fordi avokado er viktig lavkarbomat. Avokado synes jeg er viktig for at tunfisk skal bli godt siden jeg ikke bruker rømme etc. Muligens er det godt å bruke både avokado og rømme. Jeg blander tunfisk med sitron og dijon-sennep, avokado, asparges fra glass, tomat, stangselleri, isbergsalat og gul løk og hvitløk.
Antoinette6 sa for siden:
Og er det ikke Torkil som anbefaler en avocado om dagen, - eller husker jeg feil ?
Tidl. medlem sa for siden:
1/2 avocado
En neve bær
En liten neve mandler
En boks q-yoghurt naturell (3dl) eller tyrkisk yoghurt
En liten neve peanøtter
Sort pepper
Saft fra 1/2 sitron
Grovhakk mandlene og nøttene
Friske bær (blåbær, bringebær, bjørnebær)
Mos avocadoen, tilsett sitronsaften og litt sort pepper.
Bland med yoghurten i en skål og tilsett da mandler, nøtter og bærene.
Del gjerne bærene i to hvis det er ønskelig.
Jeg lurer.. skal begynne med ett måltid om dagen nå snart, etter å ha vært på kosterstattere (easylife) i 9 uker.
Så for å få i meg det viktigste, googlet jeg en del og satt sammen dette her.
Jeg ønsker fortsatt å være i ketose.
Peanøtter er belgfrukt, og er en viktig del sammen med mandler, bær og avocado for å minske litt på magefettet.
Får i meg 52,5 KH om dagen av kosterstatterne, men det blir nå 42 KH da jeg skal erstatte ett måltid om dagen med mat.
Så lurte på om dette var et bra alternativ, bare?
Jeg er i nok aktivitet, så om jeg får i meg opp til 70 KH om dagen, skal ikke skade, og regner med jeg fortsatt er i ketose.
Kan da sjekke morningen etter med ketostix om jeg fortsatt er i ketose.
Vet det er en del KH i belgfrukter som f.eks. peanøtter, men ser på dette som nødvendig for kroppen da det er en god kilde for proteiner.
Tar mer enn gjerne i mot svar! :)
Kanskje sa for siden:
Bra man kan bruke avokadoen til annet enn reker .. for jeg liker ikke reker og slikt.
Men er litt tvilsom. Steike den på pannen altså med krydder, og det blir godt??
Vel, det går jo an å prøve da :)
Ju9ta sa for siden:
Ååååh, Denne tråden likte jeg veldig godt ja :)
Kjør på med flere tips om avocado, prøver nemlig å spise en havl en om dagen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.