< Tilbake til oversikten

Agurk- og Fetasalat

Paradis-Oscar sa for siden:

- Joanne Weir's Agurk- og Fetasalat -

Denne oppskriften postet David Lebovitz på sin blogg Living the sweet life in Paris for noen uker siden, og han har igjen hentet den fra Joanne Weir sin bok, "From Tapas to Meze".
Dette er typiske greske ingredienser, satt sammen på en ny og kanskje litt annerledes måte. Oppskriften er enkel, den består stort sett i å blande sammen de ulike ingrediensene.
D.L. hyller den som en av sine absolutte favoritter, og etter å ha laget denne et par ganger, må jeg si meg enig med ham i at den er smått avhengighetsskapende... ;)
Selv om originaloppskriften sier 225 gram feta, har jeg tatt meg den frihet å skrive 200 gram her, ettersom alle de ekte fetaostene som er å få kjøpt i Norge er på den størrelsen.
Brukes som tilbehør til kjøtt eller fisk, som en salat i seg selv, som en dipp, eller hva annet man skulle ønske. Denne inneholder ikke noe kumelk, og kan derfor trygt spises av de som ikke tåler det. Kanskje kan den således være et alternativ til tzatzikien? :)

Agurk- og Fetasalat

ca. seks porsjoner

1 stor agurk, skrelt, renset for frø og kuttet i erte-store biter
grovt salt
200 g gresk fetaost
60 ml (0,6 dl) olivenolje
2-3 ss friskpresset sitronsaft
1 ss vann
nykvernet sort pepper
1 liten rødløk, finhakket
1 ss (av hver) hakket frisk mynte (ikke peppermynte, Nb!:lol:), dill og persille

1. Ha agurk-bitene i et dørslag og bland med et lett dryss salt. La det renne av seg i 1/2 - 1 time, rist dørslaget innimellom.

2. Smuldre fetaosten i en bolle, og mos sammen med olivenolje, sitronsaft, vann og nykvernet pepper.

3. Bland inn agurken, løken og de hakkede urtene. Smak eventuelt til med mer salt.

Enjoy! :)

Denne har ca. 1,5 kh pr. porsjon, og burde derfor kunne spises på Atkins Induksjon (og Ketolyse?) så lenge man begrenser mengden til lovlig antall karber pr. dag.

(...og for at resultatet skal bli bra, er det selvfølgelig viktig å ha på lyden fra linken min nederst i bakgrunnen mens man lager denne :lol:)

Gerd sa for siden:

:sikle: denne skal prøves :ja:

Bra! :) Men husk: det er veeldig viktig å ha på Zorba mens du lager den, eller er det ikke sikkert at resultatet blir bra! :stortsmil :D

Enid sa for siden:

Denne skal jeg ha i daaaag! Takk for snaskens oppskrift, den ser herlig ut!

ps: Jeg slipper glatt og lydløst unna Zorba'en :D

Hei, der var du Enid! Tenkte jo seff på deg med den her, men var litt bekymret for at du hadde droppet feta'en i det siste, men bra du får bruk for den (kanskje)!:)

PS: Det med Zorba var selvsagt dønn seriøst ment :D

Enid sa for siden:

Forstod selvfølgelig det :ja: :lol:

Enid sa for siden:

Nå er den spist! og OMG! Lagde halv porsjon, men Mannen og jeg spiste opp alt, rubbel og bit. Hadde ikke krydderurter i engang (er på fattigmannsbudsjett) og likevel var den bare nydelig.

Å så bra! Glad den kom til nytte :)

Faktisk ikke tenkt på det, at den kan være god uten urtene og, må prøves en gang;)

Stupedama sa for siden:

Oi - dette så nydelig ut!

men hvor er zorbaen (det var vel den du lenket til?) Her står jeg og tør absolutt ikke sette igang før den er i bakgrunnen.

Ah...du har forstått det vøtt! I din ære herved: (se signaturen min) :D

Heretter vurderer jeg å kalle deg Morodama!

Enid sa for siden:

Weee! Justin og 50 Cent, jo! :heia:

Stupedama sa for siden:

Åh takk o takk, fru Paradis-Oscar! Det minner om å være 10 år og få mamma og pappa hjem fra det store landet Syden, mamma i kaftan og pappa i shorts, selvom det var november. Gaver var det også, og de gamle var mye hyggeligere enn før de reiste.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.