Nå som det er masse sopp i skogen er det bare å ta seg en tur og plukke masse!!!!
Disse sopptypene syns jeg smaker best sammen;
kantarell
steinsopp
rødskrubb
smørsopp
sandsopp
lys piggsopp
sauesopp
Denne stuingen passer til koteletter, svine/kylling filet, biff, okse/svin/lam stek m.m. Kan selvflølgelig også spises for seg selv.
masse renset sopp i biter
hakket løk
bacon i små biter
fløte
bittelitt maisena
salt
pepper
Stek bacon i smør i 2 min, ha opp i løken og stek 1 min til.
Ha opp i soppen og stek videre til det meste av vannet er stekt ut.
Ta på salt og pepper og bland godt.
Strø over litt maisenamel eller annet og bland godt.
Ha over fløten og la surre litt.
Heisan, hvor ble det av skriften:)
[color=#006400][/color]
Skulle få med at jeg ikke bruker fortykningsmiddel, men lar soppen surre med fløten en god stund. Det er viktig med rødskrubb - minst 20 min - for litt sarte mager. JBK kan vel også brukes.
[color=#006400][/color]
Hvitløk kan med fordel tilføres i store mengder.
Soppene som Nakkinekki nevner skal være ganske trygge å plukke- har ikke like giftige arter. Ta med soppbok ut i skogen og plukk. Ta med til soppkontroll, men ha små esker i kurven slik at soppene ikke blir blandet.
Dillsyltet sopp
1 kg blandet sopp, 2 dl eddik 7 %, 1 dl vann, 3 ss salt, 1 løk i skiver, 1 gulrot i biter (for smak øg øye-behøver ikke spise den) dillstilker og 1 ts hvit pepper.
[color=#008000][/color]
Bland alt i kjele og kok opp. Fordel blandingen i rene glass og avkjøl før du setter på lokk. Holder seg i kjøleskap minst et par mnd.
Denne hørtes utrolig god ut..Den skal jeg lage til min kjære i morgen, sammen med stekt laks :)..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.